Jump to content

Motoralternativ diesel?

solk

Recommended Posts

Är det någon här som har bra koll på motoralternativen till LC200? Jag har i annonser sett att effekten på D4D-motorn på 4,5l satts till både 265 och 286hk. Det verkar inte vara direkt kopplat till årsmodell då jag sett olika effekt angiven på samma årsmodell. Jag vet att det finns en enkelturbo V8 som alternativ till 70-serien i Australien men alla dieselalternativ i 200 är väl med dubbelturbo?

1VD-FTV motorn finns så vitt jag vet i 4 olika konfigurationer. Dock kommer jag inte ihåg exakt hur hästkrafter de olika versionerna har:

• I Europa och Kanada får man en dubbel turbo som är kopplad till en 6 stegs automat och här klämmer man original som mest ut ur motorn. Jag har för mig att det är 286hk.
  • Afrika, mellanöstern, Australien och general (modellen jag har) har fortfarande dubbel turbo och 6 stegs automat men motorn men de har skruvat ner motorn lite. Så vitt jag förstår är detta för att kunna acceptera sämre diesel.
  • På dessa marknader finns också en 5 stegs manuell låda och motorn är ytterligare nedskruvad. Så vitt jag förstår är det samma låda som sitter på 100 serien och anledningen att den är nedskruvad är att lådan inte klara vridmomentet.
  • Motorn finns också med enkelturbo och manuell på 70 serien, men tyvärr bara högerstyrda bilar och bara i Australien...

Hej , det har med miljö krav att göra . De modeller der blev sold i bl.a Sverige hade 265 hk , men samma bil i tex Tyskland hade 286hk.

Idag har den 272hk och påfyller euro5 (miljö-krav)

Jag har hittat denna lista men den är inte komplet , tex är dagens 4,6lV8 bensin motor (318hk) inte med. Och där finns bl.a. I Mellanöstern V8 diesel med 217hk och Manuel växellåda .

Global Engine list (still missing a few)

5.7L Dual VVTI V8 381hp 3UR-FE

4.7L VVTI V8 271hp 2UZ-FE

4.0L VVTI V6 240hp 1GR-FE

3.0L D-4D Turbo Diesel 171hp 1KD-FTV

4.5L V8 D-4D Twin Turbo Diesel 282hp 1VD-FTV

4.5L V8 D-4D Twin Turbo Diesel 232hp 1VD-FTV

North America:

5.7L Dual VVTI V8 381hp 3UR-FE only

Europe:

3.0L D-4D Turbo Diesel 171hp 1KD-FTV

4.5L V8 D-4D Twin Turbo Diesel 282hp/195kW/650 Nm Torque 1VD-FTV

Russia:

Middle East:

4.0L VVTI V6 240hp 1GR-FE

Africa:

South Africa:

Australia:

Mvh

Jes

Edited by Jes

Tack för sammanställningen Jes! Vet vi om det bara är elektroniken som skiljer på 1VD-FTV eller är det mekaniska skillnader också?

Jeg mener bara det är Elektroniken . De första modeller 02-2008 till 09-2009 har de flesta problem . Efter det blev de opdaterat bl.a diesel systemet . Den sidsta serie för faceliften är nästan felfria . Jeg vet inte när kolv ringarna blev utbytt , på de första modellerna var där visa som var for lösa . Vilket resulterade i ökat olja forbrug , (pump effekt) .

Mvh

Jes

• 11 months later...

Spinner vidare på tråden. Jag tittar lite på lc200 och funderar på ett köp i slutet på året eller början på nästa. Beror lite på hur min Discovery 3:a sköter sig.

Vad skiljer modellerna och vilka modeller finns det? Jag letar främst efter en utan ställbar fjädring då jag inte anser mig behövs det och skulle vilja höja bilen 2". Jag har försökt läst mig till det men hittar inga bra svar. Det är en diesel vi naturligtvis pratar om. Jag har förstått att Australien har en mer enkel lc200 och USA har en Lexus lc200 men här i Europa?

Finns lc200 utan ställbar fjädring i Europa?

Jag funderade länge på en LC200 och hade en under prov 1 vecka. Jag har fn 1 Disco4 och 1 RRS (bägge 2013).

Mina intryck är att LC200 är en "gammal" bil i sitt uppförande (traktorkänsla, bullrig, slö och en hopplös växellåda). Vidare så drar den kopiöst med bränsle. Jag kom sällan under 1,3 i snitt. LC200 är stor vilket skapar problem i stadskörning, p-rutor och parkeringshus. "Politiskt" blir LC200 lite fel och man får stå ut med att folk drar en nyckel längs sidan.

