Gå till innehåll

Albanien 2013

MrWIB

Rekommendera Poster

Dag 4

Brno

Snobben uppmanar till att använda bilbälte! (tror jag ...)

IMG_5744.JPG

Vi lämnade Prag och styrde mot Brno, det egentliga syftet var att kolla deras bryggeri, men det ströks, lite för tidskrävande och kanske bara av intresse för undertecknad.

Men vi var ute och gick ganska länge i Brno och tittade på stan i allmänhet, köpte även skärbräda och smörknivar där. Frukost intog vi trots allt vid bilen fortfarande :)

Vi närmar oss ...

IMG_5750.JPG

Men vi stannade aldrig i stan utan fortsatte mot campingen strax utanför.

Inte jätterolig camping, men vi kom sent och åkte tidigt så det spelade ingen jätte roll.

Dag 5

Bratislava och Wien

Vi intog Bratislava ganska tidigt och kunde avnjuta en smaskens crepe innan värmen blev allt för jobbig.

Ett känt hus fanns där oxå med en fontän utanför :)

IMG_5746.JPG

Mätta och glada fuskade vi på motorvägen ända till Wien, då ser det ut ungefär så här i alla länder ...

IMG_5751.JPG

Körde glatt in i Wien och ångrade mig nästan genast!

Otroligt mycket trafik, smala gator och inga parkeringar, bara parkeringsgarage och de hade maxhöjd 2.1m, dvs inget för oss.

Efter en timmes förtvivlat letande så hittade jag en parkering som var en stor plan, bara 1km utanför city, där fick och kunde vi stå.

Obligatoriskt foto vid fontän

IMG_5763.JPG

Det var otroligt varmt, +35C minst och väldigt jobbigt med citypromenad.

Men fin stad, vi trycker i oss en obligatorisk wienerschnitzel och spankulerar mot bilen, vad får vi se då!? Jo en massa människor som hänger utanför ett hotell = kändis!

Inte vilken kändis som helst heller, utan Rihanna :)

Tyvärr var det enda vi fick se hennes bagage, vilket var ganska omfattande kan man säga ...

Killen i keps styrde hela cirkusen, vilket inkluderade 2 bussar, 5-6 bilar och ca 20 chaufförer, vakter mm plus poliser givetvis.

IMG_5778.JPG

Inte allt för nedslagna fortsätter vi mot Slovenien och en camping för natten.

Så här trevlig var den, Kekec camping, kan verkligen rekommenderas!

IMG_5790.JPG

Dag 6

Postojnagrottorna

Dagens grej var Postojnagrottorna.

En tysk hade i all välmening avrådit från dem kvällen innan pga av det höga priset (45euro/pp) och rekommenderat en annan grotta för halva priset.

Nu kunde han inte peka ut exakt var den andra grottan med det fördelaktiga priset skulle vara, så jag chansade inte uten körde på säkra (men dyra) kort.

På morgonen bunkrade vi upp med färska blåbär (och blåbärsvin, det förolyckades tyvärr senare i Albanien :( ) så lunchen var givetvis fil med blåbär, smaskens! :)

IMG_5795.JPG

Framme

IMG_5796.JPG

Tågen ner i grott-an/orna går en gång i timmen, så vi fick springa lite för att hinna med ett som gick precis.

IMG_5798.JPG

Eftersom grottorn ligger ca 30-120m under mark så är det ganska svalt, speciellt om man jämför med de +35C som var ovan mark.

Då kunde man hyra sådana här snygga Hobbitkappor, 3.5euro/st :)

Kan förövrigt meddela att priset inte var 45 euro/pp, utan ca hälften, 23 euro/pp vuxen, 13 för barn. Så det blev inte så blodigt.

Fotoförbud rådde i grottan så inga bilder därifrån.

Nu, mot Kroatien! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• Svars 63
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Äntligen Kroatien!

Och havet ...

IMG_5814.JPG

Det var nu det var dags för rast och vila innan det stora äventyret skulle börja ...

Vi hade siktat längre söder ut första dagen, men att färdas på småvägar tar tid så vi kortade resan och tog bara första bästa camping när vi hade fått nog.

Det blev denna ...

IMG_5820.JPG

Tror bilden säger allt, well man kan inte ha tur jämnt och den fick duga som övernattningsplats. Några hundra meter längre bort kunde man bada i havet iaf, i vilket verkade vara en småbåtshamn, ganska urkigt ...

Dag 7

Söder ut

Nästa dag var det order på att ta oss längre söder ut för att minska etappen Kroatien - Montenergo till ett minimum.

Linnebrännan börjar sätta sig medan undertecknad sliter med chilliconcarne i olidlig hetta på en parkeringsplats, ibland blir det inte rätt ;)

IMG_5821.JPG

Sen var det lite fler fina serpentinvägar

IMG_5823.JPG

Slutligen hade vi nått målet, Camp Viter.

