Gå till innehåll

Inkontinent dieselpump, vem kan fixa?

solk

Rekommendera Poster

Jag misstänker en inkontinent dieselpump på bilen (1HD-FT). Undersidan av pumpen och ramen blir lite fuktig i det området och en droppe eller två kan synas på marken efter ett tags stillasittande. Jag vill inte ge mig på att skruva loss pumpen på egen hand utan letar efter någon dieselpumpskunnig verkstad i göteborgstrakten som kan felsöka och fixa. Tips om bra gubbar och gummor mottages tacksamt!

mvh //solk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmmm... varma fiskar som är så goda ;-)

Vi har lämnat firmabilarna där med gott resultat så vi får hoppas att dom gör så även i fortsättningen :-) .

Du har inte kollat om det är samma sorts läckage som jag hade på min 80:a?

Det är en axel som sticker ut mot bilens vänstersida och den har ett par fjädrar virade runr sig, fuktar det under fjädrarna är dethögst troligt där det läcker, det är tydligen nått som många här på forumet har haft och det är en relativt enkel operation att byta den O-ringen som är dålig.

Materialet kostar nån tia och arbetet tar nån timme att göra om det nu är där det läcker.

Länk till kommentar

Mecki, har inte kollat exakt var läckaget är. Dock känns pumpen som en detalj man inte gärna ger sig på utan erfarenhet. En böjd axel eller bortsprungen fjäder löses ju knappast med silvertejp...

Länk till kommentar

Helt rätt Solk, avanserade operationer skall man överlämna till proffsen. Men det är på dom enklare som man bygger på sig erfarenhet ;-)

Bara för att utesluta den läckande O-ringen , håll lite papper under axeln på sidan av pumpen samtidigt som du bygger upp ett tryck genom att pumpa på handpumpen vid filtret, är pappret fortfarande torrt efter detta så lämnar du in den till verkstan, blir pappret blött tar du bilen med dig och svänger förbi mig nån kväll på jobbet så fixar vi det, det är nämnligen bra att vara 2 man när man skall ha tillbaka fjädrarna :-)

Redigerad av Mecki
Länk till kommentar

Mecki, gulle dig som gammelfarmor sa. Antar att de där o-ringarna är bra att fixa i förväg i vilket fall. Du råkar inte veta dimensionerna? PM:a gärna isf!

hörs //solk

Länk till kommentar

• 1 month later...
Postad (redigerade)

Jag har kommit fram till följande angående dieselpumpen till en 1HD-FT:

Packningssats är svår att hitta på nätet om man inte vet vad satsen heter, det är lättare via någon som jobbar med detta. I mitt fall fick jag hjälp av Björlanda Bil & Maskin.

Toyotas artikelnummer på dieselpumpar till 24v-motorn i Europa har följande nummer enligt toyodiy.com:

22100‑17880 (01/1995 - 04/1996)

22100‑17881 (05/1996 - 12/1997)

Min är en 22100-17880, dvs tillverkad före 04/1996. Det verkar dock finnas fler varianter på pump beroende på marknad. Följande Toyotanummer är aktuella för 1HD-FT generellt. Artikelnumret hjälper inte för att hitta delar till pumpen utan man måste gå på pumpens beteckning.

Toyota art nr. Pumpens beteckning

22100-17840 VE6/12F2000RND972

22100-17850 VE6/12F2000RND973

22100-17860 VE6/12F2000RND974

22100-17870 VE6/12F2000RND975

22100-17880 VE6/12F2000RND976

22100-17890 VE6/12F2000RND977

22100-1B011 VE6/12F2000RND978

Så här ser skylten på min pump ut, både Toyotas nummer och pumpbeteckningen stämmer med listan ovan.

post-1621-027240800 1336461702_thumb.jpg

Pumpbeteckningen är tydligen en förutsättning för att kunna leta specifika reservdelar. I mitt fall hittades en packningssats i England. Den ser ut så här, fabrikat Denso med nummer 096010-0620. Googlar man detta nummer dyker det upp mängder med träffar hos europeiska distributörer, det är just resan att hitta så långt som varit jobbig.

