Gå till innehåll

LC200 funderingar


Jes

Rekommendera Poster

Om det inte var for automat växellådan ,(går att lösa med econ-lock) enormt Olja forbrug på visa av bilarna(kun delvist löst ) och Toyota Sveriges manglande kunskap om toyota land cruiser

Mvh

Jes

Ps : jag har dessvärre haft dåliga erfarenhet med toyota Sverige :-( men detta får jag ta i en annan tråd , da jag tror der bliver mycke at skrive om. Jag kan nästan skrive en roman i detta Ämna.

Men en vdj 200 er en herlig bil.

Redigerad av Jes
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Du kan inte få tag på en bättre bil än 200:an. Dock tycker jag att han borde ha två riktiga reservhjul på bakdörren... :-)

 

Nu läser jag att du kör en land cruiser 200. Vad tycker du om automat växellådan?

Mvh Jes

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga problem med oljeförbrukningen trotts att min är en 2008, årgången som hade problem. De bilar som hade problem har säkert blivit åtgärdade och från och med 2009 var det åtgärdat på alla nya bilar.

 

”Problemet” med växellådan är så vitt jag förstår inget problem enligt Toyota. Snarare tvärt om från deras synvinkel. Momentomvandlaren låser inte på växlarna utan slirar. Igen så vitt jag förstår anledningen till Toyota gjort det på detta sätt är att växlingarna blir mycket mjukare och näst intill ljudlösa. Detta sker dock på bekostnad av ökad bränsle förbrukning. För många användare är detta inget problem. En slirande momentomvandlare ger dock ifrån sig massor med värme vilket toyota kompenserat med en större oljekylare. Men den räcker inte till vid extrem påfrestning så som rally, ökenkörning och när man har riktigt nerlastad bil / tung släp och lådan får jobba hela tiden.

 

Min växellåda har överhettat en gång. Den gjorde det när bilen bara var ett par månader gammal och jag inte visste om problemet. Bilen var fullastad med diesel och utrustning för en veckas tur i 45 graders värme nere i ”lonely quarter” på gränsen mellan Saudi, Oman och UAE. Lådan överhettade och lampan började lysa. Jag fick stanna och låta den svalna och sedan ta det lungnare. När jag kom tillbaka till civilisationen bytte jag olja och sedan dess har den fungerat bra. Byter olja I lådan vid varje ”stor” service (40000km). Dock har jag har en scanguage så att jag kan hålla full koll på temperaturen då kör jag med tung släp eller full last offroad.

 

Jag har pratat med Albert, efter allt han skrivit på LCOOL, om möjligheterna att få i en ECCON lock. Men efter som att min bil är en ”Region General” kan den behöva uppdateras för att passa min ECU och jag har ingen större lust att åka till Wien… Men vi löser förhoppningsvis det. Dock kör jag inte så tungt till vardags, så huvudanledningen att få i en box är att få ner förbrukningen.

 

Svenska Toyota har jag ingen större erfarenhet av, men jag är säker på att de är bättre än Toyota här i Italien… :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag återkommer med svar när jag får lite mera tid. Mycke job just nu.

Och jag kommer at starte en ny tråd angående min erfarenhet med toyota Sverige .

Mvh

Jes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag återkommer med svar när jag får lite mera tid. Mycke job just nu.

Och jag kommer at starte en ny tråd angående min erfarenhet med toyota Sverige .

Mvh

Jes

I den tråden tycker jag att Du skall vara extremt tydlig med vilken/vilka delar av Toyota Du har pratat med. Har själv haft mycket kontakt med både Toyota centralt och ut i "byar" och det har varit både positiva och negativa upplevelser. Dock vill jag redan nu hylla Toyota Gotland's reservdels/verkstadsavdelning. Aldrig problem att få tips och skisser och hjälp utan att behöva betala för det, äger man en Toyota är man alltid välkommen in! Dom ringde tom upp mej och undrade om jag inte hade en gammal axel som en kund kunde få köpa, eller köpa delar av, som var inne och behövde hjälp med sina axlar!!! Det kallar jag service och kundvård! Så vad jag menar är, var tydlig, och dra inte alla över en kam. Finns idioter över allt (och "idiotförklarandet" är i betraktarens öga och inte allas) och många gånger när man blir felaktigt behandlad så är det snarare personen än företaget, dvs. pratar man med någon annan så kanske det löser sig :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite met information om växellådsproblemet (och Albert's problem med toyota):

 

http://www.lcool.org/forum/viewtopic.php?t=4183

 

http://www.lcool.org/forum/viewtopic.php?t=2750 Sidan 7 och framåt.

