Gå till innehåll

Jes's Land Cruiser Hörna.

Jes

Rekommendera Poster

Dom ringer jag imorgon. Tack för tipset ������

Mvh

Jes

Så har jag haft tag i dom , Först var dom inte riktig intresserat och tycker att jag skulle hänvända mig i Dk.

Nåh men jag fick en pris på 988 kr st for att tvätta , testa och justera. men skulle de bytta spets tillkom ca 600 kr st (dom visste inte om dom kunna få tag på spetsarna).

Så är de sänt iväg till BG for renovering inklusive nya spets. Om andra har intresse hör av er (jag har nu konto där och normalt sälja de inte till privat personer).

mvh

jes

Ps :otroligt att det skal värre så svårt med renovering av denso spridare..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant att följa tråden och gott att det ordnar sig med renoveringen av dina spridare.

Går det att renovera spridarna i common rail system också som de som sitter i min lc200?

Hur märker man att det kan vara dags att renovera eller byta?

Redigerad av Magnus LC
Länk till kommentar

Intressant att följa tråden och gott att det ordnar sig med renoveringen av dina spridare.

Går det att renovera spridarna i common rail system också som de som sitter i min lc200?

Hur märker man att det kan vara dags att renovera eller byta?

Vanligtvis är det utbytes när det gäller common Rail spridare.

När är det dags att byta:

Där kan värre ulliga symtom , men här är ett par exempel . Ökat forbruk , svår att starte ,svart rök , annorlunda motor gång , bilen känns slö mm. du kan också få ett fel meddelande (motor lampan lyser) .

Om jag var skulle jag fortsätta köra bilen intil något händer , eller känns konstigt . Eventuellt ta reda på värt man kan få tag i utbytes spridare till ett förnuftigt pris.

Skulle man få problem är där ett par ting man enkelt kan göra själv :

Mätt modstanden på dina spridare

post-2175-0-04387300-1433446009_thumb.jpg

Ett annat test man kan göra är att ta 8 glas , och avmontera retur slangen ifrån spridaren och sätt den i glaset. Kör bilen ca 1-2 minuter(på tomgång) och jämför hur mycke diesel du har i glaset. Och det glas som avviker , berättar att något är fel. (Eventuellt en spridar som läcka diesel).

Hoppas att det gav svar på din fråga Magnus

På min bil (inte common rail) har jag märkt ett ökat forbruk , känns slö och bilen luktar när man står bak om den .

For ett par år sedan tog jag/vi en land cruiser 100 på ett rull fält och mättede vi effekten före och efter spridar byte. Bilen (lc100) hade kört 235000km och innan hade den 173 HK (standard 204) och efter 202hk.så nästan 30 HK var borta.

Så där fattas säkert lite krut i min lc100

Mvh

Jes

Länk till kommentar

Nästa kapitel i min spridar historie (man sluttas aldrig förvånas ..)

Idag ringde diesel värkstan till mig och berättade for mig att jag har 2 Ulika spridare i min bil...

4 x 093500-6740 och 2 x 093500-7550 (denso nr) och dom undrade vilka spridare jag skulle ha. Nu var det dags att ta en livslinje och ringe en vän. ( jag stod själv ett par Mill ute till havs och fel sökte på ett vindkraftverk).post-2175-0-60741100-1433447589_thumb.jpg

10 minuter senere hade jag svar ifrån Toyota dk och alla spridare skulle vara 093500-7550 (så kun 2 av spridarne i min bil var rätt, (skillnaden är att de har En annorlunda spets )och nu böjar man fundera hur detta kunde ha hänt , jag har aldrig själv rört spridane , och jag köpte bilen da den hade kört 6000mil av en Toyota återförsäljare i Tyskland med fuld service bok och jag kunna inte hitta något i historiken på bilen) nåh men bilen har kört bra och jag har inte känt att något skulle ha varit fel. Men konstigt är det.

Nu ser jag främ emot att få 6 renoverade spridare (med rätt spets ) monterat i bilen.

Mvh

Jes

Länk till kommentar

• 1 month later...

Så var man tillbaka i Danmark efter 6 veckors rundresa i Europa på div off shore projekts . Idag var den stora dag vart jag fick mina spridare monterat igen. Jobbet gick smidigt och efter knapp 2 timer var jobbet klart . Bilen var lite trög att få igång men det gick bra. Jag tycker att motorn gick en bättre gång och där mycke bättre drag i bilen :-) . På lördag kör jag till ö-vik med släp (1500km) och det skal bli spännande att se hur mycke bilen diesel bilen dra nu.jag passade också på att justera ventiler nu vart man hade möjligheten .

post-2175-0-62391000-1436469315_thumb.jpg

post-2175-0-59323300-1436469363_thumb.jpg

Mvh

Jes

Länk till kommentar

Kom du fram?

Ja jag kom främ , det var en lång tur (22timer ifrån dör till dör (150mill + lastning av släp , bil kö m.m)). Bilen går betydeligt bättre , bättre drag , acc och ca 15-18% bättre diesel ekonomi. Så jag är helnöjd med resultatet :-) .

Hem resan med släp (ca 6,8 T total vikt och takbox) drog bilen 1,3 - 1,35l pr mil

Nu har jag kört bilen tom en vecka , och hamnar på ca 1-1,1l pr mil ( det var länge sedan att jag har kört över 900km på en tank full diesel).

Mvh

Jes

Länk till kommentar

• 2 weeks later...