Jump to content

285/75/16 på Snövit?

Recommended Posts

Jag har tänkt...

Då jag sällan kör så förbaskat massa riktigt grov terräng kanske mitt expeditionsdäckval, BFG MT 255/85/16, är en smula fel? Visst, på en stundande Kola-expedition gör de sig nog då man aldrig vet vad som bjuds av terräng. De filmer jag har sett från bla detta forums expedition visar ju att det kan behövas rejäla däck med mycket mönster.

Men om man ser till det jag har planerat in vidare framöver så tror jag att ett mer AT aktigt mönster kanske gör sig bättre? Då har jag tänkt mig att gå upp lite grann i bredd, 285, men funderar på om jag ska behålla mina 17" fälgar vid nästa däckbyte eller kanske gå för 16", som på mina MT däck. De fälgarna jag har tänkt har ET 20 mot orginala ET 30. Det innebär väl att jag redan har flyttat ut hjulet 10mm?

För det första, klarar 120an 285 i bredden utan att det måste plockas bort mer innerskärm eller kaross? Vid en försiktig mätning ( på garageuppfart utan flex och lera överallt ) så ska det nog på på det berömda håret. Någon på NLCK hintade om lite skrap mot över bärarm(?) vid fullt utslag och back. Det kan jag nog leva med tror jag.

För det andra, behöver jag den extra volymen ett par 16" ger kontra ett par 17" fälgar?

Det jag har på planeringsbordet är Island och Marocko om det hjälper expertisen i val av däck. Jag vill gärna hålla mig till BFG då jag dels har bra priser på dem men oxå känner däcktyperna från förr. De är som Shimano på cykelfronten, rövtråkiga men man vet vad man får.

Bring it on och om det rekomenderas andra däck än BFG så vill jag ha en länk till bra prisade däck ;).

Är du inte nöjd med KM2:orna? Jag har som bekant likadana på min bil och hela vintern har jag gått och funderat på om jag skulle köpa andra däck att köra på när vi kryssar genom Europa i sommar. Men, nu efter att kört några hundra mil med dem tycker jag att det känns helt okej att köra med dem. De är tåliga, inte farligt bullriga och känns som de rullar skapligt lätt när man har mycket luft i dem.

Ditt alternativ med bredare däck tycker jag låter onödigt. Smala höga däck har många fördelar, och någon direkt lersprättare som kör ner i de största surhålen tror jag inte att du är.

Tyvärr är det svårt att hitta AT mönster i 255/85-16, annars skulle det såklart kunna vara ett alternativ.

Ska du ändå byta till något annat märke/mönster så har jag hört många tala bra om General Grabber AT2, det är dessutom vintergodkänt i Sverige.

• 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

jag skulle forsoka halla mig till 255 eller liknande. Jag kor med 285 Hankook Dynapro MT. Visst jag kor en hel del offroad. Men ett aggressivt AT dack i 255 skulle klara det mesta som man kastar pa det. Jag var sugen pa BFG AT i 235/85/17 men var tvungen att skaffa en tunnare falg for dom dacken.

Finns en hel del olika skolor om bredd pa dack, breda eller tunna. Jag har sett folk kora med 235or och kor utan problem i verken sand/lera eller pa sten. Blir bredd 255 for mig nasta gang och forsoka stanna kvar runt 33" som jag har nu. Svart att hitta ett bra dack i den strlken bara.

//Marten