Jump to content

Köpa 100 bensinare?

Melker

Recommended Posts

Numera använder jag inte min HDJ80 diesel från 93 mer än 1000 mil per år och då den gått 43000 mil är jag sugen på något nyare.

Tanken går åt en 100 med bensinåtta automat av senare årsmodell då man verkar få mycket bil för pengarna. Skillnaden i skatt går med min körsträcka i stort sett jämnt ut med den ökade törsten.

Vill ha en efter faceliften som väl kom 2003?

Är det några speciella saker man bör uppmärksamma? T ex från vilken årsmodell de tidiga svagheterna på 100 rättades till? Fanns bensinaren med 4-stegslådan före en viss årgång? Vanliga slitage som man ska titta efter?

Importera från Tyskland eller jaga på Blocket?

Är jag ute och cyklar och kommer att ångra att jag byter ut min evighetsmaskin mot en elektroniklimo?

Oj, det blev många frågor... Tar tacksamt emot era råd!

Tänk om och åk vidare i Din HDJ80, som Du troligen vet vad det "bor" i! Min slog just upp på 47000mil på fjälltrippen över jul. Om Du nu inte vet att det är något större och dyrare haveri på gång med Din 80'ia!?!? Men är Du händig och kan meka själv, så är ju 80-serien enklare och mindre prylar på som kan gå sönder.

Eller #€&%" köp en 100, så köper jag Din 80 :-P

En 100 med V8 är toppen om man inte skall köra fasligt massa mil. Stor, bekväm och rejält med drag och prestanda. Ett rejält lyft när det gäller bekvämligheten jmf med HDJ80. Både motor och växellådan är "bullet proof". HDJ80 är en traktor i jämförelse. Extrabonus är att den går mer än utmärkt i terrängen. Inköpspriset talar också för att du får mycket bil för pengarna.

Kolla på Blocket först. Men generellt kan man säga att de tyska bilarna är oftast bättre servade.

Med tanke på dina preferenser du har angett (modernare och rimliga mil per år) - så talar mycket för en V8.

Försök att hitta en Lexus i Tyskland (har förmodligen sitt ursprung i USA) då får du lite finare skinnklädsel m.m.

Elektroniken, motor och växellåda är av rejäl kvalité i bästa Toyota-standard. De förslitningsdelar som kan vara problem - är desamma som i HDJ80 och HDJ100 (solenoider till diffspärrar, nivåreglering m.m.). Vinkelåttan i LC är underbar.

Skall du däremot lägga massa mil per år är det förmodligen en HDJ100 som gäller.

Bränsleförbrukningen på V8'an är hög vid stadskörning (2,0 - 2,4 lit/mil). Men däremot landsväg och motorväg då kan du säkert ligga i häraden kring 1,2 - 1,4 lit/mil (i stort sätt samma som dieseln).

Om du är sugen på något lite nyare än en 80-serie och dessutom vill köra bensinare så är en Landcruiser 100 riktigt prisvärd! Begagnatpriser på stora bilar med bensinmotor är betydligt lägre än motsvarande bil med dieselmotor.

Den annonsen du länkar till är 2 månader gammal, så det finns väl möjligtvis lite prutmån om bilen inte är såld ännu.

Jag hittade min bil på www.mobile.de en annan populär sida i Europa är www.autoscout24.eu

Men, min gissning är att det inte är lönt att importera med tanke på att bensinare inte är lika vanliga i Europa och att prisläget är som det är i Sverige.