ruger1 Posted January 12, 2012 Report Share Posted January 12, 2012 För ett par dar sedan så böjrade det gnälla/skrika där fram... Jag uppfattade ljudet som om det kom från nån av "klumparna" som remmen driver. Tippae på att de skulle vara vattenpumpen, men nu ringer verkstaden och berättar att det är generatorn som gett upp:-( Bilen är en -04 som gått 16000 mil! Är inte det rätt kasst att den ger upp redan? Mvh //Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl Posted January 12, 2012 Report Share Posted January 12, 2012 Verkar ju vara tidigt som du säger. Har läst någonstans om att nån mer råkat ut för det. Dessutom var tydligenp riset på originalgenerator otroligt högt. Kolla norska forumet, tror det var där jag läste om problemet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrWIB Posted January 12, 2012 Report Share Posted January 12, 2012 (edited) Farsan bytte just generator på sin 90a. Han köpte en för nästan halva priset vad Mekonomen skulle ha hos Toyota. Iof en renoverad inbytesgenerator, men såg ganska ny ut enligt far. 3700 ist för 6400 hos Mekonomen, kan ju va värt att kolla. Edit: Det e en bensinare kanske annorlunda om det e diesel ? Edited January 12, 2012 by MrWIB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ruger1 Posted January 12, 2012 Author Report Share Posted January 12, 2012 De fixade en fabriksrenoverad för 3500! Hel OK men surt endå... Världens bästa bil... Mitt självförtroende börjar bli naggat i kanten:-)))) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrWIB Posted January 13, 2012 Report Share Posted January 13, 2012 Världens bästa bil... Hade jag skrivit en lista med alla fel på min gamla 90a (numera min fars ), så kanske Toyota skulle skicka en "cleaner" på mig, allt för att behålla sitt goda rykte Peppar peppar så håller min nya ihop bra, så jag skyller på otur i det förra caset Med detta sagt, Toyota pumpar väl ut X antal miljoner bilar per år, och även med extremt låg felmarginal/ antal reklamationer så blir ju alltid några stackare drabbade varje år, vi får väl räknas in i denna lilla exklusiva skara som drabbats Min storebror har fallit dit oxå, så nu e jag "ansvarig" för att två (plus mig) i familjen kör runt med dessa underbara (hållbara?) bilar. Jag kanske blir utan både födelsedagspresenter och julklappar i fortsättningen ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ruger1 Posted January 13, 2012 Author Report Share Posted January 13, 2012 Jo, så är det väll. Men det är jobbigt med alla gliringar från Nissan folket... //J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
millgard Posted January 16, 2012 Report Share Posted January 16, 2012 Att lagren går på generatorn kan ha andra orsaker, tex för spänd rem, för hög belastning på generatorn osv.. du kanske har många extraljus? Fick nyss byta generator av samma anledning på min LC90, då hade den gått 17.000 mil lite drygt. 3500 för en fabriksrenoverad utbytes på Toyota. 1100 för jobbet. Dock sitter det en extraljusramp på min bil, och det är många (7 inkl de två stora) extra lampor som skall servas med ström samtidigt som man ofta kör med elbakruta, värmestolar etc. Jag skall byta till Xenon i extraljusen och skippa rampen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ruger1 Posted January 16, 2012 Author Report Share Posted January 16, 2012 Mm! Kan vara fallet har nyligen satt på tre Lightforce... De satte in en 80A generator istället för 75A som är original. Får hoppas att det räcker. En lustig sak som jag noterade nu ( helt oventenskapligt ännu - återkommer med exakta siffror) är att den verkar gå snålare. //jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
millgard Posted January 16, 2012 Report Share Posted January 16, 2012 Ja, en generator som fältar eller går tungt drar ju soppa... noterade samma sak, dessutom gick den tystare och med mindre vibrationer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ruger1 Posted January 16, 2012 Author Report Share Posted January 16, 2012 millgard och ruger1 finns även på andra forum:-) Mvh//Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts