Jump to content

Fördelningslådan på 80-serien

BJ42 Daniel

Recommended Posts

Tjena!

Nu när det är halt och "illa" och jag renoverat framaxeln så tycker jag ändå att jag inte har något bra "driv" på framaxeln.

Skall prova att lägga i L och ut offroad och testa och ev. hissa upp alla 4 hjulen och se hur det beter sig när man snurrar på hjulen.

Men är det någon som har koll på hur centrumdiffen funkar? Kan man anta att den funkar om det inte är oljud och skit i oljan, eller är det någon typ av LSD? Dvs. behövas justeras, bytas skiva i!?!? Ja jag vet att man kan googla på sprängskisser och skall så göra, men är alltid kul att tjata lite här på forumet :rolleyes:

På nyare 80or är det väl LSD i mitten, men jag har nog aldrig läst någonstans att det är någon som justerat dem. Bara folk som tar bort den när de konverterar till inkopplingsbara 4x4.

Det är väl inte så mycket som kan vara fel på en sådan? Det är ju i princip bara en differential som fördelar fram och bak på samma sätt som differentialen i axlarna fördelar mellan sidorna. Vad händer om du låser mittdiffen?

Det är inte bilens viktfördelning och liknande som spelar dig ett spratt? Hur har du konstaterat att den inte fungerar som du vill?

På nyare 80or är det väl LSD i mitten, men jag har nog aldrig läst någonstans att det är någon som justerat dem. Bara folk som tar bort den när de konverterar till inkopplingsbara 4x4.

Det är väl inte så mycket som kan vara fel på en sådan? Det är ju i princip bara en differential som fördelar fram och bak på samma sätt som differentialen i axlarna fördelar mellan sidorna. Vad händer om du låser mittdiffen?

Det är inte bilens viktfördelning och liknande som spelar dig ett spratt? Hur har du konstaterat att den inte fungerar som du vill?

Jag har ju inte någon "knapp" för manuell låsning av centrumdiffen (ännu), så där av att jag skrev testa med L (lågvxl och då låses centrumdiffen automatiskt). Om det är en LSD kan den ju fullt möjligt vara "slut" efter 45kmil!?!?!? Skall undersöka närmare när temperaturen tillåter :rolleyes: Och leta sprängskisser :lol:

Hej . Det verkar inte vara nån LSD i centraldiffen enl bilden

Repairmanual chassis & body FJ80 HZJ80 HDJ80.pdf

Behöver du mer bilder så säg till.

Skall du skaffa en CDL Switch är jag intresserad av ett samköp eller tips på var man får tag på en, den enda jag hittat som säljer dessa är Slee Offroad men det kanske finns på närmare håll :D

Mecki

Hej . Det verkar inte vara nån LSD i centraldiffen enl bilden

Repairmanual chassis & body FJ80 HZJ80 HDJ80.pdf

Behöver du mer bilder så säg till.

Skall du skaffa en CDL Switch är jag intresserad av ett samköp eller tips på var man får tag på en, den enda jag hittat som säljer dessa är Slee Offroad men det kanske finns på närmare håll :D

Mecki

Hmmm av den bilden att dömma så lär det inte vara fel i den :wacko: Då jag varken har missljud eller "grejer" i oljan!

Jag har redan CDL knappen skall bara dra kablar då dom inte är fördragna på min :-(

Ja ja jag får fortsätta fundera/undersöka om/vad som är galet.