Liten, välstädad och låg precis vid havet. Exakt vad vi behövde för att vila ut.

IMG_5826.JPG

Gött som körv änna, men linnebrännan gick inte riktigt bort ...

IMG_5832.JPG

Dag 8

Vila

Länk till kommentar

Dag 9

Montenegro

Utvilade och nöjda efter 2 dagar sol och bad i Kroatien styrde vi nu mot Plav i Montenegro. Sträckan var ganska lång så jag hade tillåtit motorväg i GPSen och ankomst tiden var ca 14, vilket i vårt fall brukar bli några timmar senare med raster mm.

Vi lämnade Kroatien ...

IMG_5844.JPG

Rolig anekdot är att på kryssningsfartyget närmast i bild tillbringade jag och frugan vår bröllopsresa, fast då i Västindien, its a small world ...

Ännu en snabblunch längs vägen ...

IMG_5856.JPG

Vid det här laget hade jag insett att lita på GPS är aldrig en bra sak ...

Den hade valt vägar där den tyckte att laglig hastighet var 80-90km/h men vi körde ca 30km/h, tiden sprang iväg kan man säga.

Fin utsikt var det iaf.

Syns det att det är långt ner till botten? :)

IMG_5860.JPG

Kossor på vägen ...

IMG_5876.JPG

Montenegro bjöd på väldigt fin natur

IMG_5881.JPG

Nå, efter att ha sicksackat genom hela jävla Montenegro på småvägar så kom vi slutligen fram till campingen där vi skulle möta upp alla.

Då var klockan 2030 ... Så kan det gå ibland :P

Länk till kommentar

Dag 10

Nu börjar äventyret!

Rivning av lägret och dags att sätta av mot den Albanska gränsen.

IMG_5890.JPG

Hejdå Montenegro!

IMG_5900.JPG

Hej Albanien!

IMG_5902.JPG

Passagen till Albanien var inga problem alls, inte värre än något annat land som kräver grönt kort och regbevis, vilket ganska många länder på resan gjorde.

Men med sju bilar tar det ju lite tid med allt stämplande och annat.

Länk till kommentar

Killen i keps styrde hela cirkusen, vilket inkluderade 2 bussar, 5-6 bilar och ca 20 chaufförer, vakter mm plus poliser givetvis.

Grön-vit keps och glasögon kanske jag skulle skrivit, men det går ju inte att edita så ni får läsa det här ist :)

Länk till kommentar

Här sitter man och sliter så tjuvpostar du innan ;)

Men nu e jag på G serrö, bara några dagar kvar så e vi i Albanien och du kan posta loss bilder allt vad du kan :D

Här sitter man och sliter så tjuvpostar du innan ;)

Men nu e jag på G serrö, bara några dagar kvar så e vi i Albanien och du kan posta loss bilder allt vad du kan :D

Haha, du var visst lite långsam...

Slänger väl in ett gäng bilder i morgon för dag två i Albanien.

Oskar hur känns det att inte möta bilar på motorvägen?? Lite ovant eller...;-)

Länk till kommentar

Vilken resa :shock:

Verkligen en häftig natur att färdas i :)

Men jag och de andra saknar utfyllande info om bogsering/ eskortering mitt i natten, galet vackra Albanskor, hasardiösa motorvägsmöten etc etc.

Detta låter ju spännande ;)

/ Mecki

Länk till kommentar

• 2 weeks later...

Jaha, det var då F-N då!

När jag äntligen återfunnit lusten att skriva lite, skrev ett helt inlägg och sen råkade trycka på "bakåt-knappen" på musen, så allt försvann, så tappa jag lusten lite igen ... men nu så, nya friska tag :)

Anledningen till det lite bristande suget att skriva är att det varit mycket efter semestern och att tiden i själva Albanien var ganska rörig.

Mycket som hände, många dagar att hålla reda på och inga bestämda riktpunkter under tiden.

Vi åkte runt helt utan styrsel kändes det som.

Det kan ha berott på att guiden inte pratade så bra engelska, brydde sig mer om att hålla sin familj nöjd än gruppen han hade hand om osv osv

Kort sagt, tiden i Albanien var bra, men kunde nog varit bra mycket bättre med rätt guidening!

Dag 10 fortsättning ...

Vi körde som sagt in i Albanien och det utan större svårigheter.

Satte kurs mot bergen och en stad där vi skulle proviantera och äta i.

IMG_5918.JPG

Jag vet inte vad frugan tog kort på här, men det som är lite intressant är vägen uppe i högra hörnet, visar lite hur vägarna var. Värre skulle det bli ...

