Jump to content

Diesel spridare

Jes

Recommended Posts

Hej , jag tror det är tid till att renovera diesel spridarne i min land cruiser 100. Hvort kan man få gjort detta till et rimligt pris ? I Danmark findes där et utbyttes system , Hvor man lämna de gamla spridarne och får renoverade tillbaka . Finns det et liknande system her i Sverige ?

Är tacksam for all info

Mvh Jes.

Edited by Jes

Hej Jes,

Vet inte om du redan kollat med Toyota, men jag vet att min far gjorde använde Toyotas utbytessystem med en generator till sin LC90 och fick ett mycket bra pris då.

Så utbytessystemet finns även i Sverige men frågan är om det omfattar spridarna ...

Som ägare till en LC100 blir jag nyfiken, varför funderar du på att renovera spridarna? För att motorn går dåligt eller för att den har gått X antal mil?

Är det något man bör räkna med att få göra efter X antal mil? Min har gått 16000 i dagsläget.

Hej . Jag bytte spridarne på en land cruiser 100 års model 01 sidsta vinter. Den är trimmad til ca 250hk. Innan vi bytte spridarne testande vi bilen i en bänk. 192 hk var resultatet :-( . Så monterade vi de "nya" spridarne = 247 hk :-) . Och bränsles ökonomien blev ca 10-15% bättre . Så happy days. Bilen hade kört 25000mil. Min har nu kört 36000mill och jag tycka den använder mera diesel än vanligt.

Och känns lite trött. jag har just justerat ventilerna , byt olja , filter , bränslefilter och luftfilter .

Så jag tror det är dags att bytta spridarne .

Mvh

Jes

Detta är jag också intresserad av. Jag har funderat på att kolla upp ett lämpligt ställe att få det utfört på men inte forskat så mycket i det ännu. Jag har sett att Tourfactory i Tyskland erbjuder det men det finns självklart på närmare håll.

/Anders

post-839-0-05584100-1361534980_thumb.jpg

Hej , Ja jag har kollat med toyota (dom stog där som ett stort frågetecken!!(som vanligt :shock: när jag ställer dom en fråga , om det beror på om jag brytar på danska vet jag inte :-P )

De vill ha 3650skr per stk :cry: . Men de hänvisade mig till en annan firma i örebro som de samarbetar med. Så jag ringde dom , det eneste dom hade att säga var att dom kunde inte renovera och skulle köpa nya.

Tack for din link Anders , men det hjälper inte riktigt , de renoverar bara lågtrycksspridare och dom kan jag "nästan" laga hemma i mitt garage. (så behövar du hjälp med dom säg till).

Problemet är att det är inte så många som hållder på med Denso högtyckspumpar och spridare. Jag tror jag ska ringa Dk (sist jag bytte på en Land cruiser 100 gav jag ca 1250Dkr pr stk +moms.) En annan sak är spridarrören (dom från pumpen till spridaren) ska helst bytas samtidigt (om de går sönder kan det kosta en bränselspump). Totoya ville ha 1200skr pr stk. :shock: Jag kan få alla 6 till ca 2000skr+moms

Är det andra som behöver renovera spridare, så säg till. Kan ju vara värt att jag/vi får ett bättre pris

MVH

Jes

PS :det ska också finnas ett företag i Luleå som håller på med Denso diesel, ska höra med dem på måndag. Ni får en uppdatering om de kan något..

Trevlig helg på er alla.

Ett långskott (från var du bor :) ) men kolla med Kristianstads Dieselservice, dom har hållit på länge och det är inte omöjligt att de kan lösa det. I alla fall värt att kolla. Du hittar kontakt info här:

http://www.maltemanson.com/kristianstad.aspx

Dom ingår nu för tiden i Malte Månsson koncernen som har verkstäder på flera ställen.