Gå till innehåll

Resplaner 2014

Wiberg Sr

Rekommendera Poster

Helt fel tråd att snacka resmål i 2014 men fram till Klydden är tillbaka och kan städa så kör vi hårt :)

Eftersom min fru inte tål rosévin och " säkra perioder " inte är speciellt säkra så är Wiberg-Heggelund #3 på G och väntas säga hej till världen ca medio decembmer i år... Jag hade ju planerat Island till nästa år men det ser jag ju knalla iväg med höga knälyft. Frågan är då vart i världen man vänder sig med en ca 6 månaders illbatting plus 2 sjörövare och en fru som vägrar taktält?

När jag visat Klyddens resebrev ( det lilla som producerats... ) så nickar Capo di tutti Capi menande och är enig ( vi har många hundra mil i Europa i annat än LC och med 0 barn i bagaget ( fan vet om inte något av de små trollen har blivit till på dessa resorna... ) ). Dvs ett varmt Europa kan vi nog tänka oss att rulla i. Om frugan vill bo i taktält eller inte går ju att lösa, dvs jag måste hela tiden hitta juste boende till minst en person i närheten av parkeringen...

Jag har en önskan om att få se Normandie kusten igen, storma Omaha, kolla kyrkogården ( Saving Private Ryan ) och ta mig hela vägen till Cherbourg ( vilket jag missade förra gången jag var där ) och generellt känna historiens vingslag. Sen styra söderut och se Biscaya bukten och glida inom Bordeux och Cognac på väg mot norra Spanien ( Pyreneerna ) där för övrigt en av världens mest Michelin-stjärne-täta stad ligger, San Sebastian, vaggan till det vi i dag kallar Tapas.

Frågan är vad som är görligt, hur många mil man orkar, vad en liten tål av resa etc etc. Normandie kan man kanske hoppa och köra över Paris, många mil sparade där. Dessutom kanske en Normandie-resa kräver en helt dedikerad resa? Men Pyreneer och norra Spanien lockar lika fullt ( bra cykling där oxå ;) )

Inget hade varit fetare än att rulla ett gäng Toyor från 4x4.se evt förstärkta från NLCK på en sådan tur. Vad tror vi?

Dax att byta BFG MT till ett par 20" asfalts racers med alla de milen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då får man gratulera till tillökningen, livet är fullt med överaskningar ;)

Vi har inte bilat runt med barnen i så späd ålder så att jag har nån direkt erfarenhet om hur dom reagerar men vad jag kommer ihåg så brukar dom vara nöjda med livet om dom bara får äta,sova och sk**a och jag misstänker att 120:an är utrustad med såna där moderniteter som kyler luften inne bilen , så värmen skall ju inte vara nått problem. :)

Man kan få en betydligt sämre start i livet än att få åka Europa runt i en Land Cruiser med familjen tätt samlad runt sig .

Det är nog värre med dom lite större busarna , men se bara till att få i dom mycket vätska för då blir "pissestoppen" många och "varje stop är ett tillfälle för fika och en upptäcksfärd i närområdet" (gammalt G.O ordspråk)

Du har inte pratat med frugan om marktält ? Man måste inte bo på taket även om det ser väldigt coolt ut :P

Vi i G.O har precis börjat prata om en lite längre tripp hösten 2014 där bla. Pyreneerna varit på tal.

Det hade varit trevligt om vi om inte annat hade kunnat träffats nån stans utmed resvägen och kört en bit tillsammans i fall våra reseagendor hade sammanfallit med varandra , det är ju lite styvt ett år kvar innan det är dax så det borde ju inte vara nån omöjlighet att få till något .

Men jag tycker beslutet att byta till kromfälgar och lågprofilsdäck känns lite förhastat , det gäller ju att hålla skenet uppe som Hardcore Expeditionsdeltagare B)

Ha det gött så hörs vi och grattis än en gång :)

Nu får Klydd "städa"

/ Mecki

Länk till kommentar

Ligger och svullar på ett hotell i Belgrad efter en alldeles onödigt stor middag. Eftersom vi inte ens orkade äta upp halva lunchen några timmar tidigare, skulle vi kanske lärt oss då ... Serbiska kötträtter för två, räcker till fyra!