IMG_5920.JPG

I denna delen av Albanien härskade grisarna. De skulle senare bytas ut mot kor, sen får, getter och hundar i olika omfattningen, men i denna delen alltså grisar :)

IMG_5924.JPG

När vi gjorde ett fikastopp mitt ute i en ganska torrlagd flodfåra, så kom denna mannen (längst till vänster i bild) utkörande och gjorde oss sällskap.

IMG_5927.JPG

Han var från Polen och hade de senaste 15åren bott i Albanien och "jobbat" (heter det så?) som munk, han hade munkkåpa på sig när han hoppade ut ur bilen.

Denna mannen tyckte att vi skulle åka upp i bergen och se hur de riktiga Albanerna bodde. Det tyckte guiden (och ev de andra polackerna att det var en bra ide), jag var ganska skeptisk ...

Nåväl, vi gav oss av, men först lunch och proviantera i byn.

IMG_5933.JPG

Dessa grisar ...

IMG_5935.JPG

Sen begav vi oss uppåt ...

IMG_5939.JPG

Nu går det ju aldrig att ta sådana foton eller filma så man fattar hur brant och farligt det är där man befinner sig, så jag skall inte ens försöka fixa till sådana bilder.

Men det var såpass jobbiga vägar att jag faktiskt hade svårt att sova på natten, eftersom jag visste att vi var tvungna att köra dem ner igen ...

IMG_5944.JPG

Nåväl efter att ha kramat ratten stenhårt i några timmar var vi uppe hos en "typiska" albanska familjen ...

IMG_5967.JPG

Just denna familjen var nog ganska långt ifrån vanlig i Albanien, det förekom minst en iPhone 5 i familjen och den tror jag inte många Albaner har råd med ...

Man var tvungen! att dricka sprit när man hälsade på, vad barnen fick vet jag inte ;)

IMG_5975.JPG

Efter detta så skulle vi hitta en plats att sova ...

Detta hade inte guiden tänkt på så noga så när det började skymma hade vi vänt bilarna och började i sakta mak rulla nerför vägarna igen, jag var inte överdrivet nöjd ...

Efter en del velande så hade vi fått tag i en äng som tillhörde traktens kyrka där vi fick slå läger, då var det mörkt!

Länk till kommentar

Dag 11

Campingplatsen var fin, synd bara att vi inte fick se det förrän på morgonen ...

IMG_5986.JPG

Eftersom de polska förarna körde mycket snabbare än oss och var lite segare på morgonen, så tjuvstartade jag och M nerför berget. Vi skulle mötas upp i byn där vi åt lunch dagen innan och det fanns bara en väg dit, ingen riska att köra vilse och de skulle hitta oss om något hände.

Typisk bergsväg

IMG_5993.JPG

Hus utan tak, men med två hästar i :)

IMG_5998.JPG

Grisar ...

IMG_5999.JPG

Brant vid sidan av vägen, så här var det för det mesta ...

IMG_6000.JPG

Då håller jag så här långt till vänster ... :P

IMG_6004.JPG

Albansk cowboy

IMG_6007.JPG

Snirklig väg, som de faktiskt höll på att bredda och gör någorlunda "trafiksäker", allt är ju relativt ;)

IMG_6014.JPG

Sen satte vi kurs mot resans första "stora" stad i Albanien.

På vägen dit ligger vi i kolonn och enligt hastighetsgränsen, någonstans runt 70-80km/h, på en relativt bred och fin asfaltsväg.

Då kommer helt plötsligt en stor lastbil (sådan med tippflak) omkörandes i full fart, mötande bilister får snällt köra ner från vägen eller bli mosade ...

Efter en liten stund (halvminut eller minut) så kommer en polisbil med blåljus och sirener och det var ju inte svårt att förstå vad den var ute efter!

Men den bara kör förbi lastbilen, som knappt saktar in utan bara kör på, polisen hade tydligen bättre saker för sig än nått futtigt trafikbrott :)

Väl i staden så får man lite bekräftat vad man hört innan, alla bilar i Albanien är Mercedes!

Det stämmer inte till 100%, men nog är det sjukt mycket mercor som rullar omkring där nere.

IMG_6025.JPG

Detta har jag läst, härrör sig från när landet var stängt och det bara fanns 100 bilar i hela Albanien (alla ägda av diktatorn), så var tydligen Mercedes det han föredrog.

Så det märket hade lite försprång när landet öppnades 1991.

Sen håller de tydligen bra även på Albanska vägar.

Efter att ha fixat 3G kort till iPaden och tagit ut cash (det går inte att växla till sig Leke utanför Albanien, så man måste ta ut där) gick vi och käkade.

"Tyvärr" kom vi lite efter de andra pga inköp, så när vi kom var all mat i restaurangen slut!

