Gå till innehåll

Albanien 2013

MrWIB

Rekommendera Poster

• Svars 63
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Instämmer med föregående skribent, har läst den flera ggr nu och det är mycket att ta in. Även om jag har fått den muntligt föredragen oxå.

Vilka vägar, vilken natur. Riktigt bra tycker jag det ser ut. Och alla dessa incidenter med lokalbefolkningens egna tolkningar av trafiklagar samt den tydligen rätt bristfälliga guidningen måste ju, i efterhand, tillskrivas verklig expeditionskänsla?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för en mycket trevlig och läsvärd reseberättelse!!

Tackar :)

Instämmer med föregående skribent, har läst den flera ggr nu och det är mycket att ta in. Även om jag har fått den muntligt föredragen oxå.

Vilka vägar, vilken natur. Riktigt bra tycker jag det ser ut. Och alla dessa incidenter med lokalbefolkningens egna tolkningar av trafiklagar samt den tydligen rätt bristfälliga guidningen måste ju, i efterhand, tillskrivas verklig expeditionskänsla?

Allt är roligare i backspegeln, sant :) Och det ger ju något att komma ihåg.

Tackar för en väl skriven och detaljerad historia som ger mersmak :)

/ Mecki

Tackar :)

Länk till kommentar

• 2 months later...

Bra resa! Fasen vad man längtar iväg så här i höstrusket..

Albanien; fanns det gott om campingar? Hade ni missat många sevärdheter utan guiden? Är det berg överallt eller finns det slättlandskap också? Ok att fricampa?

Låter bättre att inte åka så många, ibland har man fullt upp bara av att hålla ihop sin egen kull i bilen.

Var bär det av härnest?

Länk till kommentar

Bra resa! Fasen vad man längtar iväg så här i höstrusket..

Albanien; fanns det gott om campingar? Hade ni missat många sevärdheter utan guiden? Är det berg överallt eller finns det slättlandskap också? Ok att fricampa?

Låter bättre att inte åka så många, ibland har man fullt upp bara av att hålla ihop sin egen kull i bilen.

Var bär det av härnest?

Hej,

Ja nu börjar man längta till varmare breddgrader igen :)

Albanien har nog inte en enda camping, jag såg då ingen ... Vi körde fricamping alla nätter (förutom de vi bodde på hotell då).

Enligt min guidebok är det ok så länge man har markägarens tillstånd, frågan är hur man får den.

Tror det är lite som i Ryssland, man bara campar där det passar en.

Vi blev hälsade av en fåraherde(?) med gevär en gång, men han sa att där vi hade stannat var det ok, på andra sidan muren inte ok. Det ägdes av en arg man. Typ så :)

Hade vi missat nått utan guiden ... tveksamt. Skulle vara den polska prästen första dagen då, men om det var något att ha är jag tveksam till.

Fick iof köra sjukt skräckinjagande vägar, men det kan jag klara mig utan med hela familjen i bilen.

Vår guide var inte direkt stor Albanien kännare så jag tror inte han bidrog aktivt till något direkt, vi körde ju en förutbestämd rutt och jag vet inte hur mycket han kunde om områdena vi var i.

Han talade knappt engelska och jag absolut ingen polska, så vi förstod inte varandra 100% :)

Efter denna resan bestämde jag mig för att aldrig mer åka på "gruppresa", för många bilar/personer blir för mycket meck. I detta fallet blev det helt galet mycket onödiga stopp osv, men mycket av det kan skyllas på guiden, som hade mer uppmärksamhet på sin familj som han hade med sig, än på gruppen.

Vissa dagar stannade vi 3 gånger bara för att tanka. Att alla fyller upp samtidigt, nä det verkar onödigt!

Varje stopp tog en ganska bra stund eftersom när någon tankade så kunde några gå och handla, och när några gick och handlade så passade några andra på att göra något annat osv osv ...

En annan ganska intressant grej är att gruppen hade följande "köra i kolonn"-regel: Ser du inte bilen framför, så kör du för sakta! Vi som låg längst bak större delen av resan hade fullt upp ... :)

Skulle nog säga att Albanien är ganska 100% berg, lite plattare mot havet. Men mitt minne kan svika mig, Martin får väl fylla på ev luckor här.

Förutom dålig guidening är Albanien väl värd resan.

Enligt några i gruppen jag pratade med de sista dagarna skulle man lagt upp det ungefär så här:

Dag 1-3 Bergen (från norr till söder), Dag 4-5 Tirana, Dag 5-9 Havet (från Sarande norr ut längs kusten). Done!

Annars var en tanke vi hade från början att fortsätta ner till Grekland och ta båten därifrån efter några dagars slappande.

Men det blev inte av eftersom vi skulle forsränna i Montenegro den sista dagen och det ligger juh norr om Albanien ...

Att tänka på ang körningen.

Undvik all mörkerkörning, livet är värt mer än så :P

Den korta sträckan med "stor" väg på GPS alt kartan, tar nästan garanterat tre gånger så lång tid att köra som man tror.

Det finns en (1) riktigt motorväg i Albanien, där finns det knappt några bilar :)

Resten av vägarna är mellan katastrofal till ok i standard.

Stora stenblock, ras, vatten, kossor, grisar mm är ganska vanliga hinder. Det farliga är att stenblock och ras knappt är utmärkta, bara det är en anledning så god som någon att undvika mörkerkörning.

