Bisse Posted June 30, 2012 Report Share Posted June 30, 2012 Om man nu skulle vilja ha en diffspärr till framaxeln vad finns att välja på? Behöver man förstärka axeln innan diffmontering? LC100TD, 99:a Tacksam för svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted July 1, 2012 Report Share Posted July 1, 2012 ARB är nog vanligast. De drivs av tryckluft till skillnad från Toyota original som har en liten elmotor. Finns även andra märken med motsvarande funktion. Finns även automatiska varianter, men de rekommenderas nog inte att användas fram på en sådan bil. De första(?) årsmodellerna hade lite svagare diff fram än de nyare. Man bytte från 2 till 4 sidohjul i differentialen. Riktigt vilket år detta skedde har jag inte koll på, men MrWib flikar säkert snart in, han redde ut detta innan han köpte sin landcruiser 100 Vad ska du använda bilen till? Har du redan spärr i bakaxeln förespråkar en del att spendera pengarna på en vinsch istället för de ggr det inte räcker med drivningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bisse Posted July 1, 2012 Author Report Share Posted July 1, 2012 Jo ARB verkar vara det folk förespråkar. Tycker dock att det verkar vara mer jobb och mer att underhålla att ha en kompressor för att få luft till diffen, sen är ju ARB:n lite dyr oxå. Min bil är en 99:a så jag tror att jag har den klenare diff-varianten, så frågan är om det går att förstärka den i samband med en diffmontering? Det optimala borde vara en variant av diffbroms (LSD eller liknande) som går att låsa till diffspärr, vet inte om sådana finns men det vore helt klart intressant. Bilen ska användas i skog och terräng men även som familjebil vid lite längre resor. Sen har jag även funderat på vinsch-alternativet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted July 5, 2012 Report Share Posted July 5, 2012 Min bil är en 99:a så jag tror att jag har den klenare diff-varianten, så frågan är om det går att förstärka den i samband med en diffmontering? Någon får rätta mig om jag har fel, men byter man inte hela diffhuset, men behåller kronhjulet när man byter till en arb-spärr? I så fall får du väl en starkare diff på köpet. Tror inte kompressorinstallationen i sig är något stort problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrWIB Posted July 5, 2012 Report Share Posted July 5, 2012 Om man nu skulle vilja ha en diffspärr till framaxeln vad finns att välja på? Behöver man förstärka axeln innan diffmontering? LC100TD, 99:a Tacksam för svar! Framdiffarna förstärktes från typ mitten 99, bilar efter det har 4 pinjonger ist för 2. Läste om nån på IH8MUD som kört sönder sin (ARB)diff fram, men då snackar vi ganska seriöst rock-climbande, tror man i normafallet inte behöver oroa sig för sånt. Å andra sidan, behöver man spärr i framdiffen kanske man är ute efter seriöst rock-climande? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bisse Posted July 5, 2012 Author Report Share Posted July 5, 2012 Var handlar man arb-diffar, ringde rindab men de har tydligen slutat sälja diffbromsar. Måste även ha en kompressor oxå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrWIB Posted July 5, 2012 Report Share Posted July 5, 2012 Var handlar man arb-diffar, ringde rindab men de har tydligen slutat sälja diffbromsar. Måste även ha en kompressor oxå. Om du vill handla i Sverige så säljer väl både Sigicon.se och sbvab.se ARB spärrar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.