 

 

och tankar / erfarenheter, mestadels från Australien, med ECCON LOCK: http://www.lcool.org/forum/viewtopic.php?t=23039

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

I den tråden tycker jag att Du skall vara extremt tydlig med vilken/vilka delar av Toyota Du har pratat med. Har själv haft mycket kontakt med både Toyota centralt och ut i "byar" och det har varit både positiva och negativa upplevelser. Dock vill jag redan nu hylla Toyota Gotland's reservdels/verkstadsavdelning. Aldrig problem att få tips och skisser och hjälp utan att behöva betala för det, äger man en Toyota är man alltid välkommen in! Dom ringde tom upp mej och undrade om jag inte hade en gammal axel som en kund kunde få köpa, eller köpa delar av, som var inne och behövde hjälp med sina axlar!!! Det kallar jag service och kundvård! Så vad jag menar är, var tydlig, och dra inte alla över en kam. Finns idioter över allt (och "idiotförklarandet" är i betraktarens öga och inte allas) och många gånger när man blir felaktigt behandlad så är det snarare personen än företaget, dvs. pratar man med någon annan så kanske det löser sig :D

 

Jag kommer att vära tydlig i den mail/tråd, och kommer inte att hänge ut värkstäder eller personer. Det är inte meningen. Jag kommer bare att berätta om min erfarenhet . Men jag har et stort hjärta for toyota . Jeg är selv utbildad hos en af toyotas Danmarks Bästa värkstäder . Och har "kanske" for höga förväntningar /krav på toyota. Men i får själv bedöma.

Mvh Jes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

For at börja med en ting i taget . Automatväksellådan.

”Problemet” med växellådan är så vitt jag förstår inget problem enligt Toyota. Snarare tvärt om från deras synvinkel. Momentomvandlaren låser inte på växlarna utan slirar. Igen så vitt jag förstår anledningen till Toyota gjort det på detta sätt är att växlingarna blir mycket mjukare och näst intill ljudlösa. Detta sker dock på bekostnad av ökad bränsle förbrukning. För många användare är detta inget problem. En slirande momentomvandlare ger dock ifrån sig massor med värme vilket toyota kompenserat med en större oljekylare. Men den räcker inte till vid extrem påfrestning så som rally, ökenkörning och när man har riktigt nerlastad bil / tung släp och lådan får jobba hela tiden.

 

Jag tror inte at man får Toyota till att säga att dom har gjort något fell . Men jag tycka det er kunstigt att dom återkallar lc 200 i Australien for göra något åt detta "problem".

Toyota värkstäder i Europa köpa econ-lock till missnöjda lc 200 ägare . Men de skal ha tillstånd av toyota Bryssel först. Och det er lite märkligt toyota kontakter Albert (econ-lock) när de har problem med slu ventilen i växellådan , skulle dom göra detta hvis der inte var et "problem" se Link (tyvärr på tyska) http://forum.buschtaxi.org/error-code-2757-und-2759-beim-letztmodell-vor-facelift-t34773.html

 

Jag har kun positive erfarenhet av econ-lock kunne inte tänke mig att ha en lc 200 utan.

Se också Hilmars mening om econ-lock : http://toyota4x4.se/topic/3929-uppfoelning-land-cruiser-200-aentligen-aer-foerbrukningen-normal/

Och lite dokument ifrån AUS:

Men som sagt , detta er min mening och andra kan ha ett annat syn på detta.

Mvh

Jes

post-2175-0-47692500-1362169320_thumb.jpg

post-2175-0-65217700-1362169359_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Jes,

 

Jag håller fullständigt med, det är dåligt av toyota att inte uppdatera eller lägga till den nya programvaran i växelådor utanför Australien. Köper du en ny 200 i dag i Europa har den fortfarande samma problem.

 

Den uppdatering som toyota gjorde i Australien löser bara en del av problemet och bara till viss del; bränsleekonomin. Det nya programmet gör att lådan växlar tidigare och tillåter 6:an växel även i svensk motervägsfart, vilket sänker förbrukningen en del. Den löser dock inte problemet med att momentomvandlaren (heter det så på svenska? Torque converter) slirar, vilket också tar en hel del energi samtidigt som den alstrar värme.

