Jump to content

Frihjulsnav på en LC 90

Wanglof

Recommended Posts

Jag är en ganska ny ägare till en LC90 -99 med en 3,4 V6.

Har hört att man kan montera frihjulsnav fram från

en Hilux. Fungerar det utan att man kör sönder fördelningslådan eller

att man tappar drivning på bakhjulen för att framhjulen "slirar".

Hade tänkt att montera typ en lockright diffspärr både i bak och

framaxel.

Någon som har gjort något liknande?

Intressant fundering! Har inte hört talas om någon som gjort detta, men det är väl egentligen ingen omöjlighet om nu det är så att Hilux delarna passar. Drivningen från fördelningslådan bör fungera om du sätter den HL eller LL, dvs låst mellandiff, annars får du ingen drivning.

Är tanken att detta blir en billigare lösning än tex ARB diffspärrar?

Jag undrar hur mycket frihjulsnav gör på en bil med permanent fyrhjulsdrift. På en bil med inkopplingsbar fyrhjulsdrift är det klart; man kopplar bort kardanen vid växellådan och detsamma ute vid hjulen. Följaktligen får man mindre saker som rör sig, mindre slitage och mindre förbrukning. Men på en bil med permanent fyrhjulsdrift (vilket jag fått för mig att 90:an är) så har du ingen möjlighet att koppla ur kardanen vid växellådan. Detta innebär att kardan hjulaxlar och diff kommer att snurra med i alla fall även om frihjulsnaven är inkopplade. Detta borde innebära lika mycket slitage och troligtvis ungefär samma kostnad. Jag har svårt att se vad man vinner på det om man nu, av okänd anledning, inte tvunget bara vill ha en bakhjulsdriven bil.

Har jag missat något i min logik? Jag erkänner att jag inte är den mest tekniskt kunniga.

Det stämmer bra Klydd. Vill köra heldiffat i skogen men ändå ha den körbar på vägen. Tappar visserligen fyrhjulsdriften vid normal vinterkörning.

Ville jag ha något bränslesnålt så hade jag valt en annan bil. ;-) Om man byter till ARB så måste man väl även schimsa in klumpen (kronhjul mot pinjong)?

Tror att jag börjar med en diffspärr i bakaxeln och ser hur det verkar.

Wanglof, kul med en 90:a till i Göteborgsområdet :)

Angående ARB så har vi några här på forumet som monterat, så de kanske flikar in vad som krävs.

Jag har toyotas originalspärr i bakaxeln på min bil. Vet inte riktigt hur mycket som behövs för att eftermontera sådan, men det beror väl antagligen lite på om man kan hitta en bra donator på någon skrot.

Tror du kommer ganska långt med "enbart" spärr i mitten och bak, fram är lite överkurs :)

Vad har du mer för planer för bilen?

Jag har varit på Hägguma träffen och High Chaparral och är nu sugen på diffspärr bak i första hand och något bättre än mina BFG A/T däck på 33". I dagsläget utrustad med 2" OME höjning, vinch och taktält.