Gå till innehåll

Tappar kylarvatten

mattan

Rekommendera Poster

Hej

Tänkte kolla om det är någon här som har tips, eller varit med om liknande som jag...

Fakta:

120 v6 bensin -04.

Saken är den att min bil tappar kylarvatten i alltför stora mängder (2-3 liter på ca 50 mil). Och till på köpet precis lagom till semestern.

Den tappar kylarvatten utan att jag kan se något läckage hemma på uppfarten. Jag har inte upptäckt att det finns fukt i kupéns mattor.

Jag har pyttsat i "flytande korken", Omegas. Vid det tillfället har jag haft bilen i kraftigt motlut och låtit motorn gå 20-30 min. på tomgång.

Vad jag har läst mig till så ska den vara lite svår att ljust avlufta, men jag tycker att kanske det motlut jag hade skulle ha varit nog. Dragkroken skrapade i när jag klättrade upp i den backen jag använde.

En teori jag har är att om det nu kan vara så att om det finns en liten luftbubbla kvar så expanderar den och trycker ur sig vatten till följd av att luftbubblan blir ännu större osv...

Tacksam för ideér.

Mvh // Mats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• 3 weeks later...

Har du inget yttre läckage alls på kylsystemet och tvingas fylla på med jämna mellanrum så måste det ta vägen nånstans. Nog tyvärr risk att det är topplockspackning / topplock, då går kylvattnet in i förbränningsrummet, förångas och går ut med avgaserna. Beroende på hur mycket det är så kan det ge vita avgaser, övertryck i kylsystemet eller i värsta fall kokning.

Kontrollera noga överallt så att du inte har yttre läckage nånstans, vattenpump, kylare, värmepaket, motorvärmare m.m.m.m.

På verkstad kan dem köra ett blocktest och testa om det finns avgaser i kylsystemet, brukar dock bara ge utslag om det är ganska långt gånget.

Länk till kommentar

• 2 weeks later...

Hej

Det är 6:ans cylinder som läcker in vatten. Toyota i Åkersberga konstaterade att det kom avgaser i kylarvattnet. Efter det så startade jag "operation sökning" på internet...

Det visade sig att rätt så många har råkat ut för detta, med just den här motorn. Eller om sanningen ska fram så kanske det inte är så värst många om man tänker på hur många motorer av den här modellen som gjorts. Men man kan ju lätt få den känslan när man är ute på olika forum och söker information.

Hur som helst så där jag har hittat trasiga topplockpackningar för den här motorn så har det alltid varit cylinder #6 och på precis samma ställe som packningen har pajjat.

Toyota har ett uppdaterat artikelnummer på just denna packning numer. Om det beror på att det tidigare har varit en svaghet på packningen, det låter jag Toyota svara på...

Till veckan väntar reparation hos lokal väl renomerad verkstad (inte Toyota).

Lär kosta fläsk... Men vad gör man...betalar och sätter sig i bilen och ser glad ut och förhoppningsvis njuter i många mil till bakom ratten.

Mvh // Mats

Länk till kommentar

Jo, man får väl ofta gärna den känslan då det mest är problem som diskuteras på forum. Men, det är väldigt mycket kollektiv kunskap också.

Bra att du fått klarhet i vad som var felet och räkningen kommer säkert svida, men som du säger "vad gör man"..

Har du kollat om försäkringen täcker något? Om du har maskinskada så är det inte omöjligt, den brukar väl gälla i 10 år (och säkert någon begränsning på mil)

Länk till kommentar