Jag hade ju förmånen att parallellt köra mina näst intill nya D4 och RRS. Tyvärr slår dessa bilar LC200 rejält (komfort, prestanda och ekonomi). När det gäller terrängkörning är det inte så stor skillnad mellan märkena. D4/RRS har 5 cm bättre axelartikulation än LC200 och förmågan att behålla alla fyra hjulen i marken vid terrängkörning är bättre hos de brittiska bergsgetterna än den japanska.

D4/RRS terrängkörningsprogram är outstanding och fungerar klockrent. D4/RRS växellåda är en dröm jämfört med LC200.

Objektivt sätt (och med hänsyn till att jag måste bortse från min LC passion) så är D4/RRS ett betydligt bättre alternativ.

MEN! - RRS är invändigt en betydligt mindre bil än LC200 och D4. I LC200 är det bättre utrymme i baksätet än D4/RRS. På sikt vet jag inte hur tillförlitligheten är mellan modellerna. D4/RRS och LC200 har alla sina brister och rapporterade problem. D4/RRS har rättat till de flesta problem sedan tidigare modeller. I den händelse jag skulle åka på en längre expeditionsresa utan tillgång till reservdelar eller verkstäder med någorlunda kompetens skulle jag inte välja någon av de tre modellerna utan skulle i stället sikta in mig på de äldre LC-modellerna eller nyare HiLux modeller.

Samtliga modeller har idag avancerad elektronik och det är ingen skillnad på varken D4/RRS eller LC200. Luftfjädringen/nivåregleringen går ju att välja bort på samtliga modeller (eftermontering av fjädrar/stötdämpare vilket är mer eller mindre "snap-on" på samtliga).

Fördelen med D4/RRS är att det idag finns riktigt bra elektronikverktyg på eftermarknaden för att göra egen diagnostik och hjälp. Förutsätter dock att man har en viss kunskap i ämnet.

LC200 är av en mer robust konstruktion och på lång sikt kanske ett bättre val (beroende på vad man skall använda bilen till). Ramkonstruktionen i LC200 är tilltalande.

Både D4/RRS (<2013) är byggda på en ram samt en sep ram för motorinstallationen. En riktigt bra konstruktion men gör modellerna rejält tunga (>2300 kg). Nya RRS och RR (2014) har tyvärr frångått detta och är nu som vilken SUV som helst med självbärande karosser (sorgligt!!!). D4 behåller sin ram på nya modeller men det är väl en tidsfråga innan denna modell också är förstörd.

Toyota är den som i skrivande stund har sitt förnuft kvar. Men det är väl en tidsfråga innan vi blir besvikna även här?

Både D4/RRS är riktigt utmärkta dragbilar. LC200 är mer som ett lok (och surplar i sig rejält så snart man hänger något på kroken).

D4/RRS har rostskydd av ramen. Ingen av Toyotas rambyggda bilar har rostskydd av ramen och är därför av något tjockare material än D4/RRS.

Edited by Peder

Bränsletörsten går väl att kapa radikalt genom att programmera om så att lock-up:en går i tidigare?

Sen måste jag bara kommentera på LR/RR även om det är helt of topic. Möjligt att det är superbra bra bilar när de är nya men jag har på nära håll sätt vad D3, D4 och RR kostar att äga när det börjar bli några år och gått 10-15k mil och skulle fundera på en och två gånger innan jag skaffade en.

Tror inte att milen avgör så mycket. Däremot tiden och framför allt skötseln av bilen. Gäller samtliga bilar.

När det gäller servicekostnaden så ligger modellerna i paritet med varandra. Både Land Rover och Toyota är duktiga att ta betalt för verkstadsbesöken. Detta gäller i högsta grad premiumbilar (D4/RRS/LC200). Har sett LC200 som har skenat iväg när det gäller kostnader. Återkommande problem på LC200 är bl.a. nivåregleringen. Efter garantitiden kostar denna skjortan att reparera.

AC'n är kvalitetsmässigt bättre i LC200. På elsidan D4/RRS nya Bosch-system riktigt bra. Tror att Toyotas elsystem och D4/RRS tämligen likvärdiga idag. Men som du säger - mycket off-topic.

Men när det gäller LC200 så är det nog inte en fråga om motoralternativ som styr om man slänger upp plånboken eller inte. Det borde vara det totala konceptet av bil/märke/modell.