Vi fick helt enkelt gå till en annan, vilket visade sig vara en bra sak, bra mat och billigt! I den första restaurangen hade maten inte varit 100a :)

Sen bar det vidare upp i bergen igen.

Jag vet inte vad det var som inte klaffade, men tyvärr kom vi alltid fram i skymningen till campingplatserna så man såg inte så mycket och det var mest fokus på att få i sig mat och gå och lägga sig.

Fin utsikt var det iaf!

IMG_6038.JPG

Länk till kommentar

Denna dagen vankades det icke hemlagade köttbullar och albansk senap, jag är ganska skeptisk som kanske synes ..

IMG_6074.JPG

Efter maten var det svart som i en säck och jag började förstå varför man skall ha campingljus bakpå bilen, det har juh liksom aldrig behövts tidigare här uppe i norr.

Monteras till nästa säsong :)

Dag 12

Som sagt, fint ställe att vakna upp på

IMG_6078.JPG

Efter frukost bar det av mot ett fint vattenfall och en flod som höll 0C året om ... mja, kanske lite mer, men det gjorde ont i fötterna när man gick i :P

Men vad gör man inte för att se cool ut ;)

IMG_6094.JPG

Dagens mål var en sandstrand vid havet, äntligen kunde vi lämna bergen bakom oss.

Vad jag förstod på gruppen var jag inte den enda som hade sett nog med bergsvägar ...

Men vi skulle ju ner för berget och det på samma vägar som upp ... det e sjukt långt ner till botten!

IMG_6114.JPG

Man var tvungen att passera några lastbilar med ved ...

IMG_6119.JPG

Kossor på vägen ... grisarna var inte längre lika närvarande ;)

IMG_6159.JPG

I vanlig ordning så var vi framme i god tid med gott om dagsljus kvar ... not!

IMG_6157.JPG

Tyvärr blåste det som satan på kvällen när vi kom, så det var inte läge att njuta, bara i vanlig ordning få i sig mat och sova.

Saknade man av någon anledning en av sina tofflor var detta ett guldställe, fanns tofflor i hundratals längs stranden, bara att leta rätt på en matchande :)

IMG_6168.JPG

Forts följer ...

Länk till kommentar

Dag 13

Nu vankades det bergskörning igen, men inte innan jag dragit loss en Mitsubishi som vågat sig ut på en färd på sandstranden.

Men eftersom jag inte har fotobevis så gills det väl inte ;)

M du kanske kan hjälpa till här? :D

Mot bergen begav vi oss för att titta på "fjällsjöar", alltså sjöar som befann sig i bergen.

Dessa skulle vara något alldeles extra.

Vi begav oss i sakta mak uppåt igen.

Stannade och åt lunch och passade på att bada i en högst tveksam flod/bäck som rann förbi.

Nåväl barnen tyckte det var kul.

IMG_6173.JPG

Efter alldeles för lång tid så fortsatte vi och började närma oss målet för dagen

IMG_6186.JPG

Om det var avverkning eller skogsbrand som orsakat dessa kalhyggen är osäkert, men det skulle iaf påverka vår fortsatta färd på ett ganska jobbigt sätt.

IMG_6189.JPG

Sånna här tjäcka vattenposter fanns överallt där man kunde fixa sitt dricksvatten.

IMG_6192.JPG

Nu började det jobbiga ...

Vägarna som för två år sedan, när guiden senast körde här, var fina/helt ok, hade med hjälp av väldigt många lastbilar med ved och väldigt lite träd som sög upp vattnet som forsade farm överallt gjort vägarna mer eller mindre oframkomliga. Man var tvungen att köra på mittensträngen och sidan för att ta sig fram. När det kom hinder på sidan, ja då blev allt lite jobbigt.

Var jag glad för mina nyinköpta skidplates? JA! :D

IMG_6198.JPG

IMG_6210.JPG

Till saken hör att de fina "fjällsjöarna" inte var så fina, inte fina alls faktiskt. Hade det varit i Sverige så hade man inte fått bada i dem ens ... Men då var det lite sent, vi var så att säga fast, bara att fortsätta framåt.

En annan sak som kryddade dagen är att enligt Polsk kolonn körning är det bilen bakom som skall se till att komma ikapp bilen framför ... Dvs vi såg inte bilarna framför under ca 90% av tiden ...

Som "tur var" fick den ena bilen problem med kopplingen och guiden körde punktering, så vi kom ikapp dem till slut ...

Där träffade vi en Alban som såg ganska härdad ut ...

IMG_6217.JPG

Denna trasiga koppling skulle även senare visa sig var till vår fördel, inget ont som inte har något gott med sig ...

Hyfsat lastade åsnor :)

IMG_6226.JPG

Skall vi säga att middagen smakade extra bra den dagen!