Nu till saken :)

Är inne på fjärde veckan i bilen runt Europa (nu har iof Bulan utsetts till bästa rese-barn, alla kategorier, Polackerna misstänkte att vi drogat honom eftersom han var så beskedlig) och tycker det funkar väldigt bra. Många stopp med glass och kaffe, varmt klimat, lugnt tempo och gott om tid så borde både fru och barn uppskatta det :)

Man får se mycket och man kan hitta på mycket om man har tiden.

Även den åksjuka Klutten har uppskattat södra delen av Europa betydligt mer än den norra, här är det varmt på morgonen och inga mygg, iaf inte i någon jobbig omfattning.

Igår var en av resans höjdpunkt är vi åkte "vattenfall", dvs rafting :) uppskattades av hela familjen, tom undertecknad trots att jag endast 10timmar tidigare tömt kroppen på allt maginnehåll genom sätt som inte skall beskrivas här ;)

Ang Meckis tips ang marktält måste det vara det bästa sättet att få någon att börja älska taktält!

Måste säga att Kroatien var riktigt najs som "slapprumpe" resmål, lagom varmt och lagom dyrt/billigt. Slovenien skall ha grym offroad om vill testa lite på vägen ner :)

Finns det ingen "Resa med Fru och Barn" tråd att stoppa detta i?

Länk till kommentar

Helt fel tråd att snacka resmål i 2014 men fram till Klydden är tillbaka och kan städa så kör vi hårt :)

Som ett obstinat barn :) Vet att det är fel men gör så ändå ;) Nu fick du en egen tråd..

Eftersom min fru inte tål rosévin och " säkra perioder " inte är speciellt säkra så är Wiberg-Heggelund #3 på G och väntas säga hej till världen ca medio decembmer i år...

STORT GRATTIS!

Är det dags att montera ännu ett baksäte i Snövit nu då? Eller måste man vänta ytterligare 10 år i Norge innan man får göra så?

Dags att skaffa den där trailern du snackat om ;)

en fru som vägrar taktält?

Som jag sagt till dig tidigare; kan min fru sova i taktält kan alla det!

När jag visat Klyddens resebrev ( det lilla som producerats... )

Ja ja... Det kommer...

Din resplan låter intressant, själv har jag börjat skissa på bergsvägar i nordvästra Italien, efter tips jag fick på årets semester. Det är gamla militära gränsvägar som fortfarande är öppna. Därifrån ner till Dubrovnik och sedan hem via Slovenien. Men, det är långt kvar..

Dax att byta BFG MT till ett par 20" asfalts racers med alla de milen...

Klart du ska kränga på det, och en sänkningssats.... :wacko:

Länk till kommentar

Postad (redigerade)

Oj, det där blev mycket att svara på....

Tackar för gratulationer :). Nä, Snövit blir aldrig 7 säters. Dels för att det inte går ( bilen måsta vara levererad som det ), dels för att jag inte vill. Vi får plats ändå men bara precis. Men tältet får åka upp på ett räcke så jag får mer grejor på taket.

Vad gäller resplaner till nästa år så är de bara på planeringsstadiet men att det blir söderut i europa är spikat. Island får vänta ytterligare ett år eller så.

Ang Meckis tips ang marktält måste det vara det bästa sättet att få någon att börja älska taktält!

Jodå, men tält generellt är tydligen lite svårt... Det löser sig nog, du ligger ju på hotell själv när du skriver så så förbannat HardCore måste det tydligen inte alltid vara ;).

Blir inga chrome med spinners och två varv eltejp på Snövit heller, kastade lite brandfackla bara och det tog ju skruv :). Men ett set med fina AT står på att-skaffa listan oavsett då nuvarande set sjunger på sista expeditionen. Alla har väl tre set m däck till bilen hoppas jag????

Redigerad av Wiberg Sr
Länk till kommentar

Jodå, men tält generellt är tydligen lite svårt... Det löser sig nog, du ligger ju på hotell själv när du skriver så så förbannat HardCore måste det tydligen inte alltid vara ;).

Nä fy för hardcore, speciellt med familjen!

