Darth NiN Posted April 8, 2012 Report Share Posted April 8, 2012 Tjenare! Så har jag då äntligen blivit Bj40-ägare! Tog hem en fin bil ifrån italien (tänkte skriva ner några rader om hela äventyret...senare). Den här modellen är ju lite av en bastard...fast inte ombyggd, utan original. De flesta, typ 99%, av bilarna i italien verkar frångå den normala standarden vad gäller utrustning m.m. för respektive årsmodell. Min bil är en åttiotvåas 40:a med trelitersdiesel, semi-float och servostyrning. Slår man i onlinekataloger så verkar inte den kombinationen existera. Skumt. Nå...det jag undrar över är om jag vågar beställa hem en komplett fjäder- och dämparsats ifrån en 42:a istället? Finns det någon skillnad på dessa modeller så länge man håller sig till rätt årsmodell? Eller är det snarare modellbeteckningen jag ska styra in mig på? Finns det nåt bra sätt att lura ut detta? Chassinummer? Tacksam för svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted April 8, 2012 Report Share Posted April 8, 2012 Hej och välkomna hem igen. Vi behöver ju inte krångla till det mer än nödvändigt , jag kan ju mäta avståndet mellan fjäderinfästningen i ramen så kan vi ju jämföra avståndet på din bil. Jag tror säkert att det är lika även om det är olika axlar men de klart, jag har ju haft fel förut / Mecki Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted April 8, 2012 Report Share Posted April 8, 2012 Välkommen hem och grattis till nya bilen. Hörde lite rykten om din något struliga hemresa, så ser fram emot lite bilder på pärlan och en tillhörande historia i en garage-tråd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted April 8, 2012 Report Share Posted April 8, 2012 Oj, glömde. Helt utan att egentligen veta, så är min gissning att det är samma fjädrar. Återstår väl att se efter era mätningar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darth NiN Posted April 8, 2012 Author Report Share Posted April 8, 2012 Tackar, tackar! Jo det kanske är lika bra att mäta. Jag kollar imorgon när jag åker till garaget. Gissningvis är det ju samma, men det vore ju dumt om det blev fel när man då väl beställer. Hehe...jo struligt var det, men inte själva hemresan. Bilen gick som tåget...eh...kom just på att den liknelsen nog måste revideras. Tåg kommer ju sällan fram i tid nuförtiden! Men, men...ni fattar vad jag menar! Jo bilder och lite text kommer! Hepp! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted April 10, 2012 Report Share Posted April 10, 2012 Avståndet cc bultarna för fjäder och schackelinfästning i ramen är på min BJ42:a från 83 är : Fram:1065mm och bak:1080mm. Bladfjädrarna är 70mm breda. Så det är bara hem och mäta och jämföra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darth NiN Posted April 12, 2012 Author Report Share Posted April 12, 2012 Stämmer utmärkt med min kärra! Bara att beställa hem nu då...om jag hittar nog med deg nånstans d.v.s. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts