Jump to content

Montera Webasto Dieselvärmare


Mecki

Recommended Posts

Nu är det hög tid att montera dieselvärmaren jag fick med när jag köpte bilen men jag skulle behöva lite hjälp och tips ang placeringen och inkopplingen.

 

Är det någon här som kan bistå med några bilder på fastsättningen av själva värmaren samt inkoppling av slangarna på värmesystemet ?

 

Det finns ju ett stort och bra utrymme på torpedväggen på passagerarsidan men det känns inte som att det finns nått självklart ställe att skruva fast den i.

Tips och synpunkter tas tacksamt emot.

 

/Mecki

Link to comment
Share on other sites

Precis där hade jag min monterad på min 24valve! Sedan tvistas det om man skall ha pumpen inna eller efter brännaren (efter mer slitage enligt vissa).

Tycker annars att Du skall skita i det och sälja den billigt till mej :lol:

 

Placeringen är ju självklar men infästningen mer oklar, skall man borra nya hål att fästa i eller använda nån av dom bultar som finns?

 

Att borra i torpedväggen känns sådär innan man är helt hundra på vad som finns bakom.

 

J**las det med mig är det inte helt omöjligt att sk*ten packas i en kartong och förpassas till andra sidan av vårt avlånga land. :-)

 

/Mecki

 

Bilder någon ?

Edited by Mecki
Link to comment
Share on other sites

Tackar Klydd!

Perfekt, där ser man ju hur slangarna är kopplade.

Det ser ut som om fästet för värmaren står på innerskärmen och inte sitter skruvar på torpedväggen, kommer du ihåg om det kan ha varit så ?

/ Mecki

Link to comment
Share on other sites

Möjligen gult kort för trådkapning men hade inte du nåt laddrelä o skräp till tredje batteriet på torpeden Klydd? Bruka ju vara bra att tänka hela vägen när man skruvar in nåt, känner jag Mecki rätt skall han säkert ha in fler prylar än bara en Webasto...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu har fästet kommit på plats.

 

post-917-0-72187400-1352738880_thumb.jpg

 

Då återstår bara om någon kan bistå med var man skall koppla in kablarna som skall styra cupefläkten.

 

/Mecki

Koppla på 2a hastigheten på fläkten. Tänk sedan på att Du måste dra upp värmereglaget på max med tändningen på när Du skall använda värmaren.

Link to comment
Share on other sites

Koppla på 2a hastigheten på fläkten. Tänk sedan på att Du måste dra upp värmereglaget på max med tändningen på när Du skall använda värmaren.

 

Skall man koppla in kablarna från värmaren direkt på knappen på 2:ans hastighet bakom panelen ?? Kopplings schema/bild?

 

Upptäckte till min förtvivlan att 80:an inte var så mekanisk som jag trodde , kranen till värmen styrs inte med viren från reglaget på instrumentbrädan utan via en ELMOTOR ! ve o fasa

 

/Mecki

Link to comment
Share on other sites

......

Upptäckte till min förtvivlan att 80:an inte var så mekanisk som jag trodde , kranen till värmen styrs inte med viren från reglaget på instrumentbrädan utan via en ELMOTOR ! ve o fasa....

Just därför som jag skrev att Du måste ha värmereglaget på max innan Du vrider på nyckeln :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu äntligen efter sju år och åtta bedrövelser är värmaren äntligen på plats.

 

När värmaren väl var monterad så rök den som ett gammalt ånglok, det visade sig vara en gummitätni g mellan bränsletanken och brännaren vilket gjorde att diesel rann ut oförbrännd i värmekammaren med rökutveckling som följd.

 

Efter att ha plockat i och ur värmaren några gånger under felsökningen bestämde jag mig för att köra den på bänken tills den var helt ok.

 

post-917-0-00351100-1356793663_thumb.jpg

 

På torpedväggen fanns en lämplig genomförning för kablarna till fläkten och tiduret.

 

post-917-0-69664600-1356794052_thumb.jpg

Edited by Mecki
Link to comment
Share on other sites

Det var inte så krångligt att koppla in kupe'fläkten som jag först trodde . Det vara bara att koppla ett relä som värmaren triggar (när den är igång ) med direktström som matning till fläktmotorn och när värmaren är avstängd så blir det en slinga så att den ordinarie strömmatningen till fläktmotorn fungerar.

 

Relät i mitten styr fläktmotorn.

post-917-0-35828300-1356799922_thumb.jpg

 

Klipp av strömmatningen till fläktmotorn .

post-917-0-46216300-1356800140_thumb.jpg

 

Löd på strömkabeln från relät på kabeln närmast motorn och den andra kabeln från relät ( som bildar en slutande krets) på kabeln som matade fläktmotorn förut.

 

 

Kabelgenomföringen.

post-917-0-42393400-1356800394_thumb.jpg

 

 

Slangen med det uppvärmda vattnet från värmaren (övre slangen på värmaren ) går direkt in i kupe'värmepaketet.

post-917-0-70735500-1356800622_thumb.jpg

 

 

Nu återstår bara att göra en liten snitsig plåtkonsol att montera tiduret på.

post-917-0-46338000-1356800084_thumb.jpg

Edited by Mecki
Link to comment
Share on other sites

Skönt att den äntligen är på plats! Nu får vi bara hoppas det blir lite mer vinter och kallt igen :rolleyes: :lol:

 

Minns du plåtkonsolen du hjälpte mig med till mitt tidur? Du har inte samma instrumentpanel, men det går kanske med liknande placering?

Link to comment
Share on other sites

 

Klipp av strömmatningen till fläktmotorn .

post-917-0-46216300-1356800140_thumb.jpg

 

Löd på strömkabeln från relät på kabeln närmast motorn och den andra kabeln från relät ( som bildar en slutande krets) på kabeln som matade fläktmotorn förut.

 

 

 

 

Glömde skriva att när man lägger 12V direkt på fläktmotorn så motsvarar det 2:ans hastighet utav 4:a .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.