Gå till innehåll

Opererad i ena ögat - behöver bättre halvljus!

Highgrade

Rekommendera Poster

Läste i nån tråd att Xenonlampor till LC120 (ombyggnadssats?) finns att köpa. Var? Vad kostar sådan? Är den godkänd (för demontera varje gång man ska besiktiga förstör ju nöjet). Har hört att det inte går att montera dessa ljusstarka lampor då LC120 2003-2009 saknar automatisk ljusreglering (i höjd). Tacksam för alla svar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sök på tidigare trådar då vi har snackat om det tidigare så slipper vi dra allt igen.

Rent generellt kan jag säga att jag gladeligen kör olovlig ljusinsats men, IMHO, säkrare för både andras och egen del m förbättrat mörkerseende. Orginalljusen på en 120:a ger lika mycket livsglädje som en skev dassdörr i Albanien... ( jag har säkra källor ) ;)

Länk till kommentar

Om du har en Highgrade så har du väl luftfjädring bak. Detta hjälper väl föga för besiktningens del, men väl mot medtrafikanter som slipper bländning.

Att byta mellan xenon och vanlig lampa är inte just svårare än att byta en från en trasig glödlampa till en hel.

Hur är det att byta till projektionsstrålkastare? Kommer dessa med höjdjusteringsmotorer? Eller får man ta sina gamla från originalstrålkastarna eller köra utan?

I mina forna dar körde jag en xc60 med original xenon. Den bländade stackars mötande mer än min gamla bil med eftermonterat kinesxenon.

Länk till kommentar

Sök på tidigare trådar då vi har snackat om det tidigare så slipper vi dra allt igen.

Rent generellt kan jag säga att jag gladeligen kör olovlig ljusinsats men, IMHO, säkrare för både andras och egen del m förbättrat mörkerseende. Orginalljusen på en 120:a ger lika mycket livsglädje som en skev dassdörr i Albanien... ( jag har säkra källor ) ;)

Kan inte finna nåt om "xenon" på detta forum...
Länk till kommentar

Om du har en Highgrade så har du väl luftfjädring bak. Detta hjälper väl föga för besiktningens del, men väl mot medtrafikanter som slipper bländning.

Att byta mellan xenon och vanlig lampa är inte just svårare än att byta en från en trasig glödlampa till en hel.

Hur är det att byta till projektionsstrålkastare? Kommer dessa med höjdjusteringsmotorer? Eller får man ta sina gamla från originalstrålkastarna eller köra utan?

I mina forna dar körde jag en xc60 med original xenon. Den bländade stackars mötande mer än min gamla bil med eftermonterat kinesxenon.

Du menar alltså att det nu finns xenonlampor som passar H4-fästet? Trodde man fick byta kablage och så. Det vore ju smidigt om det bara gick att byta eller att man monterar en xenonsats och i samband med besiktning tillfällig byter till H4... :geek:

Länk till kommentar

Finns xenon för h4 ja. Finns även några olika modeller.

Man kan få bixenon, dvs xenon både på hel och halvljus tack vare att xenonlampan flyttas i strålkastaren av en elektromagnet.

Har för mig att det finns h4-xenon med dubbla lampor, men dessa kräver förståligt nog även dubbla drivdon.

Sedan finns xenon bara på halvljus och med en halgonlampa för helljuset, finns säkert även med omvänd funktionalitet, så se upp om/när du köper en dylik sak.

Sök på youtube efter "h4 hid" så hittar du säkert något matnyttigt.

Xenonkit kan köpas i Sverige, men som allting annat här i världen tillverkas det mesta i Kina och kan beställas till ett fördelaktigare pris närmare källan.

Redigerad av silverstål
Länk till kommentar

Kan inte finna nåt om "xenon" på detta forum...

Tror det är denna tråden som Wiberg Sr menar

http://toyota4x4.se/topic/3868-tips-foer-xenon-konvertering-120-mfl/

Du menar alltså att det nu finns xenonlampor som passar H4-fästet? Trodde man fick byta kablage och så. Det vore ju smidigt om det bara gick att byta eller att man monterar en xenonsats och i samband med besiktning tillfällig byter till H4... :geek:

De passar väl i H4-fästet, men kräver lite mer kablage och ballast. Så, lite mer än bara själva lampan, men fortfarande rimligt att byta till besiktning antar jag

Länk till kommentar