Tackar för infon. Vi (du och jag Peder) språkade 2012 tror jag det var angående lc100 och likvärdiga bilar. Det hela slutade med att jag köpte en LR Discovery 3 HSE 2006 titanfärgad med en ägare. Mesta struldelar bytt som kompressor, hjullager med mera. Bilen var i nästintill mint condition och ser fortfarande ny ut. Lite plastigt inuti men allt fungerar. Jag letar för tillfället efter en verkstad då jag har lite klonk i framvagnen och som kan byta olja framdiff, låda och som gillar 4wd (land rover). Är väl mest brist på verkstad som gör att jag funderar på byta. Delar från England är riktigt billigt till den. Du kanske vet någon verkstad/mekaniker Peder?

Nåja lite sugen på en lc200 är jag men står lite mellan D4 och LC200.

Hur var det nu med modellerna på lc200? Hur vet jag om den saknar ställbar fjädring (vilket jag vill slippa)?

Jag har haft min 200 sedan ny 2008. Jag tittade även då på en LR då, men bestämde mig för min Toyota. Jag har inte ångrat mig en sekund.

I europa finns 200:an i två utförande. Om jag förstått det hela rätt har toppmodellen "Exclusive" ställbar fjädring. Tittar fu väl på bilen så är det inga problem att se skillnad. Dels om du tittar in bakom framhjulen och dels om du tittar på reglaget mellan sätena.

Jag pratade med en kompis här om dagen som tror sig veta att man även kan köpa sidimporterade "general spec" bilar här i Italien. Förutom att mycket av elektroniken sakans, kan du få bilen med manuel växellåda, dubbla tankar och riktig diffspärr i bakaxelen. Jag har bett att få kontakten till företaget som säljer och jag återkommer.

Är ett svårt val. Som det ser ut idag så är lc200 intressant utan tvekan. Mina andra val är D4 eller behålla min D3:a och kanske göra en eas till coil conversion. Är det som Peder säger så är det ingen större driftsäkerhet med lc200:an kontra en D3:a med 2" bolt on höjningskit. Motor, drivlina, växellåda verkar ju bra på D3:an (utom hjullager, ev nedre länkarmar). Jag tittar på lc200:an för driftsäkerhet, utrymme men blev lite tveksam efter Peders svar. Jag har ju idag en av de sista bästa riktiga fyrhjulsdrivna bilarna.

Vad säger du Peder om en LC200 mot en D4 med eas to coil conversion med 2" höjning? Då pratar vi everyday use och en längre tripper men också lite offroading?

Servicenätet för LR är ett problem - håller helt med. Pga av den förbättrade kvalitén på bilarna f.o.m. my 2012 så har LR's försäljning ökat markant i Sverige. Förhoppningsvis resulterar detta i ett bättre servicenät.

När det gäller LC - notera dock att även om det finns en Toyota serviceverkstad runt hörnan är detta inte samma sak att de kan Land Cruiser modellerna. Det säljs knappt några LC's i Sverige. Jag bor i Strängnäs och Toyota i Eskilstuna och Strängnäs ringer fortfarande för att få råd då de får in en LC för större reperationer.

Ett val mellan LC200 och D4 är kanske inte lätt för de flesta. Jag skulle testa LC200 under någon dag och se om du blir kompis med den och sedan testa en D4. Att ta bort luftfjädringen på D4'an skulle jag först göra i den händelse den går sönder. Inget fel på luftfjädringen i sig - men det är ju så klart en felkälla. Att då ha budgeterat och reserverat sig för ett byte är en bra väg att gå.

Jag körde en D4 med spiraler för lite sedan och den var mjukare (och faktiskt nästan skönare) i gången än min egen med luft.

De vinnande komponenterna i D4'an är ju motorn (V6 med dubbelturbo) och växellådan. Oerhört smidiga. Sedan kommer en rimlig bränsleförbrukning som grädde på moset.

Håller på att kitta min RRS för en kommande "expeditionsresa". Jag har svårt att komma överens med mig själv när det gäller byte av fjädringssystemet. Elektroniken bekymrar mig inte så mycket då jag köpte ett set från UK för att kunna justera och återställa.

Anledningen till att vi nu har en D4 och en RRS stående på gårdsplanen är att jag efter över 30 år med LC ville prova något nytt. Hade under en period en Defender - men den var en katastrof - dålig kvalitet, hemsk motor (TD5), bedrövlig drivlina och en katastrofal komfort. Så denna fick stryka på foten tämligen snabbt. Kommer säkert framöver stå en LC på gården. Men i skrivande stund är jag riktigt nöjd med britterna.

I England finns det riktigt bra forum för både RRS och D4. Det framgår med all tydlighet att det finns tämligen enkla lösningar på olika problem. Notera dock att det är stor skillnad på Disco och RRS innan MY 2012.

Men som sagt - låna en LC200 under en dag och testa. Sedan är det mer en smaksak.