Det största dräneringsröret vi körde över, som alltså låg fastgjutet ovanpå vägen, måste ha varit minst 20-25cm i diam. Hur de fick över sina vanliga bilar är en stor gåta, hur det hade varit att köra över det i 50km/h vill man inte veta. Givetvis var det helt omarkerat. :P

Hmmm vet inte vad som är upprepning sen innan och vad som är nytt, orkade inte läsa igenom allt igen :)

Men som sagt Albanien är värd resan.

Vill du så har jag alla GPS spår att dela med mig av. Där finns även övernattningsställen, sevärdheter, utsiktsplatser osv utmärkta, iaf vissa av dem.

Till sommaren bär det av till Marocko om allt går som vi vill, dumt att åka dit när det är som varmast kanske, men vafan, kidsen går ju i skolan ... Om vi blir fler än en bil återstår att se :)

Länk till kommentar

Ett tips infor Marocko , montera en extra olja kylare på automat vaxellådan , da jag hade min lc100 i Marocko(06) och körte i sanden , blev oljan for varm. 2 månader senere total haveri på växellådan . Om det skylls den värme olja vett jag inte , men hett olja och automat vaxellåda är inte den bästa cocktail .

Mvh

Jes

Redigerad av Jes
Länk till kommentar

Hej,

En annan ganska intressant grej är att gruppen hade följande "köra i kolonn"-regel: Ser du inte bilen framför, så kör du för sakta! Vi som låg längst bak större delen av resan hade fullt upp ... :)

Skulle nog säga att Albanien är ganska 100% berg, lite plattare mot havet. Men mitt minne kan svika mig, Martin får väl fylla på ev luckor här.

Förutom dålig guidening är Albanien väl värd resan.

Att tänka på ang körningen.

Undvik all mörkerkörning, livet är värt mer än så :P

När det gäller kolonnkörning och allmän säkerhet - så kan du hämta bra material hos SWES. Tog fram en del bra regler baserat på vår egen verksamhet samt även FN's riktlinjer.

Problemet med de flesta "gruppresor" är att det alltid finns några "nej-sägare" som ibland riskerar sin egen och andras hälsa och säkerhet. Allt är ju frid och fröjd tills det händer något. Minimum och maximum är tre fordon. Då har man bra säkerhet om ett av fordonen havererar.

Till motsatts vad du berättar, så är det så att bilen framför alltid har ansvar för bilen bakom. Alltså ser du inte bilen i backspegeln kör du för fort.

Länk till kommentar

Till motsatts vad du berättar, så är det så att bilen framför alltid har ansvar för bilen bakom. Alltså ser du inte bilen i backspegeln kör du för fort.

:) Jo vi påpekade det ett par gånger för vår guide, men vet inte om det var språkförbistringen eller något annat, men det fortsattes att uppmana till ikappkörning istället för inväntning.

Men vi körde i den takten som vi kände oss säkra med, att vi inte såg dem framför oss vande vi oss vid ganska snabbt. Som tur var så inträffade inget som gjorde att vi tappade kontakten med gruppen helt.

Länk till kommentar

Ett tips infor Marocko , montera en extra olja kylare på automat vaxellådan , da jag hade min lc100 i Marocko(06) och körte i sanden , blev oljan for varm. 2 månader senere total haveri på växellådan . Om det skylls den värme olja vett jag inte , men hett olja och automat vaxellåda är inte den bästa cocktail .

Mvh

Jes

Ok, tack för tips!

Skall ses över :)

Länk till kommentar

Har kört en del offroadhoj genom åren och då brukade vi vänta in bakomvarande vid varje korsning alternativt lägga spår i gruset så det inte fanns tvekan om riktningen. Funkade alltid mkt bra då de snabbare slapp hämmas för mycket av nybörjare.

Länk till kommentar

Har kört en del offroadhoj genom åren och då brukade vi vänta in bakomvarande vid varje korsning alternativt lägga spår i gruset så det inte fanns tvekan om riktningen. Funkade alltid mkt bra då de snabbare slapp hämmas för mycket av nybörjare.

Men det blir lite jobbigt om det händer något med den bakomvarande, som inte syns i backspegeln. Kan ju inträffa vad som helt, speciellt i länder som Albanien och liknande, trafik olyckor, köra av vägen, ner i ett hål, på en stor sten osv.

Då kan de där minuterna som det tar innan de första fattar att det faktiskt har hänt något, inte bara att någon "sölar" där bak, vända om och sen hitta fordonet vara ganska ödesdigra.

Nä, utomlands i "opålitliga" länder röstar jag nog för en "tight" grupp, lagom avstånd! Man skall hela tiden ha bakomvarande bil synlig.

Jag var ca 1 cm ifrån att få in 3+ ton Patrol i baken på bilen, så avstånd är också viktigt att hålla :)

Länk till kommentar

• 2 months later...
Postad (redigerade)

Östen (och ni andra), here you are :)

GPX filerna är från dag 1, dvs från Montenegro in i Albanien och sedan runt i Albanien och ut till Montenegro igen.

Det finns 11 dagar loggade, vi var där i 14 dagar dvs, några dagar stod bilen still :)

Hmmm har bara 2MB på mig ... Får väl be Klydd lägga till övriga.

Albanien Dag 1.gpx

Albanien Dag 2.gpx

Redigerad av MrWIB
Länk till kommentar