 

Eccon lock löser ju även detta problem. Eccon locken aktiveras ju dessutom automatiskt när man lägger lådan i D och fungera i alla modes (2:nd – normal – Power), medans toyota Australiens lösning bara aktivers när man manuellt lägger den i läge 6. Detta i sin tur gör att den fungerar dåligt om man lastar eller drar tungt. Läser man på australiensiska forum ser man att även dom är intresserade av Eccon lock även om deras bilar har updateringen.

 

Som sagt, jag har beställt en ECCON LOCK, men jag vet fortfarande inte när jag kommer att få den installerad. Albert har hittills inte programmerat någon box till den ECU versionen som jag har i min bil. Men vi jobbar på det. J Jag återkommer när jag provat själv.

 

Ha det bra!

 

Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får importera en bil med manuell växellåda så slipper du ju problemet. :-P Finns i mellanöstern och Afrika. Dock har de sett till att skruva ner motoreffekten för att lådan skall hålla… :-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hej Martin

Herligt att se at vi har samma mening i denna tråd. Ja det är rätt problemet bara är delvist löst (men i följa toyota (se också Martin's inlägg tidiga) har man intet problem). Jag tror nu att jag bliver nöjd med en automat växellåda , bara den har econ-lock. :-)

Mvh

Jes

Ps: jag tror att jag skal ind och se vad Albert skriver på Lcool , jag är inte medlem på den sida. Men det låter intressant .

post-2175-0-06871000-1362202443_thumb.jpg

Redigerad av Jes
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

 

Som sagt, jag har beställt en ECCON LOCK, men jag vet fortfarande inte när jag kommer att få den installerad. Albert har hittills inte programmerat någon box till den ECU versionen som jag har i min bil. Men vi jobbar på det. J Jag återkommer när jag provat själv.

 

Ha det bra!

 

Martin

 

Hej Martin

 

Hur går det med econ-lock'en till din bil ?

Mvh

Jes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag installerade den för några veckor sedan. Tyvärr har jag inte varit hemma och kört bilen, så jag vet inte vad den varken kommer att göra på bränsleförbrukningen eller temperaturen i växellådan. Men växlingen har helt klart förändrats. Man känner när bilen växlar, framförallt på de lägre växlarna. Någon på ett annat forum beskrev det som att bilen växellåda känns europeisk istället för amerikansk, något som nog enligt min mening, stämmer ganska bra. Installationen var inga problem kräver inga speciella verktyg. Ett par timmar på infarten så är det klart.

 

Jag lovar att rapportera tillbaka. Dock kommer jag varken att vara hemma denna eller nästa vecka / helg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Jag installerade den för några veckor sedan. Tyvärr har jag inte varit hemma och kört bilen, så jag vet inte vad den varken kommer att göra på bränsleförbrukningen eller temperaturen i växellådan. Men växlingen har helt klart förändrats. Man känner när bilen växlar, framförallt på de lägre växlarna. Någon på ett annat forum beskrev det som att bilen växellåda känns europeisk istället för amerikansk, något som nog enligt min mening, stämmer ganska bra. Installationen var inga problem kräver inga speciella verktyg. Ett par timmar på infarten så är det klart.

 

Jag lovar att rapportera tillbaka. Dock kommer jag varken att vara hemma denna eller nästa vecka / helg.

Hur går det for dig och econ-lock ? Fungera den till din "saudi" model ?

Mvh

Jes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej Jonas!

 

Jag vet faktiskt inte hur lätt det är att eftermontera den tredje sätesraden. Varje säte sitter med 3 skruvar. De två som sitter i golvet är det säkert inga problem med. Men den tredje skruven sitter i en metallbygel som är svetsad i karossen. Efter som att den sticker ut genom plasten, så gissar jag att den inte finns på bilar utan den tredje raden. Men jag rekommenderar dig att kolla med någon annan. Jag har 3 säten i min tredje rad och då det bara finns 2 på de europeiska modellerna gissar jag att även infästningen kan vara annorlunda. Bältena så väl som låsen som håller sätena uppfällda sitter bakom den övre delen av panelerna och jag tror att det enda sättet att få det snyggt är att byta dem också. Det största problemet tror jag dock blir besiktningen.

