Jump to content

OpenStreetMaps på en garmin?

Klydd

Recommended Posts

Är det någon som provat gratisalternativet OpenStreetMaps som kartor i en Garmin GPS? Verkar vara lite pyssel men genomförbart. Kolla dessa länkar

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/OSM_Map_On_Garmin

http://www.raumbezug.eu/ag/internet/osmGarmin.htm

När tid, ork och lust sammanfaller ska jag prova! Bara nyfiken om någon annan har erfarenheter av detta sedan tidigare.

Jag har testat en del och det beror helt på var du är och vad du skall använda kartan till. Konceptet bygger på att du som användare skall ha GPS:n med dig och när du kommer hem så uppdaterar du kartan med din information. Det är inte krångligt eller svårt, bara tidsödande. Man måste kategorisera varje väg och intressepunkt. På de ställen där det finns aktiva bidragare är kartorna riktigt bra. Bor man i den del av Sverige som jag kallar hemma (Skåne), så är kartorna ganska värdelösa. I norra Italien å andra sidan är kartorna riktigt bra och duger gott och väl. Men är det bilnavigering du är ute efter och vill vara säker på att det område du vill åka till finns med så fungerar en vanlig billig navigator mycket bättre.

När det gäller offroading gäller ungefär det samma och hur användbart det är beror helt på användarbasen. Jag vet ett flertal klubbar som använder open street map för att dela med sig av spår. Jag använde det en hel del under min tid i Dubai. Där finns dock enlighet min mening en svaghet i detta: Open street map blir din baskarta när du lägger in den i din GPS. Enlighet min mening är det mycket bättre att ha informationen som tracks, routs och / eller waypoints. Då kan du lägga dem över en topografisk baskarta. Den enda fördelen jag kan se med att ha informationen som en baskarta är att man kan använda en enkel bilnavigator även offroad.

Okej, såg att vägarna runt byn som jag kallar hemma (i skåne :)) var ganska obefintliga.. :D

Navigering på väg sköter jag idag med Navigon på min iPad så tanken med detta var för att ha en bakgrundskarta på min Garmin 276C när man är ute och luffar. Tanken är inte att använda den för navigering till adress, utan mer som trippmätare och logger.

Hade ingen tanke på att bidra till kartorna, men det är ju klart man skulle kunna göra det oxå om man ändå har den igång om det inte är för mycket jobb med att ladda upp vägarna.

Hade du OpenStreetMaps i en Garmin, eller körde du enbart på din CarPC?

Jag körde I stort sätt enbart på Garmin (276 och Colorado) efter som jag har haft tillgång till hyfsade topografiska rasterkartor till min PC. Förutom på de ställena där jag använt de för offroading har konceptet för min del har varit att använda open street map i brist på något bättre. '

Skall du ha bakgrunds kartor till Skåne (eller resten av Sverige) kan jag rekommendera lantmäteriets 1:50000 topografiska gröna kartan. Ganska dyr att köpa, men sök på internet så kan du hitta den ”billigare”. Finns både med och utan höjdkurvor.