IMG_6244.JPG

I vanlig ordning låg vi ganska kraftigt efter tidsplaneringen, för att inte säga att tidsplanering existerade inte egentligen.

Nu kommer den trasiga kopplingen i i handlingen igen :)

Planen var att från middagen (klockan var nog närmare 21-22 nånting), så skulle vi åka till den planerade campingplatsen.

Men eftersom Jeepen inte hade någon koppling och behövde det för att kunna fortsätta resan så blev planen att jag, Martin, Jack och Jeepägaren själv skulle ner och hämta bilen som stod vi den mack, och sedan bogsera den till Tirana som var morgondagens mål, för att där hitta en verkstad som kunde fixa det.

En natt på hotell bangade ingen i familjen för så det vara bara att hoppa in i bilen och sätta av.

Vi hämtade Jeepen och sen började en bogsering som var "polsk", ca 60-70km/h på becksvarta små gator med max 5m mellan bilarna.

Till saken är att vi var ca 100km (eller mer kanske?) från Tirana, så vi ville komma fram någorlunda ...

Den bogseringen höll i ca 15m innan Jeepägaren kastade in handduken och sa att vi skulle bogsera igång honom och sen bara eskortera honom.

Sagt och gjort, så blev det.

Det enda fotobeviset ...

IMG_6266.JPG

Nu var klockan 21.53 ...

Sen började en eskortering som jag tror ingen som var med och vaken kommer att glömma.

Jag låg som första bil med någon några km försprång och kunde så att säga ge en "heads up" om något kom ivägen, och det gjorde det!

Lastbilar som tog ca 70% av vägbanan och körde i 20-30km/h, polisbilar som stod med helljuset på (mot oss) för att hjälpa någon som fått problem vid vägkanten och de vägrade att blända av innan jag satt på alla ljusen jag har, då äntligen kunde jag se vart jag körde igen.

De vanliga hålen och stenarna på vägen osv.

Lastbilarna hjälpte oss om iaf genom att signalerna när det var fritt att köra om. Men det kändes minst sagt läskigt eftersom det var svartare än svart ute och du såg inget framför lastbilarna.

Sen kom vi ut på motorvägen och allt gick lite enklare i några mil.

När vi närmade Tirana så mötte vi en bil på fel sida på motorvägen, mycket otäckt!

Inne i Tirana var det si och så med belysning på både bilar, cyklar och allt annat som befann sig på vägen, föranledde en del "ojdå!"-upplevelser ...

Eftersom Jeepen inte kunde stanna utan endast puttra på tvåan så körde vi och blockerade korsningar och rondeller så att Jeepeländet kunde ta sig fram.

Tack och lov är trafiken minimal på natten i Tirana så det hela gick mycket smidigt :)

Vi hittade en lämplig mack där vi ställde bilen och pratade med killen som stod där, de lovade att den kunde fixas under morgondagen, super!

Nöjda och glada åkte vi till hotellet och njöt som få av våra sköna sängar och riktiga toaletter ^^

Länk till kommentar

Dag 14

Utvilade och nöjda avnjöt vi frukost och sen var det dags att göra Tirana by day.

Eftersom vi endast var svenskjävlar och ett par polacker så blev det en väldigt bra dag ;)

Så här glad var M, varför vet jag inte ... ;)

IMG_6278.JPG

Eftersom vi sovit länge och klockan började närma sig tolv så började vi svenskar bli hungriga, trots att vi just kommit fram.

Det polska paret som känner svenskars vanor väl hade förberett en liten överraskning, mat på lyxkrog!

Ja tack, det var riktigt riktigt bra!

Som pricken över i, en god ciggar, tänk vad man unnar sig på semestern ...

IMG_6293.JPG

Den däringa George måste gjort något gott iaf, enligt rykten betalat en motorväg ...

IMG_6331.JPG

Efter en lång och trevlig dag i Tirana så avslutades dagen med ett dopp i poolen!

IMG_6349.JPG

Nu till knorren och varför vi trots allt var glada att vi åtagit oss att eskortera Jeepen genom Albanien mitt i natten.

När vi kom till hotellet på kvällen, mötte vi de andra deltagarna, de var just på väg ner till Tirana ...

Det visade sig att de för det första inte hade fått frågan om de oxå ville åka och bo på hotell, vilket hade gjort dem lite sura.

Sen hade de åkt halva natten för att komma fram till campingplatsen, sovit några timmar för att sedan sätta sig och köra många långa timmar till hotellet ...

De var med andra ord inte alls direkt utvilade och hade knappt sett Tirana.

Vet inte vilkens sensmoral som passar in här, bara att välja själv ;)

Länk till kommentar

Dag 15

Inte mycket att säga om denna dagen egentligen.

Vi åkte upp till en gammal stad, Berat, som är en sevärdhet.

Bilarna parkerade utanför.

IMG_6377.JPG

Jag var ganska trött på att se gamla fina saker så jag stannade och vaktade bilen när resten av familjen tittade.

IMG_6382.JPG

Vi käkade iaf gott och sen bar det av mot nattens campingplats.

Den låg väldigt fint nere i en canyon, tyvärr hade guiden i vanlig ordning missat det här med tider och solens nedgång osv, så vi såg inget alls när vi körde dit.

Vi fick åka tillbaka dagen efter och titta på hur fint det var ...

Dag 16

Så här fint var det där vi bodde, floden strax bortom bild.

IMG_6419.JPG

Så här fint skulle det vara dagen innan när vi körde dit

IMG_6425.JPG

Efter detta så gjorde vi "uppror", vi svenskar var mer än lovligt trötta på att köra små pissvägar, inte äta på dagarna och komma fram sent på kvällarna. Så vi sa att meet you at the hotel, i Sarandra.

Och körde vår egen väg.

Lite längre blev mycket längre, men vägarna var ok och trots ganska långa stopp så kom vi ändå till målet samtidigt med den andra gruppen.

Bland annat såg vi denna roliga byggnad mitt ute i ingenstans på landsbygden.

IMG_6435.JPG

Visade sig vara hotell/restaurang, där vi inmundigade vår lunch till det facila priset av 75kr för 6pers, helt ok :)

IMG_6439.JPG

Sen åkte vi till "Blue Eye", som är ett ställe där en underjordisk flod kommer fram och blir "vanlig" flod. Ganska coolt faktiskt.

IMG_6444.JPG

Här träffade vi även den övriga gruppen och satte av gemensamt mot Sarandra.

Där hittade guiden efter lite letande ett hotell för hela gruppen (varför boka något, vi var ju bara 20pers ;) ) som låg bra och var helt ok standard. 40 euro/natten ink frukost, bra pris.

Sen var det två slappadagar i Sarandra med sol bad och god mat.

Ingen bilddokumentation alls här, så dag 17 försvinner lite, men trevligt hade vi!

Som sagt denna semestern lät jag kameran mest ligga för att försöka insupa allt där och då, vet inte hur det gick faktiskt, kommer knappt ihåg något utan att titta på bilder ...

Ta det som en lärdom kanske? ;)

Länk till kommentar

Dag 18

Denna dagen strök vi lite saker, bla ett stads besök i Vlore, tom guiden hade lärt sig att vissa saker tar lång tid med 20 pers.

Vi satte istället kurs mot en vacker strand som låg lite i skymundan, inte totalt öde men bara några få bilar hade hittat dit.

Stenstrand med stora vågor och inte anlända i solnedgången var precis vad vi längtat efter! :)

IMG_6480.JPG

Fina omgivningar var det oxå ...

IMG_6504.JPG

Här stannade vi och njöt i en dag, sen var det dags att röra på sig igen.

Sista dagen skulle vi köra rafting i norra montenegro, så vi hade en bit att köra och vägstandarden är som sagt inte bäst i något av länderna.

Dag 19

Några saker som skulle "klaras av" idag.

Dels Apolonia, en stad som grundades av Romarna och var hamnstad ända tills havet drog sig för långt tillbaka.

Då tappade den sin forna glans och förföll, numera är den en väldigt fin ruinstad.

Att "äventyret" var slut kändes väldigt påtagligt när vi fyllde på luft i däcken igen ... :(

IMG_6527.JPG

Sen bar det av uppåt igen, Albanien har gott om berg!

IMG_6531.JPG

Framme i Apolonia.

IMG_6554.JPG

IMG_6558.JPG

Vi var rädda att inte få någon mat, så vi siktade in oss på områdets restaurang och tryckte i oss massa god mat när de andra tittade på sevärdheten.

Så ovanstående kort är tagna utifrån, det finns säkert massor av fina saker att se innanför. Åk dit och titta vettja ;)

Efter det så var det en väldigt "genuin stad" stad, givetvis uppe i bergen, som skulle besökas.

Bara att den benämndes "genuin" fick det att rysa lite i mig.

Tyvärr visade det sig stämma. En enda stor lura-dumma-turister-stad var det.

Men vem kom hem med salladsbestick och en skärbräda i nått bra träslag som jag glömt vad det heter, jo jo ...

I vanlig ordning så hade guiden glömt bort det här med tider och annat, så när vi satte av från staden började det skymma redan.

Målet var en fin campingplats långt som fan upp i bergen, men inte ens guiden kunde anse det vara en bra ide att köra Albanska bergsvägar i mörker.

