Jump to content

Däck- & fälgdimensioner?

Darth NiN

Recommended Posts

Nu är det dags att få på lite fetare sulor på BJ40:n. Är dock lite osäker på vilken dimension man kan ha och varför mäta själv när man kan ställa frågan till kunnigt folk som redan provat ut detta? :D

Planen är att få på så brett det bara går UTAN att däcket går utanför skärmkanten. Som jag förstått det så går det ju inte att bredda särskilt mycket inåt eftersom det då tar i styrstagen. Så...vad är då det magiska receptet på fälgen? Bredd, diameter och ET? Nån som har ett bra koncept på lager? :)

Bilen kommer även att höjas!

Jag har kört en massa olika kombo på mina 40-serie. Men det som nog liknade Dina önskemål är nog när jag körde org. spännringsfälgar med 285/75R16 dvs. ca 33x11,5". Det funkar även bra på en icke höjd bil om inte fjädringen är för ihopsäckad. Skall Du ha större än 33" så rekomenderar jag Turbo eller nerdrevning, annars kommer Du bli galen på slöheten :rolleyes:

Jag har kört en massa olika kombo på mina 40-serie. Men det som nog liknade Dina önskemål är nog när jag körde org. spännringsfälgar med 285/75R16 dvs. ca 33x11,5". Det funkar även bra på en icke höjd bil om inte fjädringen är för ihopsäckad. Skall Du ha större än 33" så rekomenderar jag Turbo eller nerdrevning, annars kommer Du bli galen på slöheten :rolleyes:

Oki...Vet du månne vad de fälgarna har för ET?

Nej det blir inte större än 33". Lutar nog mot 31", men vi får se! Turbo blir det nog av, men jag börjar med höjningssatsen och däcken. Blir det så hemskt slött så blir det ju bara ytterligare en motivator att få på turbokittet snabbt! :lol:

Oki...Vet du månne vad de fälgarna har för ET?

Nej det blir inte större än 33". Lutar nog mot 31", men vi får se! Turbo blir det nog av, men jag börjar med höjningssatsen och däcken. Blir det så hemskt slött så blir det ju bara ytterligare en motivator att få på turbokittet snabbt! :lol:

Vill minnas att spänringsfälgarna är 6,5"x16" med ET 0. Vilket gör att det blir lite "ballongit med 11,5" breda däck, men funkar bra och var på Kola i 2v utan problem med dom.

33" är annars det som ser bäst ut på 40-serien (tycker jag), och även funkar bra för drivlinan. 35" funkar inte med en trött kopling kan jag intyga:-)

Med Tutbo blir 3B motorerna helt annorlunda, som natt och dag. Kolla Meckis 40-bygge.

Edited by BJ42 Daniel

Ja...jo...Meckis 40 är apgrym! Gillar stuket på den! Jo det kanske är lika bra att köra med 33:or eller motsvarande. Jag vill dock undvika "ballongigheten". Tycker det ser bättre ut med lagom. Originalfälgarna är dessutom snygga i sin enkelhet. Synd att de inte sitter på min bil bara. :(

Bara för att kolla...när du pratar om spännringsfälgar, visst menar du då originalfälgarna? De som är helt släta alltså...eller?

Jag menar de som är konstruerade som en gammal lastbils/traktorfälg, med en spännring som håller fast däcket och gör att man med rätt enkla medel kan kränga av däcken i "fällt" för att laga punka. Dom väger bly men är praktiska. Har tyvärr inga bra bilder på mina när de sitter på någon av mina 40-serie. Men har dom just nu på 80'ian!

Ok, men är det de som sitter original på 40:an eller? De släta tänker jag på...

Tycker de är helt ok. Ger den rätta djungelkänslan. Inte så pimpigt! :D

Dom sitter bla org på 40-serien (men även på 60, 70 och HiLux). På "nyare" 40-serie är det som regel inte spännringsfälgar.

Spännringsfälgar:

post-854-008754200 1335977514_thumb.jpg

Vanliga:

post-854-079826500 1335977527_thumb.jpg

Största fördelen med org. fälgar oavsett modell är att de tål mycket stryk. Nya eftermarknadsfälgar brukar vara klena och bubblar/bli skeva för ingenting!

Edited by BJ42 Daniel

Jamen precis! Det är de på den övre bilden jag menar. Jag har de som är på den undre. Skulle gärna vilja ha tag i spännringsfälgarna. Kanske är det någon som läser den här tråden som har fem stycken liggandes, och som vill sälja!? :)