Gå till innehåll

Albanien 2013

MrWIB

Rekommendera Poster

• Svars 63
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Albanien!

Vilket land!

Måste vara det närmsta laglöst man kan komma om man bortser från krigsdrabbade länder, iaf när det kommer till trafik och dylikt.

Har sett 10-12 åringar i mer eller mindre nya bilar, utan skyltar, köra omkring. Lastbilar som kör om vid omkörningförbjudenskyltning med heldragen linje och mötande trafik, men reglen störst går först gäller här i alla lägen.

Polisen som kom efter med påslagna sirenener och blåljus brydde sig inte så mycket, de hade onekligen annat att tänka på.

Nu har vi just kommit till hotellet efter att ha lekt president eskort genom hela Tirana, med en av bilarna i gruppen som bara kunde köra på tvåans växel. Blockerat rondeller och korsningar, kört mot rött och blockerat övrig trafik. Detta utan att egentligen någon tutat eller visat någon irritation, helt normalt verkar det som :)

I övrigt är naturen fantastisk, vägarna i sjukt dåligt skick och vi har satt både oss själva och bilarna på ordentliga prov :)

Kan inte posta några bilder då detta skrivs på iPaden, men det kommer :)

Imon e det återhämtningsdag på hotellet, då kanske vi kan ordna något ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att höra ifrån er.

Då verkar det som om dom flesta fördomarna om Albanien stämmer in (än så länge) ;)

Ha ett gott äventyr, så ser vi fram mot nästa uppdatering!

/Mecki

Länk till kommentar

Låter som ett äventyr. Gäller nog att tänka sig för ordentligt i alla lägen. Kan tänka mig att SWES riktlinjer för uppträdande kan vara högaktuella.

Det är inte enkelt att köra en bil genom Tirana utan koppling.... Verkar som störst går först gäller lite över allt.

Länk till kommentar

Ännu några dagar har gått i Albanien.

Under dessa har vi upplevt ännu mer tokigt och fascinerande land.

Ett land som har otroligt mycket att erbjuda men som är så dåligt underhållet/eftersatt att man blir lite ledsen. Men befolkningen är trevlig och väldigt gästvänlig.

Nu är vi i Sarandra och skall bo på hotell i två! nätter innan det blir vildmarksliv igen.

Hade filmat lite cool vardagstrafik i Albanien idag trodde jag, men när jag stannade var hela kameran (som sattes på utsidan) täckt med lera, så får se vad jag fått med :P

Har kört på ofärdig motorväg idag, men som ändå användes fullt ut, ena sidan var asfalt den andra grus ... Bara en av alla roliga saker man kan få uppleva i Albanien :)

Tveka inte, kör hit du med!

Länk till kommentar

...

Ser verkligen fram mot erat resebrev. Lillebror hinner väl knappt packa ur och tvätta innan vi sticker till Kola.

Jag trodde du fixa ALLT till kola ;)

Så han bara behöver sätta sig i bilen..

1img-8645.JPG

Syns ganska tydligt att det är lämpligt att hålla i ratten... :P

Länk till kommentar

Jo, han ska bara sätta sig i bilen men fan heller om jag tvättar hans skitiga kalsonger han har rest runt med i 4 veckor...

Annars är det mesta klart vad gäller förberedelser för Kola. Var och sökte visum igår, får det förhoppningsvis nästa tisdag. Men letar efter det papperet som ska fyllas i vad gäller gränspassering med bil ( som jag har hört talas om ). Någon som vet var jag finner det?

Länk till kommentar

Sådär!

Då var man äntligen hemma! :D

Har tom hunnit klippa gräset och rensa lite ogräs innan detta skrivs ...

27 Dagar, 6776km, JÄTTE MYCKET Diesel, senare så har vi passerat 12 Länder (Tyskland, Danmark, Tjeckien, Slovenien, Slovakien, Österrike, Polen, Kroatien, Montenegro, Serbien, Ungern och Albanien). Bott minst en natt i alla utom Danmark och Österrike, det får bli nästa gång.

Bilen har i vanlig ordning skött sig exemplariskt, utom lite gnäll från höger framhjul (se annan post).

Primusgrillen och gasolköket är mer eller mindre oanvända, då restaurangbesök söder om Danmark e snällt mot plånboken och mycket roligare än att steka korv för 7de dagen i rad :blush:

Men lite fil och flingor har vi tryckt i oss på stående fot och ibland har det bara blivit smörgås till lunch, så lite hardcore har det varit ;)

Huvudmålet med resan var Albanien, men det har setts och gjorts väldigt mycket annat oxå givetvis.

Tänkte försöka få ihop någon sorts reseberättelse de närmaste dagarna.

Tyvärr har jag varken fotat eller filmat direkt mycket denna resan, men det har Martin (han som har tjuvpostat lite bilder redan :) ) gjort, så mycket bilder från Albanien blir det garanterat!

Ev får vi ta hjälp av Klydd att lägga bilderna rätt, men det gör du väl så gärna Klydd? ;)

Återkommer när jag är mer utvilad.

Körde nonstop Berlin-Gbg, 900km, idag med endast stop vid Puttgarden för färjan (även med snorkel kommer du bara till strax efter kajkanten ;) ), höll ca 130-140km/h och spank god för dubbla tankar, för bilen blir "ganska" törstig i de hastigheterna, men hem kom vi, snabbt och säkert!

Over and Out!

Länk till kommentar

Jo, han ska bara sätta sig i bilen men fan heller om jag tvättar hans skitiga kalsonger han har rest runt med i 4 veckor...

Du vet väl att jag är gift ;)

Annars är det mesta klart vad gäller förberedelser för Kola. Var och sökte visum igår, får det förhoppningsvis nästa tisdag. Men letar efter det papperet som ska fyllas i vad gäller gränspassering med bil ( som jag har hört talas om ). Någon som vet var jag finner det?

