Jump to content

Orkeslös i nerförsbacke?

Tommy

Recommended Posts

Sitter i ett varmt (+30 grader) Kroatien och kliar mig i huvudet. Min LC120 årsmodell -07 automat har bid några tillfällen burit sig mycket märkligt åt på vägen ner till Kroatien. Vid några tillfällen har bilen känts orkeslös i nerförsbackar! Jag har vid dessa tillfällen varit tvungen att gasa för att ta mig nerför då det borde ha "rullat lätt", det har verkat som att lufttillförseln har strypts. Bilen är nyservad och luftfiltret är nytt. Jag har kört i "D" läge så motorbromsen har inte kickar in. Någon som har någon ide vad det kan vara? De österikiska och slovenska alperna borde ju inte vålla problem för en LC.

/Tommy

onormal förbrukning? Det är inte så att handbroms eller annan broms ligger på?

Snarare lite låg förbrukning, har kört 220 mil med full packning och taktält genom danmark, tyskland, Slovenien och Kroatien på 0,86 l/mil. Ingen broms ligger på men känslan och bilens beteende är ungefär som om så vore fallet.

/Tommy

/Tommy

Hmmmm..., bränslefiltret har i alla fall inte jag bytt. Borde väl i och för sig ha gjorts vid stora servicen men kanske värt att byta. Sitter det lätt åtkomligt? Går det att göra rent eller måste det bytas (...svårt att hitta ett på ön Krk i Kroatien)?

/Tommy

Det verkar finnas en Toyota handlare i Rijeka. Se här http://www.toyota.hr/buy/fleet/partneri.aspx . För något år sedan var vi på en Toyota-verkstad i Pula, men det är ju lite längre från Krk.

Hur filtret ser ut eller var det sitter på en landcruiser 120 får någon annan här hjälpa till med, men jag tvivlar på att det går att rengöra, det är nog byta som gäller i så fall.

Jag är inte så säker på att jag förstått vad du har för problem, men jag har motorbroms även om jag kör på D. Så fort jag släpper gasen helt så får jag automatiskt motorbroms… Jag hade det samma på min 2006 100 serie, så jag tror att det skall vara så. Det fungerade dock inte så på min 2001 så vitt jag kommer ihåg.

Det verkar finnas en Toyota handlare i Rijeka. Se här http://www.toyota.hr/buy/fleet/partneri.aspx . För något år sedan var vi på en Toyota-verkstad i Pula, men det är ju lite längre från Krk.

Hur filtret ser ut eller var det sitter på en landcruiser 120 får någon annan här hjälpa till med, men jag tvivlar på att det går att rengöra, det är nog byta som gäller i så fall.

Tack snälla för hjälpen. Eftersom problemet inte verkar vara permanent (har ju inträffat vid "bara" några tillfällen...) så kör vi vidare mot Istrien och det känns bra att veta att det finns Toyota verkstäder i både Rijeka och Pula vilket innebär max 10 mil till hjälp om det värsta skulle inträffa. Jag kollade senaste serviceprotokollet från i maj och enligt detta varken kontrollerades eller byttes bränslefiltret. Enligt serviceschemat ska detta göras varje 6000 mil. Å andra sidan, ju mer jag funderar på saken desto mer tveksam blir jag till om det verkligen kan ha att göra med bränslefiltret..., problemet borde ju då visa sig även/mer i tex kraftigt uppförslut när mer bränsle krävs?

Tack!

/Tommy

• 4 weeks later...

Tommy,

Hur går det med bilen? Och, hur gick det i Kroatien, fastnade du i några skogsbränder?

Bilen gick som en klocka hela vägen hem och det "fel" som inträffade vid ett par tillfällen på vägen ner genom Europa har sedan dess inte visats sig igen - mycket märkligt.... Det blev totalt drygt 500 mil och jag är väldigt nöjd med allt, särskilt med tanke på att bränsleförbrukningen hamnade på 0,87 l/mil vilket måste anses otroligt bra för en så pass tung bil "bestyckad med" ganska grova Cooper AT3, taktält och all annan utrustning:). Vi såg skogsbränder på långt håll men det var inget som påverkade vår färd.

Förra året blev det en tur längst den vitryska och ryska gränsen upp genom Baltikum och i år alltså en sväng lite längre söder ut, tanken på en lite längre tur ytterligare söderut börjar ta mental form, kanske läge för Afrika... För en sån tripp behöver jag nog addera snorkel, extra tank och byta fjädring. LC 120 är ju tillräckligt välbyggd för att fixa en sån tur i hyfsat originalutförande förutsatt att man inte ska dimensionera ekipaget för ensamåkning till världens ände utan möjlighet till kontakt med omvärlden:)

Det kändes jäkligt bra att faktiskt kunna få råd och idéer från forumet när det som mest behövdes - stort TACK för det!

/Tommy