post-1621-043474700 1336462194_thumb.jpg

post-1621-047787600 1336462233_thumb.jpg

Sprängskiss av pumpen samt innehållsförteckning från packningssats:

Contents_096010-0620.pdf

Jag hoppas ovanstående kan vara till hjälp för den som har en läckande pump eller bara vill ha ett packningskit i reserv. Det kan kanske vara värt att lägga 500-700kr på en packningssats för att vara förberedd. Händiga människor byter ju vissa packningar själv och detta kan vara en liten hjälp att hitta rätt. Min pump läcker runt axeln vid del 50 och 106 i innehållsförteckningen, dessa o-ringar hade gått att köpa löst om innehållet i satsen varit känt. Vilket det nu är :-)

//Solk

Redigerad av solk
Länk till kommentar

• 5 months later...

Ursäkta trådkapningen...

Min dieselpump (HDJ80-93:a) har blivit gravt inkontinent och läcker rejält vid axeln när jag kör sakta eller pumpar med handpumpen. Toyotaverkstaden ville byta hela pumpen men kan det vara så enkelt som att byta packningarna även vid kraftigt läckage?

Redigerad av Melker
Länk till kommentar

Hej Melker.

Är det axeln som sticker ut ur sidan av pumpen och har en grov spriralfjäder runt om är det inga större problem att byta den själv . http://toyota4x4.se/topic/3506-meckis-80a/

Det är tydligen ett orginalfel på dessa pumpar och många här på forumet har åtgärdat detta själva och min läckte också en hel del på slutet.

Jag hade isär och bytte o-ringen på axeln i våras , ny o-ring införskaffades på Momentum för några kronor.

Det svåraste momentet i den operationen var att få tillbaka och spänna upp fjädern men det löste sig med en bit najtråd som draghjälp.

Vill du ha tips och hjälp är det bara att hojta till.

/Mecki

Redigerad av Mecki
Länk till kommentar

Hej Melker.

Är det axeln som sticker ut ur sidan av pumpen och har en grov spriralfjäder runt om är det inga större problem att byta den själv . http://toyota4x4.se/topic/3506-meckis-80a/

Det är tydligen ett orginalfel på dessa pumpar och många här på forumet har åtgärdat detta själva och min läckte också en hel del på slutet.

Jag hade isär och bytte o-ringen på axeln i våras , ny o-ring införskaffades på Momentum för några kronor.

Det svåraste momentet i den operationen var att få tillbaka och spänna upp fjädern men det löste sig med en bit najtråd som draghjälp.

Vill du ha tips och hjälp är det bara att hojta till.

/Mecki

Jo, det stämmer nog det (se bilden).

Läckan.pdf

Länk till kommentar

Hittade ingen fin skylt men en svårläst blå text där enstaka siffror samt DENSO kan utläsas. Kan man helt enkelt skruva isär och kolla för att sedan inhandla O-ring på närmaste handlare eller bör man beställa en packningsats som solk ovan?

Ser ju ganska enkelt ut att skruva loss även om det inte är obegränsat med svängrum. Är det något speciellt att tänka på?

Redigerad av Melker
Länk till kommentar

Sorry Solk för trådkapningen men jag tror att Klydd kan dela den och flytta detta till nått lämpligt ställe om det inte är bättre att ha allt samlat på ett o samma ställe.

Min pump läckte i axeln på delen 22790 och på sprängskissen säljs den som komplett enhet så kan man låta bilen stå still under tiden tror jag att det är bäst att demontera och ta med sig den gamla o-ringen,axeln och huset till sin lokala o-ringsleverantör så hjälper dom till att ta fram en ersättare.

