Gå till innehåll

Känd HDJ80?

soll

Rekommendera Poster

Eftersom jag gnisslat tänderna av bitterhet konstant sedan jag i samband med temporär sinnesförvirring sålde min Land Cruiser för några år har jag börjat snegla på en ny bil. Ligger sedan någon vecka en HDJ80 på Blocket som verkar intressant http://www.blocket.se/goteborg/Landcruiser_HDJ_80_47799254.htm?ca=10&w=3

Någon som känner till bilen i fråga och vet dess historia? Jag anar alltid oråd när någon säljer istället för att laga men det kanske jag inte ska fästa så stor vikt vid...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm problemet med att köpa bilar med kända fel är att man aldrig vet slutnotan.

Det kan ju verka enkelt med "bara" byta framdiff, men vem vet vad för läskigt som visar sig där när man börjar riva ...

Jag är, liksom du, grymt skeptisk till folk som säljer istället för att laga, när det alltid "bara kostar X kr att fixa".

Varför inte fixa det enkla felet och höja priset på bilen med massa pengar i sådana fall!?

För att svara på din egentliga fråga, nä känner inte till bilen alls ;)

Länk till kommentar

Jag känner tyvärr inte till bilen i fråga men bor inte långt i från där den skall befinna sig, så om du är allvarligt intresserad av den så kan jag åka och kolla på den när jag är hemma igen nästa vecka.

Att inte fixa dessa fel innan man säljer bilen kan bero på om man kan fixa felen själv eller om man måste lämna in den till Toyota för att få det åtgärdat.

Måste man lämna bort bilen för att få det fixat så kan man nog aldrig få igen dom pengarna .

Är inte lager och packboxar bytta i framaxeln så är det säker läge att byta dom också när man ändå håller på , lite konstigt om främre diffspärrsmotorn skulle behövas bytas, den sitter bra skyddad bakom framaxeln och brukar klara sig såvida bilen fått lite omvårdnad o kärlek i övrigt :) så det kan ju vara nått elfel så som lösa magneter i diffspärrsmotorn och det är lätt fixat.

Att byta hela diffklumpen verkar lite overkill , troligtvis så är det bara nya lager som behövs och i absolut värsta fall även kronhjul och pinion och då kan du lika gärna renovera den som sitter på.

Lossa oljepluggen i axeln och se vad det är som rinner ut, på min 80:a också från -93 och 26 tusen mil kom det ut en seg massa när jag lossade pluggen men den hade klarat sig bra , jag bytte pinionlager men det var mest för att jag bytte allt annat i lager och packningsväg och då räknar jag med att inte behöva göra något på dom nästkommande 25 tusen milen ;)

För att få lite mer kött på benen inför ett eventuellt köp , ring och prata med ägaren och hör hur hans historia låter eller kolla på transportstyrelsen , har du tillgång till fax kan du få dom 3st senaste ägarna och när dom köpte o sålde bilen i fråga och om den sålts många gånger på kort tid.

Det var mina 25 öre ;)

Lycka till.

Mecki

Länk till kommentar