Så han tog tag i det och hittade en hyfsad plats på världens brantaste avtagsväg, tyvärr ej med på bild ...

Så här såg det ut där vi svängde av iaf ...

IMG_6569.JPG

Och som vanligt var det till att slå upp lägret i totalt mörker ...

Vägen var ganska fin på dagen (efter).

IMG_6577.JPG

Länk till kommentar

Dag 20

Denna dagen skulle vi inta Montenegro igen!

Bara en lång transportsträcka som skulle visa sig bli ganska händelserik trots allt.

Vi startade i vanlig ordning sent, varför tidigt då kan man ju komma fram i tid.

Nu kanske M uppskattade det mer än mig eftersom han blivit magsjuk under kvällen/natten och mådde inte som en kung ...

Vi lämnade luraturiststaden kl 11 och körde mot Montenegro.

Vid ett tankstopp la Jeepen av fullkomligt. Först trodde de att det var överhettning, men sen visade det sig vara ett elfel, vilket gjorde det hela lite jobbigare.

Medans de andra diskuterade hur bilen skulle fixas åt vi en ganska vidrig lunch på bullar, godis, chips och läsk. Eftersom det inte fanns något annat att äta och vi inte handlat på några dagar.

Sen åkte vi till en verkstad och lämnade in bilen.

Eftersom de stod och diskuterade vad som skulle göras länge och väl bestämde jag och M oss för att köra i förväg, vi visste ju vart vi skulle.

När vi börjar diskutera middag börjar jag känna att mat, nej tack!

Dvs lite illamående, inte så farligt men definitivt något på gång, och med tanke på vad M hade natten innan kunde jag räkna ut detta ganska snabbt.

Men jag höll (försökte iaf hålla) emot så länge det gick.

Det gick väl bra i någon timme eller något sådant, innan jag helt plötsligt kände att nä nu! Nu e det dags att spy som en kalv.

Det är ungefär det enda jag kommer ihåg, förutom att jag satte på varningsblinkern och stannade vid vägkanten, sen svimmade jag ...

Vaknade först när frugan kom och ruskade i mig och frågade hur det var med mig.

Otäckt otäckt, glad att jag fick stopp på bilen iaf.

Sen började festen ... :D

Många stopp längs vägen blev det ....

För att det skall bli extra bra så kom vi inte till rätt camping första gången utan vände tillbaka för att hitta ett hotell med iaf riktiga toaletter, vilket inte är standard i Montenegro.

När vi kom till staden, visade det sig att det fanns inga hotell där, och campingarna hade bara gemensamt hål ... nej tack!

Då kom räddningen av att M hade hittat rätt camping där de hade både rum och riktiga toaletter, på rummen :)

Mycket körning och inte roligt var det, men tillslut kom vi fram och det blev bra.

Vad jag gör när frugan fotar här vill ingen veta ;)

IMG_6582.JPG

Länk till kommentar

Dag 21

Efter en ganska hård kväll/natt, gick jag upp tidigt och började så sakta sätta i mig vätskeersättning för att iaf ha en chans att delta i forsränningen, vilket var lite av det jag sett fram emot mest på resan.

Campingen där vi bodde var hur bra som helst.

IMG_6583.JPG

Inte den mest handikappanpassade dock, detta är trappan ner till restaurangen ...

IMG_6584.JPG

Gosiga katter och hundar fanns det oxå ...

IMG_6598.JPG

IMG_6611.JPG

Fast hunden hade inte förstått det här med att man skall titta in i kameran ;)

IMG_6620.JPG

Klockan 1100 bar det av mot raftingen.

Av uppenbara själ hade vi ingen kamera med för att dokumentera och jag kämpade mest för att överleva så GoPron fick ligga nerpackad även denna dagen.

Men raftingen var bra! Sjukt vacker omgivning!

Fast trots att jag var ganska medtagen kunde jag nog tänkt mig lite häftigare fors.

Kan ju bero på att vi var där mitt i torrsäsongen, kan tänka mig att det är lite vildare på våren.

Efter det vankades det lunch, och var jag hungrig? JAAAAA!! Hade inte ätit något sen lunch dagen innan, fått ut ALLT och sen paddlat båt i 2.5h, då är man värd lite mat :)

God var den oxå!

De hade en anställd kock som lagade väldigt och och ekologiskt riktig mat.

Man var tvungen att föranmäla om man skulle äta lunch och middag, sen lagade de bara en portion pp, no less no more.

Ett bra sätt att hålla ner svinnet på.

Efter middagen svimmade jag mer eller mindre av och missade när resten av gänget drog sig hemåt (minus M som oxå stannade), de flesta av polackerna skulle nämligen jobba på måndagen (detta var fredag), så de hade lite bråttom hem. Själv sov jag gott fram till middag, gick ner och åt god middag och somnade om.

