Jump to content

Var, vilket land bäst/billigast att köpa beg LC200 ?

mdjerf

Recommended Posts

Har precis sålt den bästa bil vi nånsin haft, en LC100 bensin efter 10000mil på 5år. Nu är det LC200 som skall inhandlas.

De bilar som finns här i sverige är ju både dyra och väldans få, så jag har bestämt mig för att importera. Helst från EU-land för enklehetens skull.

Den tänkta kravspecen är:

2008 och nyare (givetvis, men jag betalar hellre mer för en nyare med färre mil, är inte helt begränsad av budget om det är en bra affär)

Diesel

Under 10000mil

All utrustning

Så min fundering är om någon av er vet i vilket europeiskt land det är mest förmånligt att köpa en dylik? Jag har tittat på mobile.de och där är såklart mest tyska bilar men även visas från Italien, Holland osv, men finns det bättre/billigare någon annanstans?

Om man nu skulle tänka sig en krångligare land att ta från, tex USA eller liknande (då även bensin ok), tips på ställen att söka?

Jag är jättetacksam för all tänkbar input!

• 2 weeks later...

Inte mycket svar, men några funderingar från mig.

Jag skulle tippa på att det är enklast från Tyskland och att bilarna där även är väl-spec:ade. Finns nog ganska många i Frankrike också, men lite krångligare att importera därifrån (mest språkliga). Franska motsvarigheten till blocket.se är http://www.leboncoin.fr där det annonseras en hel del Landcruiser

Förutom Mobile.de kan man söka på http://www.autoscout24.eu/

Svårt att tänka mig att det går att spara pengar på att köpa en sådan från US, särskilt nu med så billig euro.

• 1 year later...

Frankrike = sämre underhåll ofta med en rökande ägare. Slarviga.

Spanien = se Frankrike ovan.

Tyskland = oftast bra servade, sällan rökare, fullutrustade.

Belgien = se Tyskland samt lågmilare.

USA = mycket krångligt/dyrt samt sällan/aldrig diesel.

När det gäller specen, så får du kolla på resp annons/säljobjekt.

//P

Frankrike = sämre underhåll ofta med en rökande ägare. Slarviga.

Spanien = se Frankrike ovan.

Tyskland = oftast bra servade, sällan rökare, fullutrustade.

Belgien = se Tyskland samt lågmilare.

USA = mycket krångligt/dyrt samt sällan/aldrig diesel.

När det gäller specen, så får du kolla på resp annons/säljobjekt.

//P

Vågar man köa "billigast på blocket"?

Italienska bilar brukar vara hyfsat lågt prissatta?

http://www.autoscout24.se/Details.aspx?id=233346316&cd=635058445740000000&asrc=st

Antar att man behöver montera Econ-loc föratt få vettigare driftskostnader

/Jonas.

Utbudet av premiumbilar i Italien har minskats drastiskt sedan Polizia Financia gör kontroller av ägare till dessa för att utreda varför de har råd att äga dessa. Detta har medfört att priserna på dessa bilar har sjunkit rejält under det senaste året (både på nya och beggade).

Jag köpte en Disco 4 och en RR som var ämnade för den italienska marknaden men kan inte säljas. Köpte dessa direkt av LR i England som fabriksnya bilar. Tror att det är likadant med andra prestigemodeller (Land Cruiser, Ferrari, Aston, Bentley, Rolls, Maserati m.fl.).

Italien är ett bra tips om vill köpa en nyare bil med få mil.

Jag har dålig koll på hur begagnat marknaden I Italien ligger I förhållande till resten av Europa. Men jag vet att 200 serien har funnits här i Italien alla årgångar sedan 2008 (utom 2012 då fabriken var stängd efter Tsunamin). De första årgångarna finns både i bensin och diesel, medan de senare bara som diesel. Jag tror den har kommit in i två utrusningsnivåer; extra allt och extra allt plus nivåreglering, kylbox samt elektrisk uppfällning av tredje radens säten. Skulle tro att utrusningen är ungefär det samma i hela Europa.

Jag skulle inte vara orolig för att köpa en 2008. Där fans en hel del barnsjukdomar, men de borde vara åtgärdade om det exemplar du köper var drabbat. Jag slapp som tur var alla dessa…

200:an säljs bara i bensinversion i USA. Kanada har båda versionerna. Jag vet att både Toyota i Förenade Arabemiraten och Oman säljer Europa spec bilar för export, långt under priset i Europa, men jag vet ju inte vad det skulle kosta och vad som behövs för att få in en sådan. Jag importerade min som flyttgods och det kostade i stort sätt inget.

Jag har tyvärr inte haft möjlighet att använda min eccon-lock så mycket att jag fått fram exakta siffror. Sen jag installerade har jag bara kört motorväg och inte blandad körning. Dock har jag har lyckats få ner den så mycket att jag har mer än 1000km mellan tankningarna, vilket inte har hänt sedan bilen var alldeles ny (utan bullbar, stora däck och annan utrustning).