En stor nackdel med RRS och D4 är att dessa kräver stora fälgar. Har bytt RRS 20" fälgar till 19". Detta gör att det är svårt att hitta rejäla däck till bilarna. Det finns dock en del tricks för att få på mindre fälgar. Jobbar på detta. Tycker att det är tämligen ur-töntigt att en bil med den offroad-prestanda som D4/RRS har sitter det 20" fälgar på. Då har man tänkt helt fel i England. Detta gör mig sur!

Edited by Peder

Axelartikulationen (en av förutsättningarna för bra terrängegenskaper) är riktigt bra i en standard RRS. Faktiskt bättre än min modifierade LC120. Nedan drop på fram/bak axel.

post-852-0-86674200-1398411213_thumb.jpg

post-852-0-06707600-1398411232_thumb.jpg

Svårt val är det och idag har jag en mycket välvårdad bil som har mycket bytt. Mesta slitdelarna är bytta förutom lite bussningar och sånt. Jag har lite klonk i framvagnen och ska kolla om det är krängningshämmare, länkarmar, bussningar och fick på köpet med en varningslampa för luftfjädringen. Antagligen en av givarna eller beroende på ovanstående. Bilen är oerhört trevlig och upplevs ganska pigg trots sin vikt och inget chip. Pendlar kortare till jobbet på 1,8 mil enkel resa med 4km stadskörning inräknat. Drar 1,1l/mil.

Tänkte ifall den ska vara kvar kanske en coil conversion är ett alternativ. Verkstadsproblem/svårt hitta verkstad är inget kul. Är ganska dålig på att skruva och har idag ingen plats heller för egen verkstad. Får väl fundera ett varv till men D3:an känns ganska svårslagen i förhållande pris/prestanda. Får ju en coilconversion kit för 6500kr så då slipper man ju det stora problemet. Ska fundera lite......

Hej

Jag köpte en LC200 08 för några månader sedan och jag är hittills riktigt nöjd! Innan köpet pendlade jag mellan lc120 lc150 och nyare lc100 men insåg att jag verkligen ville prova att bruka en lc200. När det väl dök upp en i min prisklass vilket innebar relativt högt miltal så dök jag ner mycket i servicehistorik och forum samt kontakt med en av medlemmarna på denna site, och efter någon månad blev det affär! Motor och drivlina fungerar enligt mig mycket bra även om det skulle vara en fördel om den låste på 5 och 6 växeln i något lägre farter än den gör original. Som nämns ovan går det ju att ordna genom att montera econo-lock. Bilen är enligt mig både komfortabel och efter tillvänjning behändig att köra vilket jag inledningsvis var klart osäker över. Första gången jag körde en lc200 avskrev jag den "definitivt" pga av yttermåtten, nu tycker jag den är helrätt.

Mvh Magnus

Hej

Jag köpte en LC200 08 för några månader sedan och jag är hittills riktigt nöjd! Innan köpet pendlade jag mellan lc120 lc150 och nyare lc100 men insåg att jag verkligen ville prova att bruka en lc200. När det väl dök upp en i min prisklass vilket innebar relativt högt miltal så dök jag ner mycket i servicehistorik och forum samt kontakt med en av medlemmarna på denna site, och efter någon månad blev det affär! Motor och drivlina fungerar enligt mig mycket bra även om det skulle vara en fördel om den låste på 5 och 6 växeln i något lägre farter än den gör original. Som nämns ovan går det ju att ordna genom att montera econo-lock. Bilen är enligt mig både komfortabel och efter tillvänjning behändig att köra vilket jag inledningsvis var klart osäker över. Första gången jag körde en lc200 avskrev jag den "definitivt" pga av yttermåtten, nu tycker jag den är helrätt.

Mvh Magnus

Ja många verkar nöjda med den med. Jag ligger nog i den prisklassen att jag får nöja mig med en av de tidigare av lc200 eller D4. Lite sugen på en 200:a med lite högre miltal och bra historik (min prisklass).Yttermåtten bryr jag mig inte speciellt mycket om. Däremot körbarheten, motor, växellåda, drivlina, pålitlighet. Låter irriterande att lc200 som borde vara "pigg" med ganska kraftig motor är lite seg och att växellådan inte växlar "rätt". Borde kunna åtgärdas med programvara men toyota verkar inte bry sig.

Jag ska in med min D3 inom kort och se över bussningar och länkarmar men också byta olja frontdiff och låda. Den är i mycket fint skick men frågan vad som behöver göras. Jag har varningslampa för eas:en som lyser så får se vad som behöver göras med den. Gillar bilen men måste prova lite annat också. Rädd att bli besviken bara och att jag ångrar mig.