Sen var det en ny dag.

Länk till kommentar

Dag 22

Efter att vinkat av M så var vi ensamma!

Det kändes nästan lite konstigt att efter två veckor inte ha någon som styrde en dit man skulle ...

Men vi visste vart vi skulle, Belgrad!

Så efter en lugn morgon med mycket god frukost, så packade vi in oss i bilen och styrde norr ut.

Inte mycket säga om resan dit, förutom att det stod poliser i var och vartannat hörn och sköt laser. Men för stora bilar är det för det mesta inget problem, jag kör väldigt sällan snabbare än det står på skyltarna.

Något som kan vara värt att nämna, om nu någon skulle åka samma väg, är en riktigt genuin och trevlig restaurang som serverade grymt god och alldeles för mycket mat för en liten peng.

IMG_6639.JPG

Varmt som tusan var det, +40C och gassande sol.

Då kändes det skönt att checka in på ett lagom lyxigt hotel och ta en dusch

IMG_6650.JPG

Följt av en smaskens middag

IMG_6652.JPG

Dag 23

Mot Budapest!

Sakta men säkert tog vi oss till Budapest och njöt en god middag.

IMG_6684.JPG

Nu var det änna gött att köra lite större vägar även om man inte ser lika mycket då.

Dag 24

Mot Krakow!

Om man kollar på kartan så ser man att Budapest - Krakow inte är så långt fågelvägen. Kollar man GPSen så säger den ca 400km rakt norr ut, ca 5.5h, eller ca 650km, ca 6.5h, runt på motorvägar.

Vi tog den korta vägen ...

Det började med en färja.

När vi skulle köra på så tog de bara cash ... det hade vi inte så bara att vända tillbaka till den lilla staden ca 5km bakåt, plocka ut pengar och vända tillbaka.

Då hade givetvis färjan gått.

Ca 30min senare kunde vi köra på igen och ytterligare ca 15min så körde vi av på andra sidan.

Vägen var väldigt vacker och gick bla genom de Slovakiska alperna, sen ut på en väldigt bördig och fin del av Polen.

Men 5.5h ... nja, 10h nånting tog det.

Motorvägar är snabbare, trots omvägar!

Väl framme i Krakow hos JoD fick vi bada lite i deras pool, äta gott och sen slockna i riktiga sängar, sweet!

Länk till kommentar

Dag 25

Mot Berlin och Tropical Island!

Efter att ha blivit tipsad om tropical Island så kändes det som en bra avslutning på semestern. En stor jävla badanläggning med strand och palmer och hela faderullan inomhus, strax utanför Berlin.

Motorvägen dit var fin, och eftersom jag visste att jag har världen sämsta GPS kollade vi kartan och kom rätt med en gång, helt utan omvägar.

Tropical Island är en gammal zeppelinarhangar som några drifta tyskar har gjort om till en gigantisk badanläggning, som kostar pengar, mycket pengar ...

IMG_6704.JPG

Ser väl mysigt ut ...

IMG_6712.JPG

Man kan bo i rum, hyddor eller tält.

Vi valde tält, de kostade "bara" 110 euro/st, vi behövde två ...

IMG_6706.JPG

Sen fick man armband med en "blipp" som man betalade allt med, så man aldrig skulle veta hur mycket man gjort av med innan man checkade ut på morgonen, smart drag ...

Bodde bredvid vattenrutschkanorna som givetvis aldrig stängde utan folk verkade åka hela natten ... kan bero på att det kostade 5 euro extra att få åka dem.

IMG_6720.JPG

Om ni inte redan läst det mellan raderna, håll er därifrån!

Barnen tyckte det var kul, men man kan ha mycket annat kul för de pengarna det kostade.

Dag 26

Hemåt!

Inte mycket att säga om det, Berlin - Gbg på Autobahn/motorväg, kan knappt bli mer ointressant än så :P

Inser att jag måste missat en dag någonstans, för vi kom hem den 27de dagen, men jag antar att det inte var en viktig dag ;)

Länk till kommentar

Sammanfattning av 27 dagar på resande fot ...

Ger resan 4 av 5 i betyg.

Det kunde gott ha varit en femma men allt strul och dåligt guideande i Albanien drog ner totalbetyget en aning.

Annars kanon.

Sol alla dagar (det hjälper humöret om andra sker strular).

Trevliga människor i roliga/vackra städer i spännande länder.

Resan gav hela familjen mersmak, men nästa gång tror jag vi kör 100% solo, möjligtvis med en extra bil.

Många bilar är bra och roligt på vissa sätt, men ger en en (hel) del extra saker man måste ta hänsyn till.

Nästa års resa är redan planerad och går lite längre söder ut, stay tuned ;)

Länk till kommentar