Det fylls i vid gränsen, inte innan.

From nu e det bara Albanien i denna tråden, allt annat tar vi i nån annan tråd ;)

Länk till kommentar

Tycker MrWIB måste lära sig att lägga upp bilder på rätt håll...

Tycker nog Herr Martin måste lära sig hålla den där j-vla iPaden rätt när han fotar, så slipper jag vända bilderna rätt sedan ;)

Länk till kommentar

Bah!

Kunde inte hålla mig nu när jag hittade denna fina bild, en typisk passering av överlastad Albansk "vedlastbil".

Som tur var skedde alla dessa passeringar med innerspår för oss, annars hade det nog blivit lite väl svettigt :P

IMG_6119.JPG

En till preview då ...

IMG_6116.JPG

Länk till kommentar

Postad (redigerade)

Då skall vi se ...

Har inte hunnit göra mycket annat än att ta hand om mig själv och bilen sen vi kom hem, men snart hinner jag nog skriva en rad om årets roadtrip oxå ;)

Laddade in vår rutt, från Kiel och hela vägen till Puttgarden igen, på Basecamp.

Hittade då att man kan publicera sina "äventyr", så sagt och gjort, här är det:

http://adventures.ga...p/#.UfwWfJL0FbZ

För er som detaljstuderar kartan, kör inte in er stora bil i Wien, det går inte att hitta parkering där ;)

Lägger till GPX-spåren oxå, för er som vill downloada och bege er iväg med ens :)

Vart för stor, 18MB tydligen, men det går nog att ladda ner från länken. PMa annars så kan jag maila GPXen till den som är intresserad.

Redigerad av MrWIB
Länk till kommentar

post-1682-0-49076300-1375550340_thumb.jpg

post-1682-0-69168400-1375550348_thumb.jpg

post-1682-0-89325300-1375550360_thumb.jpg

Önskan till Klydd:

Skulle vara bra om det gick att göra större inlägg i forumet så det går att få in fler biler i varje inlägg. Tycker ändå att jag gjort de väldigt små...

Jag tror på tomten :)

Så nu väntar jag på texten innan nästa släng bilder kommer. Så jaga på mrWIB så att ni inte behöver vänta så länge... Vem vet tomten kommer kanske till nästa runda...

Länk till kommentar

Postad (redigerade)

Då skall vi se ...

Familjeäventyr 2013, Albanien ToR.

IMG_5893.JPG

Vi bilade från Göteborg till Montenegro där vi mötte upp övriga deltagare i "Albanien expeditionen" och därifrån vidare till Albanien i samlad trupp. Vi var 7 bilar som gjorde följe i Albanien.

Podrize4x4 är en Polsk "äventyrsfirma" som ordnar körningar runt om, mestadels i östeuropa och afrika.

Efter Albanien åkte vi i ganska långsam takt hem genom europa igen.

Som nämnts innan var vi borta i 27 dagar, och besökte 14 länder (missade Bosien Hercegovina, skyller på trötthet ;) ), körde 6776km.

Väldigt många upplevelser blev det!

Dag 1

Varför vänta på något gott ...

Vi bokade in en färja från Gbg - Kiel fredag den 5 Juli, dvs samma dag som vi slutade jobba. Detta för att maximera tiden vi hade på oss att ta oss till Montenegro, vi skulle ju ha semester oxå :)

Det började bra, fin hytt och bra väder.

IMG_5673.JPG

Dag 2

Vi landade utvilade och nöjda, precis som reklamen säger ;) , i Tyskland och körde från Kiel vid niotiden på lördag morgon.

Vi valde bort autobahn och körde småvägar hela vägen till Camping Sanssouci (GPS-Koordinaten: 52.36139, 13.00694 ), en "lyx"-camping, som med lyx antar jag menar många toaletter/duschar per plats. Vad som faktiskt var lyx var rinnande vatten på varje plats, värt mycket! Kan rekommenderas även om priset är lite i saftigaste laget (50euro/natt för tält).

IMG_5705.JPG

Nåväl, ganska fint var det och jag kunde få årets första dopp :) Inte supervarmt, men det gick.

IMG_5696.JPG

Dag 3

Kosan styrs mot Prag i Tjeckien.

Vi börjar med en liten färja, alltid trevligt en solig morgon :)

IMG_5707.JPG

Sen bär det ut på småvägar igen.

11 fikat blir glass vid charmigt glasscafe, 2 kulor i strut 0,7euro => dubbla omgångar! :) Gott var det oxå!

IMG_5710.JPG

Lunch, charmigt cafe i någon liten håla längs vägen.

Totpris för fyra pers var typ 15 euro, det var då vi bestämde oss för att bara plocka fram gasolköket i yttersta nödfall på resten av resan ;)

IMG_5713.JPG

Forsatte och styrde mot Prag.

Käkade middag på en riktigt bra fisk!? restaurang i de finare kvarteren och styrde sen mot campingen (Camp Zizkov Prague). Campingen var det motsatta mot restaurangen, en riktig hippiecamping, men trevligt var det. En stor öl kostade ca 11sek i baren, coca colan kostade 13sek ... :D

Redigerad av MrWIB
Länk till kommentar

Så nu väntar jag på texten innan nästa släng bilder kommer. Så jaga på mrWIB så att ni inte behöver vänta så länge... Vem vet tomten kommer kanske till nästa runda...

Här sitter man och sliter så tjuvpostar du innan ;)

Men nu e jag på G serrö, bara några dagar kvar så e vi i Albanien och du kan posta loss bilder allt vad du kan :D

Länk till kommentar