Jump to content

hur man fixar startmotor-problem

Klydd

Recommended Posts

Om man har problem med startmotorn behöver det inte tvunget innebära att man behöver köpa en ny, eller utbytes som är vanligt. Det går faktiskt göra en hel del själv och spara en slant. Tänkte nedan beskriva hur jag gick till väga och erfarenheter från när startmotorn började bråka på min KDJ90.

Från efterforskningar i samband med detta kunde man skilja ut 2 olika "haverier" med avseende på startmotor.

1. Den bara klickar till och drar inte runt motorn (mer om detta nedan)

2. Det låter som inte startdrevet kastas ut och startmotorn snurrar fritt, eller som att den slirar till.

I mitt fall passade beskrivningen in på punkt 2 och felbeskrivningen passade i början in på att den lät lite som att den slirade för att ett 20 tal starter senare helt missa att dra med motorn på 3 startförsök av 4. Diagnosen för detta fel är att bendix-kopplingen slirar. Detta är en liten listig mekanisk grunka som ser till att så länge startmotorn snurrar fortare än motorn ska den dra med svänghjulen, men så fort motorn startat och snurrar fortare än startmotorn ska den frikoppla. Ungefär som en mekanisk backventil för rotation, skulle man kunna säga. Bilder kommer nedan.

Typiska kännetecken är tydligen även att det händer när det börjar bli kallt och gärna i samband med nya batterier, dvs mer ström till startmotorn. Båda dessa passade bra in i mitt fall.

Botemedlet mot detta var enligt de flesta firmor man ringde till, en utbytesstartmotor för ungefär 3500:- i mitt fall (landcruiser 90 d4d). Men, lite nyfiken som man är så tyckte jag det verkade onödigt att byta hela startmotorn när det "bara" var en koppling som var kass. Det visade sig att det skulle inte vara helt enkelt att hitta några reservdelar, då de flesta just bara vill sälja en utbytes. Toyota hade såklart, men deras prissättning var nog gjord så att det skulle bli billigare med en utbytes än vilken liten smådel som helst...

I vilket fall, det slutade med ett inköp av en ny Bendix hos Ringöns Bil El AB i Göteborg. Fick hjälp av en mycket sympatisk man vid namn Lennart. Han letade fram den i sina listor och hade den hemma dagen efter för 900:- Han kunde bara få fram den som komplett reservdel på axel med drev och lager (se bilder nedan). Så ser den även ut att ha artikelnummer från Toyota, så det är nog inget ovanligt. Med lite mer tålamod skulle man kunna beställt enbart kopplingen på ebay för ungefär 250:- (Se länk-tips längst ned). Men, en del jobb sparades även på att byta den kompletta axeln då man slapp pressa av och på lager.

Nu några bilder.

Det är lite trångt, men inte helt omöjligt. På D4D motorn på en Land Cruiser 90 sitter startmotorn på förarsidan under oljefiltret. Den sitter med en mutter i ovankant, trångt mot torpedväggen samt en bult på undersidan riktad bakåt i bilen. På undersidan sitter strömmatning och en kontakt för styrströmmen. Man kan eventuellt komma in från sidan också genom att lossa en plastbit i innerskärmen

IMG_7971.jpgIMG_7976.jpgIMG_8053.jpg

Efter lite användande av ord som inte är lämpliga i text, lite slitna knogar och några lossade kabelklammer så var tillslut startmotorn lös. Artikelnumret på min, den är tydligen 2,7kW

IMG_7984.jpg IMG_7983.jpg

Nu var det dags för lite demontering. Började med locket till solenoiden. Det är en cylinderformad stav med en liten pinne och lös fjäder. Längst ned i hålet ligger en liten kula, tappa inte bort denna!

Funktionen är enligt följande. När man vrider om nyckeln släpper man på styrström till solenoiden som med hjälp av magnetism drar in pinnen och komprimerar fjädern. Pinnen trycker i sin tur ut drevet mot startkransen på startmotorn och när solenoiden når bottenläget träffar även kontaktytorna (guldiga i bilden) varandra och ström går till själva elmotorn som då drar runt motorn. Felsymptom enligt "1" ovan betyder att dessa kontaktytor är slitna och behöver bytas. Dessa finns som reservdel hos toyota för massor med pengar, eller för en bråkdel hos andra firmor (länk-tips nedan).

I mitt fall nöjde jag mig med att göra ren kontaktytorna och slipa dem jämna.

IMG_7987.jpgIMG_7988.jpgIMG_7989.jpgIMG_7998.jpgIMG_8000.jpg

Nästa steg var att dela elmotorn och växellådan för att komma in till Bendix-drevet

IMG_7991.jpgIMG_7992.jpgIMG_7993.jpgIMG_7994.jpgIMG_7992.jpg

Själva elmotorn gjorde jag inget åt, då den fungerade som den skulle. Noterade enbart att kolen mådde bra och hade mycket kvar.

IMG_8004.jpgIMG_8005.jpg

Innan man plockar isär startmotorn kan man känna på drevet. Det ska inte gå att snurra alls baklänges och det ska gå lite trögt på andra hållet. Om det går för lätt, eller det till och med går att snurra baklänges så är det kass. Mitt snurrade som ett lager på ena hållet, men gick inte att snurra baklänges med hand (eller tång och skruvstyckes) kraft.

IMG_8045.jpg

När växellådan är delad så kommer axel med bendix kopplingen och drevet fram. Det är den breda delen med finare kugg som är själva Bendix-kopplingen. Nya och gamla varianten vid sidan om varandra. Det är denna axel som man får demontera vidare om man vill komma ännu billigare undan och byta enbart kopplingen (länk-tips nedan)

IMG_8057.jpg

In med axeln och ihop med alla delarna på samma sätt som man demonterat. Passa även på att titta in där startmotorn sitter och kontrollera så startkransen mår bra.

IMG_8048.jpgIMG_8028.jpg

Det är som sagt trångt, men denna vägen lyckades jag krångla upp och ner startmotorn

IMG_8050.jpg

När den är på plats igen är det bara att åter koppla in ström och provstarta och hoppas att man löst problemet :)

Nu några länk-tip:

Ringöns Bil El AB i Göteborg

Här kan man beställa reservdelar (bendix, kontaktbleck och solenoid)

http://item.ebay.co.uk/150866465054

http://www.repairkitsuk.com/4.html

http://www.tradera.c...=2450557&mode=1

Hur man demonterar startmotor D4d

Starter Removal guide for a D4D

Youtube film om hur man byter enbart Bendix

http://youtu.be/rDis00-nWcY

Hoppas detta kan vara till nytta för någon i framtiden :)