Jag upptäcker världen på ett bekvämt sätt ;)

Jag menar det är ju ändå inte direkt Amundsen expeditioner jag/vi är ute på, så varför inte resa så bekvämt som möjligt.

Att ta en stuga/rum eller hotell med jämna mellanrum är inte fel alls, håller både humöret och den allmänna hygienen uppe :)

Länk till kommentar

Wow!

Den var inte dålig den vägen :-) men det är tveksamt att jag får med mig frugan dit upp utan att göra slut på apotekets hela Valiumlager .

Var nån stans i världen är detta ?

/ Mecki

Länk till kommentar

Wow!

Den var inte dålig den vägen :-) men det är tveksamt att jag får med mig frugan dit upp utan att göra slut på apotekets hela Valiumlager .

/ Mecki

Då skall ni hålla er borta från Albanien några år till ;)

Den vägen där anses som "Main road" :)

Länk till kommentar

Wow!

Var nån stans i världen är detta ?

/ Mecki

Nordvästra Italien. Klart ni ska med där nästa sommar! Min fruga har redan sagt ok, så du har nästan ett år på dig för att övertala din ;)

Länk till kommentar

Hittade en rätt festlig sida som kan hjälpa till vid planering av Resmål 2014 :)

http://www.dangerousroads.org/

What could possibly go wrong :). Den vägen Klydden visar film från finns med där plus en god del andra vägar från södra Europa. Rätt lama inslag från Sverige måste jag säga.

Sen ska det nämnas att i Norge kan vi bjuda på ungefär samma typ av vägar, vart fall i de västra delarna, och nu oxå med berusade östeuropeiska trailerchaufförer.

http://www.abcnyhete...joering-i-troms

Inte lika billigt som i Albanien men det tar man väl igen på soppapengar sparade pga närheten?...

Länk till kommentar

Hittade en rätt festlig sida som kan hjälpa till vid planering av Resmål 2014 :)

http://www.dangerousroads.org/

What could possibly go wrong :). Den vägen Klydden visar film från finns med där plus en god del andra vägar från södra Europa. Rätt lama inslag från Sverige måste jag säga.

Ja, det är ju svårt att känna sig särskilt modig och speciell när man kör över Öresundsbron..... :wacko:

Länk till kommentar

Ja, det är ju svårt att känna sig särskilt modig och speciell när man kör över Öresundsbron..... :wacko:

Vi körde vägen över Flatruet på vår väg till Vildmarksvägen , som tur var helt ovetandes om att den klassades in som en av Sveriges farligaste vägar :-o

Länk till kommentar

Den stora frågan är hur man kombinerar dessa Alp-vägar i sydtyrolen med sol och bad? Det är ju det man ska locka med chefen med. Men närheten till Garda kan ju funka samt att Kroatien inte ligger så galet långt undan heller.

Solk!? - Ska inte ni ut och virra nästa år så vi blir fler småbarnsfamiljer på tur? Tror vi håller ett lite lugnare tempo än andra i exp.miljön.

Länk till kommentar

Vår (väldigt lösa) plan är raka vägen ner till bergsvägarna och köra runt där, sen vidare till södra Garda som vi hoppade i år(finns ju de som säger att man inte får missa den sidan ;) ). Därefter vidare till Kroatien och kanske ända ner till Dubrovnik. Därefter hem via Slovenien där det oxå finns ett gäng fina vägar.

Jon, klart ni ska med på detta. Inte för att vi stressar, men om man håller olika tempo så kan man ju mötas upp vid vissa ställen/tidpunkter. Det hade ju tex varit kul att köra bergsvägar i följe :)

Länk till kommentar

Låter väldigt bra Henrik. Just Sirmione är en av Gardas finaste platser ( IMHO ) och bör inte missas. Fjällen runt sjön med DH cykel är #1 men det tycks råda delade meningar om det i denna miljön...

Jag tror nog att en sån tripp kan funka bra för oss men våra " legs per day " blir lite kortare än vad vuxna normalt klarar att pressa på. Det kan ju iofs hända att det är lättare att ta transporterapper kvällstid.

Nå, planerandet av resan är ju halva nöjet så vi fortsätter väl att " bollplanka " ett tag till, har ju god tid på oss.

Länk till kommentar