Jump to content

BJ42 Daniel's BJ45 Pickup

BJ42 Daniel

Recommended Posts

Lika bra att erkänna att mitt försök att inte äga en 40-serie misslyckades :rolleyes:

Köpte denna pickis för några veckor sedan. Allt utom nederkant på dörrar och flaket är upplagat. Så skall på lite färg och monteras ihop.

post-854-039276400 1347560211_thumb.jpg post-854-035061600 1347560239_thumb.jpg

Har redan varit nära att sälja den, men nu blir det inte så, och den hämtas hem nu i helgen.

Idén just nu är att den skall se ut något liknade denna när den är klar.

post-854-010109700 1347560304_thumb.jpg

Då flaket är så pass dåligt så tänkte jag slänga på ett lätt Floby aluflak från tex en dubbelhytts VW. Sedan kan det nog bli TGB11 eller TGB13 portaler på den och original mekanisk winch med plasmarep. Om någon har tips på flak och axlar får Ni gärna höra av Er.

• Like 1

Det är inte så att du saknar din gamla pickup?!? :blink: :lol:

Jo så är det! Den ända bil jag ångrar att jag sålt!!!

Var förbi och tittade till den på Norge trippen i somras, så jag vet att den mår bra :rolleyes:

Denna är så pass "förstörd"/icke original att jag inte skäms att bygga om den lite :-)

Denna är så pass "förstörd"/icke original att jag inte skäms att bygga om den lite :-)

Skämmas är väl inte en av dina starka sidor annars ;)

Om du ror iland projektet enligt bilden ovan, så kommer den bli svin-tuff! Hur går det med utväxlingar och liknande? Portalerna har väl lite skum utväxling jämfört med vanliga axlar?

Skämmas är väl inte en av dina starka sidor annars ;)

Om du ror iland projektet enligt bilden ovan, så kommer den bli svin-tuff! Hur går det med utväxlingar och liknande? Portalerna har väl lite skum utväxling jämfört med vanliga axlar?

TGB11 portaler tror jag har 6,5:1 och TGB13 7,5:1 så jaaaa lite skumt:-)

Om man då räknar lite slarvigt att bilen gör 90km/h på 4an med ca 2500rpm med original 4:1 så borde det bli ca 90x4/6,5=55km/h eller 90x4/7,5=48km/h om man utgår från 31" däck, om man då slänger på 40" så får man ju tillbaka lite hastighet igen :rolleyes:

Nu så är den hemma!!!

"Sprang på" ett kort Floby flak från en VW transporter -07 i Nyköping som fick åka med hem oxå! :rolleyes:

Titta vilket vacker ekipage som stuvarna på Gotlandsbolaget fick se :lol:

post-854-071873500 1347888062_thumb.jpg

Hur är orginalflaket, är det mkt buckligt bak :rolleyes: ???

Edited by dansken

Hur är orginalflaket, är det mkt buckligt bak :rolleyes: ???

Tjaaa!?!?! Luckan är bra, och kanske bakre kanten på flaket oxå, men sen är det bara kex!

Har en som vill köpa luckan för 4000:- men vet inte om jag skall sälja flaket eller behålla det!

Men skramla fram ett servo kit så kan vi snacka sedan :rolleyes:

Edited by BJ42 Daniel