Gå till innehåll

Felkod P1228?? Någon.....

Rekommendera Poster

Hej. Har fått felkod P 1228 som enligt Toyota inte finns.....?! Motorn går på lågvarv precis som den skall när det är något fel. Motorfel indikeringslampan har varit tänd, men släckts igen. Toyotas chip box är borttagen, nollställt datorn, men likt förbannat vill det inte som jag vill :-( Någon som har råkat ut för detta, el vet vad som är felet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

<p>Kan du beskriva felet lite mera? Vad gör bilen ?

men jag mistänker att det är dina scv ventiler.mvhjes

Redigerad av Jes
Länk till kommentar

Carl, Ja, jag gjorde datorn strömlös i ca 15 min, men inte "hela" kärran. Jes, Den vill liksom inte "gasa på" utan är precis som en gammal traktor ell moppe som inte får tillräckligt med bensin/diesel. Lite som en gammal folkasnurra med rostflagor som flyter omkring i tanken......För ett tag sedan fick en liknande felkod, som även då "inte fanns!?" Det var en av kontakterna på dieselfiltret som inte satt ordentligt fast, så det var lätt. Rengjort luftmätaren, gått över alla kontakter mm.... :-/

Länk till kommentar

Fukt i drag-kontakten är min standardkommentar på mysko fel efter att ha fått bilen i " nödmodus " 4 ggr på en resa. Det var mycket riktigt fukt i kontakten, efter en rejäl upptorkning av den så går hon som aldrig förr. Tur att man har snorkel så man kan ha vatten upp till taket men dränk för helvete inte dragkroken, då stannar bilen... Blir att fylla kontakten med vaselin eller annat fett.

SCV ventilernas fuskande har jag inte varit borta i själv än, kan man kolla status på dem eller byter man först när de ger upp?

Länk till kommentar

Det är dina scv ventiler , jag är ganska säker på det. Koderna finns , om man söker lite . Ofta påstår toyota att man inte kan köpa scv ventilerna lösa , men det är intet problem .

Ring eller mail bara om där är något .

Mvh

Jes

Länk till kommentar

Jes. Du hade helt rätt gällande ventilerna i Dieselpumpen!! Dessa är uppenbarligen Boven i dramat.... Enligt den första "Bonna verkstadens" felkod P1228 visade sig inte stämma alls..... :mad: Den riktiga på auktoriserad Toyota verkstaden visade tydligt på pumpen. Tack för informationen, så nu blir det att köra annat fabrikat denna helgen....suck :blush: Btw, dragkrokskontakten var ingen fröjd den heller under resans gång....Tack alla, och en trevlig kommande helg!

Länk till kommentar