Darth NiN Posted July 12, 2012 Report Share Posted July 12, 2012 Tjenare! Nu ska min 40:a lyftas! Frågan är ju bara vilket kit det blir. Har kikat på OME och HFS bl.a. och priserna är ju överkomliga. Det är ju frakten som känns jobbig då den är lika hög, eller högre än priset på själva kitet...om man beställer ifrån staterna alltså. Jag skulle gärna vilja höra lite kommentarer angående detta kit: http://coolfj40.stores.yahoo.net/liftspringshfs.html ifall det är nån som har ett sådant? Fick just reda på fraktpriset och det uppgår till $1377.94. Svettigt! Totalen blir ju ganska precis 18000 svenska kronor. Har också kollat med holländska http://www.all-american.nl/ som säljer Australiensiska Dobinson. De har inte något färdigt kit, men om man plockar ihop ett komplett kit med fjädrar, dämpare, styrdämpare, schacklar, bultar, bussningar och allt så uppgår kitets kostnad till 1449,19 Euro och frakten på detta är 121 Euro + 19% i moms. Totalen blir alltså strax under 14000:-. Kitet lyfter 45 mm. Alltså mindre än HFS som ju lyfter fyra tum. Vad ska man köra på? Är HFS 4000 kronor bättre än Dobinson? Hade gärna kört på OME eftersom folk pratar väl om den...problemet är ju att Man-A-Fre som saluför dessa inte får hem dem förrän i slutet på augusti och sedan tar det sex veckor att få över kitet med båt. Det är iofs billigt eftersom det bara kostar $556. Vet nån någon som säljer OME-kit förutom Man-A-Fre? Många frågor...vill inte tabba mig och köpa på mig nåt jag sedan ångrar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toyota Posted July 12, 2012 Report Share Posted July 12, 2012 då ome inte riktigt håller måtten så rekommenderar jag inte dom kingspring kanske? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Runekebab Posted July 12, 2012 Report Share Posted July 12, 2012 Här kanske du kan hitta nått http://www.nordkystens4x4.dk/shop/landcruiser-1936c1.html Ironman kanske kan passa dom har ju ome med Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darth NiN Posted July 12, 2012 Author Report Share Posted July 12, 2012 Här kanske du kan hitta nått http://www.nordkystens4x4.dk/shop/landcruiser-1936c1.html Ironman kanske kan passa dom har ju ome med Å shit! Det var ju ett jättebra tips! Det är ju kanonpris och inte jättelångt ifrån göteborg. Jag har mailat dem nu. Blir frakten inte för dyr så hoppar jag in i 40:an och tar mig en sväng ner till Danmark! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darth NiN Posted July 12, 2012 Author Report Share Posted July 12, 2012 Tillägg: Beställer man ifrån staterna åker man ju dessutom på tull och moms...höll på att glömma det trots att jag beställt massor av grejor därifrån. Bara att glömma det landet alltså! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
solk Posted July 12, 2012 Report Share Posted July 12, 2012 Mecki beställer gärna från staterna och får ändå ihop kalkylen enligt egen utsago. Messa honom innan han försvinner till Rumänien! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darth NiN Posted July 12, 2012 Author Report Share Posted July 12, 2012 (edited) Har snackat med honom. Kalkylen går ihop om det är små och lätta saker man beställer, men det gäller ju dessvärre inte de här prylarna. Fraktkostnaderna sticker iväg. Har själv köpt massor av verktyg och delar därifrån, men då har det handlat om några kilo max och då är det lätt att göra bra affärer! Edited July 12, 2012 by Darth NiN Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darth NiN Posted July 12, 2012 Author Report Share Posted July 12, 2012 Ett exempel, Off-Topic, är att jag beställt många tryckluftsverktyg ifrån Toolking.com och priset brukar bli betalat, fraktat, tullat och momsat cirka hälften av vad det skulle bli om jag köpte dem här hemma. Det är vansinnigt...nåt är galet i det här landet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Runekebab Posted July 12, 2012 Report Share Posted July 12, 2012 Blir ju en lätt semester tripp å hämta dom prylarna i danmark Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darth NiN Posted July 13, 2012 Author Report Share Posted July 13, 2012 ...jepp! Jag kanske t.o.m. får med mig fler grejor! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darth NiN Posted July 14, 2012 Author Report Share Posted July 14, 2012 ...det blev ett ironmankit...och så ramlade det ner fyra nya däck i varukorgen också! Tack för tipsen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darth NiN Posted July 31, 2012 Author Report Share Posted July 31, 2012 Såhär blev det då med ett Ironmankit och nya BF Goodrich! Är svinnöjd! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted July 31, 2012 Report Share Posted July 31, 2012 Jäklar vad tuff den blev! Förstår att du är nöjd! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darth NiN Posted August 1, 2012 Author Report Share Posted August 1, 2012 Jepp! Och att jag på köpet fick bättre komfort än med mina gamla stenhårda Hankookdäck OCH numera kan plumsa ner i en gyttjepöl gör ju inte saken sämre. Nu saknas bara takkorg, bullbar, winsch, turbo, snorkel, m.m., m.m., m.m. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts