Jump to content

D4-D med ett startbatteri?

Klydd

Recommended Posts

Någon som provat? Vet att det finns i södra Europa. Något mer som skiljer mot de som har dubbla startbatterier?

Funderar på att "offra" det ena startbatteriet till förmån för ett förbrukningsbatteri och skiljerelä.

Misstänker att det bara behövs dubbla startbatterier när det är riktigt kallt, om ens då. Och då är jag ändå inte ute och campar :)

Åsikter?

Hittills tycker jag min manuella lösning med en manuell brytare funkar bra.

Sätter du den tillgänglig från förarplatsen styr du själv när "extrabatteriet" ska köras separat, laddas eller verka som hjälpstartbatteri.

Jag har haft samma problem och huvudbry som du har. Precis som du ville jag ha ett isolerat system för alla förbrukare när inte motorn är i gång. Jag ville dessutom undvika att ha ett batteri inne i kupén.

• Mitt första alternativ var precis som för dig att byta startbatteriet mot ett större och använda den andra platsen för ett extra batteri. Detta är ganska vanligt i Australien och där finns en hel del att läsa om det på internet. Jag valde dock bort detta eftersom att jag tycker mig behöva all kraft jag har när man tillexempel vinschar.
  • Mitt andra försök var att köpa en batterihållare från TJM i Australien. Jag upptäckte dock när den väl var levererad att den bara passar högerstyrda bilar. Jag har min bromsservo där hållaren skulle sitta.
  • Det jag tillslut fastnade för var att införskaffa två optima batterier. När jag ställde dem på högkant så fick jag in dem där ett av originalbatterierna tidigare satt. Hållaren fick i och för sig modifieras en hel del. På den andra sidan har jag ytterligare ett optima för kylbox och alla andra tillbehör. Jag kan posta foton, men du får hålla dig till tåls tills jag kommer hem i mitten av nästa vecka.

Nästa problem var att generatorn inte laddade tillräckligt för att underhålla all tre batterierna. Detta löste jag genom att lura laddningsregulatorn med en diod.

Martin,

Du får gärna lägga ut några bilder vid tillfälle.

Lenni,

Tackar! Det var den typ av erfarenhet jag efterfrågade.

Min senaste fundering på skiljerelä är något i stil med

http://seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=71340

Då kan jag välja med ett vred om det ska vara precis som idag (sammanlänkade) eller de ska skiljas med ett voltkännande relä. Låter ju bra i teorin i alla fall. Jag har två skapligt nya Tudor HighTech och enligt Tudors hemsida ska de tåla djupurladdning. Det får mig att tänka att det duger som förbrukningsbatteri de veckorna vi är på semester och övrig tid, eller vid vinschning så slår man över brytaren och kör sammanlänkat. Den ska då klara 300 amp kontinuerligt och 525 amp under 5 min, det ska väl räcka för vinsch?

På semestern är det i första hand kyl och laddare till mobil/iPad som kommer användas, men det känns ändå tryggast att kunna skilja på batterierna och veta att det går att starta.

Åsikter?

Här kommer en bild från ett annat forum: 200dualbatts.jpg

och tråden om detsamma : http://www.lcool.org/forum/viewtopic.php?t=1673&postdays=0&postorder=asc&start=30

Jag har för mig att där finns en byggtråd på hi8mud, men jag hittar den inte.

Mina batterier sitter på samma sätt, men jag har byggt mitt fäste lite annorlunda... Jag kan posta när jag kommer hem.

Martin,

Du får gärna lägga ut några bilder vid tillfälle.

Lenni,

Tackar! Det var den typ av erfarenhet jag efterfrågade.

Min senaste fundering på skiljerelä är något i stil med

http://seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=71340

Då kan jag välja med ett vred om det ska vara precis som idag (sammanlänkade) eller de ska skiljas med ett voltkännande relä. Låter ju bra i teorin i alla fall. Jag har två skapligt nya Tudor HighTech och enligt Tudors hemsida ska de tåla djupurladdning. Det får mig att tänka att det duger som förbrukningsbatteri de veckorna vi är på semester och övrig tid, eller vid vinschning så slår man över brytaren och kör sammanlänkat. Den ska då klara 300 amp kontinuerligt och 525 amp under 5 min, det ska väl räcka för vinsch?

På semestern är det i första hand kyl och laddare till mobil/iPad som kommer användas, men det känns ändå tryggast att kunna skilja på batterierna och veta att det går att starta.

Åsikter?

Här kommer en bild från ett annat forum: 200dualbatts.jpg

och tråden om detsamma : http://www.lcool.org/forum/viewtopic.php?t=1673&postdays=0&postorder=asc&start=30

Jag har för mig att där finns en byggtråd på hi8mud, men jag hittar den inte.

Mina batterier sitter på samma sätt, men jag har byggt mitt fäste lite annorlunda... Jag kan posta när jag kommer hem.

Schyssta lösningar!

Martin, den lösningen får nog inte plats, varken i min bil eller budget :)

Men, jag är inte riktigt med på varför du vill ha 2 små optima, tillsammans är de väl inte mycket mer än ett vanligt batteri på samma plats?

I tråden du länkade till fanns några exempel på min tanke enl ovan. Då är den nog inte så tokig, eftersom andra redan gjort så :)

• 5 months later...

Det blev lite stress inför semestern, så ändrade inget. Jag skaffade däremot en solcell som vi hade med oss på semestern. Det fungerade så bra att jag troligen inte kommer göra något annat. Vi stod som mest stilla i 6 dygn och hade kyl, laddare för mobiler och belysning igång och det gick fint att starta dag 7. Men, då var vi på soliga breddgrader :)

I dagsläget är min winch kopplad på högra batteriet, vilket ställer till det lite om man skulle ha ett förbrukar-batteri då det är den sidan som är mest lämplig.

OM jag skulle ändra något skulle jag dra om elen till winchen till vänstra batteriet samt använda detta som startbatteri, sen skulle jag skaffa ett så stort förbrukningsbatteri som får plats att ha på högra sidan. Det skulle jag koppla med en sådan CTEK som Anders M nämnt i en annan tråd och koppla den till generatorn och snabbkontakt till solcellen som ladd-källor.

Men, som sagt, det fungerade bra med solcellen för vår typ av användning och då känns det lite onödigt att ändra något.