Det var väl inte nått särskilt att tänka på mer än att det var lite klurigt att komma ihåg hur fjädrarna satt samt att vid återmontaget sätta den inre fjädern på plats och sedan sätta den yttre på plats i plåtbiten i änden på axeln, fäst sedan en bit najtråd i kroken på fjädern mot huset och dra upp den på plats på klacken i huset , man kan behöva hjälpa till med en skruvmejsel för att få den på plats.

Detta låter som rappakalja nu men det klarnar när man ser det i verkligheten . ;)

/Mecki

Länk till kommentar

• 2 weeks later...

Har kommit en bit på väg och fått bort plåtdelarna samt de två stora fjädrarna men är osäker på nästa steg i demonteringen. Pumpar jag så läcker det vid den svarta axeln som är gängad samt planslipad på båda sidrona så man kan greppa den med nyckel eller tång. Antar att man måste få ut den för att att komma åt O-ringarna? Eller är det mer som behöver demonteras.

Se bilden så vet ni var jag är (upp är åt höger).

post-934-020078800 1351428147_thumb.jpg

Redigerad av Melker
Länk till kommentar

Kul att se att mina tidigare inlägg är till viss nytta, iaf sprängskisserna :-) Jag ser det inte som trådkapning, mer som ett bra sätt att spara tusenlappar på pumprenovering!

Länk till kommentar

Hej Melker.

Undrar bara hur det går för dig med den läckande pumpen?

/ Mecki

Fingrarna är stela och blöder...

Den insexskruv som sitter under axeln är riktigt tjurig (den övre släppte oväntat lätt)...

Fundera på om jag ska skruva bort allt runtomkring för att komma åt med rejälare verktyg?

Länk till kommentar

Idag var det dags att ta tag i detta igen. Tänkte att det kanske blev spänningar som låste nedre skruven när övre lossades. Skruvade tillbaka den övre igen och ser man på nu släppte den undre lätt och jag var med i matchen igen. Såg då även att Toyotaverkstan ritat in läckaget på fel ställe (se bilagan i mitt inlägg 19 okt). Även för mig var det vid 22790 det läckte. Stora O-ringen 22790A (där pekfingret är) var helt fallfärdig. Är det bara den att byta där eller finns det något mer innanför? Läckaget var ju längs med den svarta axeln men den verkar inte gå att trycka ur.

post-934-0-90866300-1352564830_thumb.jpg

Länk till kommentar

Gött !

Det är inget mer som skall bytas innanför den stora O-ringen 22790A , det är denna O-ring och den som sitter på den svarta axeln.

Antagligen är den lilla O-ringen på axeln så hård att den inte vill släppa taget utan lite övertalning, så knacka till lite på änden av axeln så släpper den .

Lycka till

/Mecki

Länk till kommentar

O-ringen sitter i aluminiumhuset för att täta mellan hus och axeln, den syns inte förrän du fått ut axeln.

Axeln skall ut åt vänster på din senaste bild dvs. änden med gängorna skall tryckas in i huset.

Om du skall köpa O-ring på Momentum eller nått liknande så tag med dig både den , axeln och aluminiumhuset så att dom kan mäta sig fram till rätt storlek.

/Mecki

Redigerad av Mecki
Länk till kommentar

Jahapp, så har hunnit iväg i tid från jobbet så Momentum fortfarande hade öppet.

Lilla o-ringen till axeln där det läckte drog iväg i kostnad till svindlande 5 kr ink moms så jag slog till och tog även med den stora á 12 kr. :-D

Viss nivåskillnad mot Toyaverkstans förslag att helrenovera dieselpumpen för 12.000.

Snabbt och lätt ihopskruvat och verkar tätt med handpumpning.

Nu återstår bara att komma ihåg hur fjädrar och brickor satt, det har ju hunnit gått pinsamt lång tid sedan jag skruvade isär det...

Länk till kommentar

Det är helt klart en härlig känsla när man fixar något själv :) :) :) kan man spara några kronor samtidigt är det ju inte nån nackdel heller.

Behöver du en bild på hur det ser ut får du höra av dig igen.

/ Mecki

Länk till kommentar