Jump to content

Vildmarksvägen - jungfruexpedition m kidz

Wiberg Sr

Recommended Posts

Efter att Rylander tipsade om Vildmarksvägen i " Vad-göra-i-2013-tråden " så har jag tillbringat skadligt antal timmar framför skärmen med planerande av rutt, fixande av kartor etc.

Det börjar likna något nu:

post-1958-0-71898400-1360527446_thumb.jpg

Sen är det ju väldigt spännande om Muppsås och verkligheten stämmer överrens. Men det är väl lite meningen med expeditioner tycker jag, att kolla upp just sådant. Detaljrikedommen på kartan är helt ok så det blir nog inte så många överraskningar.

post-1958-0-45137000-1360527067_thumb.jpg

Enligt Muppsås så är denna ruten ca 53mil dvs i verkligheten nästan 60mil mtp höjdskillnad och mina uträtningar av div kurvor etc.

Satsar på att köra upp till Strömsund på 2 dagar från Oslo och sen använda 3-4 dagar ca på att cruisa runt enligt rutten för att återigen lägga 2 dagar på returen.

Tror ni det blir för mycket bilåkande för en 1åring och en 3åring? Vi ska ju hinna ha pappa-kvalitéts-tid oxå och inte bara nöta på bilstolarna.

Vi planerar att sticka efter NLCK´s landsträff, dvs den 17/6. Hoppas inte myggen har vaknat då.

• 2 weeks later...

Hej. Vildmarksvägen låter som ett alternativ till sommaren. När vi har kört norrut har vi mest varit i Norge, bla. Lofoten och där är inte myggen ett stort problem. Jag undrar om någon av er har erfarenhet av att hur stort myggproblemet är i vår svenska fjäll under juli och augusti? Vi brukar använda vårt emineta Sigicon taktält för övernattningar så det påverkar resan en hel del om det är svårt att vistas ute. Tacksam för svar.

MVH

Lennart

Tips på bra myggmedel: Repel 55 och Repel 100. Har beställt dom från England. Funkade kanon på Kola och polaren använder det i Afrika. Tänk bara på att det är jätte starkt jämfört med tex. "Myggan". Brukar köra "Mygga" roller i ansikte och på händer, Repel 55 på kläder och Repel 100 på tält och runt öppningarna på bilen :-P

• 4 weeks later...

Hej

Jag/vi har en stuga i detta område . (Nyhem stor-sjouten) . Säg till om der någon som vil låna/hyra stugan ett par dagar . Det är ingen lyx stuga. Men användbar.

Mvh

Jes

• 2 weeks later...

Vi har anmält oss till Soa Ultimate i år också och tänkte hör om det fanns intresse från fler Toyota ägare. Träffen är 20,21 och 22 september. Om vi blir några stycken kan vi kanske bilda en egen grupp och blanda Safari och Original? Vi (jag och frun) kör en LC utan höjning med anledning av att vi har Temsfjädring, som vi är mycket nöjda med, så vi har problem på dom ställen det krävs hög markfri gång. Vi har dock tagit oss över hinder som från början verkade totalt omöjliga. Hör av er om det finns intresse.

Lennart Marie