 

Det samma gäller bredden på mittensätet i mittenraden. Jag har inte samma typ av säte som i de europeiska modellerna, men i min bil kan man utan vidare sitta 3 fullvuxna i bredd. Jag har även haft en barnstol i mittensätet utan att de som sitter vid sidan känt sig trängda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Jonas!

 

Jag vet faktiskt inte hur lätt det är att eftermontera den tredje sätesraden. Varje säte sitter med 3 skruvar. De två som sitter i golvet är det säkert inga problem med. Men den tredje skruven sitter i en metallbygel som är svetsad i karossen. Efter som att den sticker ut genom plasten, så gissar jag att den inte finns på bilar utan den tredje raden. Men jag rekommenderar dig att kolla med någon annan. Jag har 3 säten i min tredje rad och då det bara finns 2 på de europeiska modellerna gissar jag att även infästningen kan vara annorlunda. Bältena så väl som låsen som håller sätena uppfällda sitter bakom den övre delen av panelerna och jag tror att det enda sättet att få det snyggt är att byta dem också. Det största problemet tror jag dock blir besiktningen.

 

Det samma gäller bredden på mittensätet i mittenraden. Jag har inte samma typ av säte som i de europeiska modellerna, men i min bil kan man utan vidare sitta 3 fullvuxna i bredd. Jag har även haft en barnstol i mittensätet utan att de som sitter vid sidan känt sig trängda.

 

Tackar, jo besiktningen kan nog ställa till det.

Det får bli att rikta in sig på en 7 sitsig då.

Bra om tre utan problem kan sitta bak, vi har ju tre barn och de blir större läskigt snabbt.

 

De flesta andra stora bilar har trots sin storlek ett löjligt litet mitt säte mer byggda som 2+2 bilar.

 

Just nu velar jag mellan LC200 eller en Discovery 4 samt det förnuftiga valet att behålla LC90 och köpa en minibuss istället.

 

/Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Iden om att äga en LC200 vägrar lämna huvudet. Tur/synd att det inte finns några lokalt som man kan kika på samt provköra.

 

Hur stort är bagaget när man har sitsarna kvar. Dum lösning med dessa fällstolar synd att man inte valde samma lösning som LC150 och LR Discover 4.

Tanken är att ta bort en stol och sätta en hundbur där men hur stor bur får plats (bredd) om man vill kunna fälla det andra sätet och hur mycket packning ryms när man inte har fällt sätet.

 

/Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tillägga att även om sitsarna tar en del plats uppfällda så är utrymmet stort. Dessutom är det ju högt. Det enda jag saknar är ett snyggt lastgaller men det går ju att skaffa, i brist på sådant idag brukar jag surra fast det mesta i bagaget då jag har stor respekt för energin i lösa prylar i händelse av krock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tillägga att även om sitsarna tar en del plats uppfällda så är utrymmet stort. Dessutom är det ju högt. Det enda jag saknar är ett snyggt lastgaller men det går ju att skaffa, i brist på sådant idag brukar jag surra fast det mesta i bagaget då jag har stor respekt för energin i lösa prylar i händelse av krock.

Jo man kanske lurar sig på storleken.

Men vi har oftast 2-3 hundar var av 2 fågelhundar modell vorsteh eller pointer så buren tar lite plats. Så det kan nog bli svårt att få plats med både bur och ha möjlighet till att fälla ett säte utan att ta ut ett.

Buren bör vara 60-70 cm bred.

 

/Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har i och för sig inte samma typ a säte om finns i Europa dessutom har jag inte tredje raden i förtillfället, men mina mått är:

  • Båda säten uppfällda: 110 cm (smalaste stället är mellan hjulhusen längst fram)
  • Ett säte uppe och ett nere 54 cm på smalaste stället.
  • Bredd ovanför hjulhusen med sätena nerfällda plant 143cm, samma mått bakom tredje radens säten.
  • Djup från dörren fram till baksätet (med baksätet i främsta läget och ryggen ganska upprätt)
  • Höjd golv till innertak 105 cm
  • Bakdörr bredd 130 cm
  • Bakdörr höjd 100 cm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

  • Senaste som Tittar   0 medlemmar

    • Inga registrerade medlemmar visar denna sida.
×
×
  • Skapa nytt...

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.