Jump to content

Toyota 4x4 lördagmiddag

solk

Recommended Posts

Ovanligt lyckad freestyle-middag i brist på annat:

En hyggligt stor fransyska av kronhjort.

3 färska minichorizo

Ett knippe sparris

En bit palsternacka

8 vitlöksklyftor

Färsk rosmarin

En hög trattkantareller

Putsa steken, gör några jack och peta ner några delade vitlöksklyftor i steken. Lite salt o svartpeppar på köttet, bryn runt om i en het panna o lägg i en form. Mata ner trattisar, palsternacka i stavar, steklökar och ett par vitlöksklyftor i stekpannan och bryn det hela. Lägg fräset runt steken i formen. Lägg några rosmarinkvistar på steken och toppa med de tre chorizona delade på längden med skinnsidan uppåt. Kör i ugn 150 grader till 58 grader kärntemp på steken. Plocka ur det hela, borsta bort böset på steken och låt den vila en stund i alufolie. Vispa ur spadet i formen m grädde efter smak och ha som sås. Servera steken i skivor med en chorizo, ett par frästa sparrisar och en matsked kantarellfräs. En potatisgratäng till funkar hyvens. Jag plockade bort rosmarinkvistarna efter ugnen, de har gjort sitt.

Annars funkar det m en pizza istället.

//solk vid spisen

Jaha nu måste jag spärra denna sidan för frugan, skulle hon se detta så innebär det säkert att jag tvingas ta på mej förklädet.

Admin måste ingripa så att vi slipper att läsa sådant trams i fortsättningen :o

Vad skall det annars sluta, nästa steg är väl att ni berättar att ni dammsuger o stryker skjortor!

Nu skall jag gå ut i garaget o göra lite nytta.

Mansgrisen som undrar vad det blir till söndagsmiddag

JAK

JAK, oroa dig inte. Idag har jag högtryckstvättat altanen och bytt olja på corollan så jag gör annat än att laga mat :) Om det lindrar kan jag erkänna att jag inte kan svetsa ens i teorin :-P

Nytt putter på spisen, denna gång rullader fast med älg istället för nöt. JAK, jag återkommer med recept så du har något att bjuda frugan på :)

Nytt putter på spisen, denna gång rullader fast med älg istället för nöt. JAK, jag återkommer med recept så du har något att bjuda frugan på :)

Ja nu var det skillnad älg finns det gott om frysen bara det är enkelt.

Har kokat ägg två ggr i helgen 8-)

JAK

Ok JAK, plocka fram en bit innanlår ur frysen, vässa kniven och gör följande till frugan. Klydd, du efterfrågade en steg-för-steg beskrivning så gör så här:

Skiva köttet och klappa ut det lagom mycket.

rull01.jpg

Bred på dijonsenap, salta och peppra och lägg på smala stavar av gul lök, rödlök, rökt fläsk, äpple och saltgurka.

rull02.jpg

Rulla ihop och trä på spett.

rull03.jpg

Fräs på i en panna.

rull04.jpg

Plocka ur spetten och vispa ur pannan med lite vatten. Slå i nån liter fond som du givetvis kokat själv på märgben från höstens jakter.

rull05.jpg

Lägg över spetten i en gryta med lök och äpplen i botten.

rull06.jpg

Slå över skyn och fonden och låt puttra en timme. Efter halva tiden, kasta i en näve morotsstavar och låt koka med.

rull07.jpg

Servera gärna med potatismos samt saltgurka. Grundreceptet är på nötkött och stulet av Mannerström men modifierat med älg och viltfond. Eftersom bilen är borta på rostskyddsbehandling för tillfället lider jag av svår abstinens och meckar vi spisen istället. Om någon nu undrar alltså...

Solk, tack för beskrivningen, men jag fattar ingenting! Med mat ska det väl vara ett köksbord, duk och lite bestick. Det där joxet som du beskriver måste vara något konstigt halländskt påhitt. Hos mig så är det på något vis färdigt direkt vid matbordet. Behöver varken springa runt i skogen och samla in maten, eller trixa med konstiga rullar och märg-ben.... :D

men, då hade PIK förvärmt vattnet och lagt i äggen innan, eller? Och du fick sköta ägg-klockan... :blink: :rolleyes:

Kan inte begripa vad du har emot mej Klydd, men vist PIK hade kokat vattnet så jag behövde bara värma det o lägga i äggen trycka på start på äggklockan sedan var det bara att vänta ;-)

Bara så att ni vet så var det jag som fixade middagen i kväll det blev grillpremiär, JAG grillade filerna

det blev kanon bara så ni vet :-P tillbehörskrafset fixade tjejerna.

JAK

Haha, jag såg det när jag la upp bilderna :-P Nej, den är köpt och används ibland för att få till lite sälta. Jag försöker hålla det hemkokta så osalt som möjligt, det slår lätt över annars :-)

Just det ja glömde ju en grej! Appropå sälta så skall det i en skvätt ansjovisspad också. Jag hatar generellt allt vad inlagd fisk heter men till just detta funkar spadet.

Edited by solk

• 4 weeks later...

En av förra helgens middagar. Råvaran är är inte hemgjord.

Gör så här:

- Köp korv efter eget önskemål

- Starta grillen

- Grilla till önskad färg.

post-1621-087913800 1336120235_thumb.jpg

Svårare behöver det inte vara ;-)