Jump to content

Montera Webasto Dieselvärmare

Mecki

Recommended Posts

Nu är det hög tid att montera dieselvärmaren jag fick med när jag köpte bilen men jag skulle behöva lite hjälp och tips ang placeringen och inkopplingen.

Är det någon här som kan bistå med några bilder på fastsättningen av själva värmaren samt inkoppling av slangarna på värmesystemet ?

Det finns ju ett stort och bra utrymme på torpedväggen på passagerarsidan men det känns inte som att det finns nått självklart ställe att skruva fast den i.

Tips och synpunkter tas tacksamt emot.

/Mecki

Precis där hade jag min monterad på min 24valve! Sedan tvistas det om man skall ha pumpen inna eller efter brännaren (efter mer slitage enligt vissa).

Tycker annars att Du skall skita i det och sälja den billigt till mej :lol:

Placeringen är ju självklar men infästningen mer oklar, skall man borra nya hål att fästa i eller använda nån av dom bultar som finns?

Att borra i torpedväggen känns sådär innan man är helt hundra på vad som finns bakom.

J**las det med mig är det inte helt omöjligt att sk*ten packas i en kartong och förpassas till andra sidan av vårt avlånga land. :-)

/Mecki

Bilder någon ?

Edited by Mecki

Tackar Klydd!

Perfekt, där ser man ju hur slangarna är kopplade.

Det ser ut som om fästet för värmaren står på innerskärmen och inte sitter skruvar på torpedväggen, kommer du ihåg om det kan ha varit så ?

/ Mecki

Möjligen gult kort för trådkapning men hade inte du nåt laddrelä o skräp till tredje batteriet på torpeden Klydd? Bruka ju vara bra att tänka hela vägen när man skruvar in nåt, känner jag Mecki rätt skall han säkert ha in fler prylar än bara en Webasto...

• 2 weeks later...

Nu har fästet kommit på plats.

post-917-0-72187400-1352738880_thumb.jpg

Då återstår bara om någon kan bistå med var man skall koppla in kablarna som skall styra cupefläkten.

/Mecki

Koppla på 2a hastigheten på fläkten. Tänk sedan på att Du måste dra upp värmereglaget på max med tändningen på när Du skall använda värmaren.

Koppla på 2a hastigheten på fläkten. Tänk sedan på att Du måste dra upp värmereglaget på max med tändningen på när Du skall använda värmaren.

Skall man koppla in kablarna från värmaren direkt på knappen på 2:ans hastighet bakom panelen ?? Kopplings schema/bild?

Upptäckte till min förtvivlan att 80:an inte var så mekanisk som jag trodde , kranen till värmen styrs inte med viren från reglaget på instrumentbrädan utan via en ELMOTOR ! ve o fasa

/Mecki

......

Upptäckte till min förtvivlan att 80:an inte var så mekanisk som jag trodde , kranen till värmen styrs inte med viren från reglaget på instrumentbrädan utan via en ELMOTOR ! ve o fasa....

Just därför som jag skrev att Du måste ha värmereglaget på max innan Du vrider på nyckeln :-)

• 1 month later...

Nu äntligen efter sju år och åtta bedrövelser är värmaren äntligen på plats.

När värmaren väl var monterad så rök den som ett gammalt ånglok, det visade sig vara en gummitätni g mellan bränsletanken och brännaren vilket gjorde att diesel rann ut oförbrännd i värmekammaren med rökutveckling som följd.

Efter att ha plockat i och ur värmaren några gånger under felsökningen bestämde jag mig för att köra den på bänken tills den var helt ok.

post-917-0-00351100-1356793663_thumb.jpg

På torpedväggen fanns en lämplig genomförning för kablarna till fläkten och tiduret.

post-917-0-69664600-1356794052_thumb.jpg

Edited by Mecki

Det var inte så krångligt att koppla in kupe'fläkten som jag först trodde . Det vara bara att koppla ett relä som värmaren triggar (när den är igång ) med direktström som matning till fläktmotorn och när värmaren är avstängd så blir det en slinga så att den ordinarie strömmatningen till fläktmotorn fungerar.

Relät i mitten styr fläktmotorn.

post-917-0-35828300-1356799922_thumb.jpg

Klipp av strömmatningen till fläktmotorn .

post-917-0-46216300-1356800140_thumb.jpg

Löd på strömkabeln från relät på kabeln närmast motorn och den andra kabeln från relät ( som bildar en slutande krets) på kabeln som matade fläktmotorn förut.

Kabelgenomföringen.

post-917-0-42393400-1356800394_thumb.jpg

Slangen med det uppvärmda vattnet från värmaren (övre slangen på värmaren ) går direkt in i kupe'värmepaketet.

post-917-0-70735500-1356800622_thumb.jpg

Nu återstår bara att göra en liten snitsig plåtkonsol att montera tiduret på.

post-917-0-46338000-1356800084_thumb.jpg

Edited by Mecki

Skönt att den äntligen är på plats! Nu får vi bara hoppas det blir lite mer vinter och kallt igen :rolleyes: :lol:

Minns du plåtkonsolen du hjälpte mig med till mitt tidur? Du har inte samma instrumentpanel, men det går kanske med liknande placering?

Klipp av strömmatningen till fläktmotorn .

post-917-0-46216300-1356800140_thumb.jpg

Löd på strömkabeln från relät på kabeln närmast motorn och den andra kabeln från relät ( som bildar en slutande krets) på kabeln som matade fläktmotorn förut.

Glömde skriva att när man lägger 12V direkt på fläktmotorn så motsvarar det 2:ans hastighet utav 4:a .