Jump to content

Vattenpump 1HD-FT

solk

Recommended Posts

Jag är på jakt efter en vattenpump till bilen, gärna i paket med kamrem och spännare. Kvalitén varierar väl som vanligt mellan olika leverantörer. Är det någon man bör undvika eller leta extra efter just när det gäller kamrem och pump? Milner har jag hört både bu och bä om och i detta fall har jag ingen aning. På nätet finns ju mängder med delar, vad tror ni om nedanstående på E-bay?

Pump och kamremskit

(iofs verkar detta enbart vara till 12v)

Vattenpump

Om någon mer är ute efter samma prylar samkör jag gärna en beställning!

//solk

Avoid Milners for critical parts. Some of their stuff is actually genuine, but a lot isn't. The quality of the non-genuine stuff can be pretty poor, or just doesn't fit very well. Plus they're miserable and unhelpful when things go wrong.

For critical stuff, just cough up the money at the local dealer. It will arrive in a day, it will fit properly, and it will last another 15 years. The tensioner may be ok, check it out first. And water pumps don't have a reputation of failing. I prefer to leave stuff that's still working.

Dave, thanks for input. At the local dealer, a complete kit with pump, gasket and new bolts run at around 4000sek. I'll take a closer look at the one fitted to the car before I do anything drastic.

//solk

• 2 weeks later...

Nytt kamremskit och vattenpump är nu på väg från all-american, den värdelösa hemsidan kompenseras gott av servicen de har via mail. Förutom ca halva priset mot den lokale handlaren skickades grejerna samma dag jag beställde, betala kunde jag göra i efterhand. Inte dåligt mtp att jag bara handlat en gång tidigare!

Då så, stärkt av alla glada tillrop om hur lätt det är att byta kamrem har jag börjat skruva isär bilen. Arbetet har i stort följt Haynes handbok förutom att jag fick plocka bort vänstra batteriet och batterihållaren för att få ut fläktkåpan. Jag ser inte hur kåpan skulle gå att lossa annars, alla HDJ80 har väl två batterier?

Eftersom jag också skall byta vattenpump (vilket inte verkar förhastat mtp glykol på garagegolvet och utseendet när kamremmen togs bort) läste jag vidare i handboken. Tydligen är jag dum i huvudet för jag drog slutsatsen att kamremskuggarna kunde sitta kvar när man byter vattenpump. Så är inte fallet och nu står jag inför faktum att "No 1 camshaft pulley" måste bort, därefter skall en skyddsplåt och ett rör till turbon också bort. Som lök på laxen krävs ett special service tool (SST 09950-40010 eller SST 09950-20017). Enligt nedanstående bild verkar det speciella serviceverktyget vara en avdragare som också används till CV-joints.

sst9fv.jpg

Denna skall på något sätt på nedanstående:

timing_gear_2.jpg

Tre frågor:

I brist på serviceverktyget, har någon något tips om vilken "standardavdragare" som kan funka och hur den skall användas utan att förstöra något runt kamaxeln? (märkt med "1" i bilden)

Vilken dimension på insexa har nummer 2 i bilden? Jag tror det är 8 eller 10 mm men vet någon säkert slipper jag köpa båda hylsorna...

När jag väl fått bort kåpan bakom kuggremshjulet, sitter det massa tätningar och skit bakom då eller är det bara en plåt?

tack på förhand!

//solk

Hej.

Jag har en kombinerat 2-bent /3-bent avdragare som ser ut att kunna funka, den är inköpt på Mekonomen för några hundralappar för några år sedan . Får du inte tag på någon får du gärna låna den.

// Mecki

Daniel, alla gillar leveranser från all-american, även när man bara är ett år gammal!

all-american_baby.jpg

Mecki, jag hör av mig om avdragaren, tackar för erbjudandet.

Efter lite surfande har jag kommit fram till att lite liquid gasket är bra att ha när man skruvar tillbaka "oil retainer"-plåten som sitter mellan block och kamrem. Mer updates kommer...

//solk

• 2 weeks later...

Liten uppdatering, tänkte lägga ut lite bilder främst i syfte att hjälpa andra eventuella nybörjare samt att publicera svaren på de frågor jag ställt tidigare i tråden.

Kamremmens spännrulle lossas med en 8mm insex.

Kamaxelns remhjul kan enkelt lossas med vilken tvåbent avdragare som helst så länge klorna har tillräckligt låg profil för att komma åt bakom kuggarna. Det sitter inte speciellt hårt och tappen är konisk så man behöver inte dra långt.

Det var ett tag sedan motorn fick en tvätt och beslutet att byta vattenpump var rätt eftersom skvallerröret släppt en del glykol. Dock kändes lagringen tight.

motor01.jpg

Bort med pumpen och skrubba rent (renare iaf). Två av vattenpumpens skruvar håller ett kylrör till turbon, vill man inte skruva bort det kan man lyfta försiktigt och få ut pumpen under rörets fästöron.

motor02.jpg

Det sitter inga avancerade tätningar bakom plåten bakom kamremmen, bara en sträng liquid gasket i spåret runt kamaxelns genomföring. Dock sitter en tätning/packbox mot kamaxeln men den är lätt att pilla ut.

motor03.jpg

Skrapa rent och skaffa ny packbox, den lille rackaren kostar 238kr på Toyota i Kungsbacka. Jag hade en skvätt liquid gasket kvar efter oljetrågsbytet.

motor04.jpg

Skruva på den nya vattenpumpen med ny tätning. Tätningen är av plåt som skall pressas till för att täta så skruva skruvarna jämnt och från mitten och ut.

motor05.jpg

På med plåten igen, se till att anläggningsytorna där strängen med liquid gasket ligger mot är rena och torra ;-)

motor06.jpg

Mer bilder kommer när blöjbytena är avklarade och jag hittat ut i garaget igen.

Sådärja, nu har delarna kommit tillbaka på plats. Arbetet var rätt logiskt, det som plockats loss skulle tillbaka igen :-) Förutom Meckis avdragare behövdes en momentnyckel till remhjulet på kamaxelsidan, det skall dras med 98Nm. Jag höll emot genom att kila in en skruvmejsel och damen fick dra tills momentet uppnåtts. Det jag haft loss är vänster batteri och batterifack, fläkt (som ju sitter på vattenpumpen) samt fläktkåpan. Jag passade på att byta samtliga remmar när jag ändå hade loss det hela, nu sitter nya remmar till generator, fläkt och AC på plats. När allt var tillbakaskruvat kom det magiska ögonblicket när tändningen skall vridas om...

Se på fasen, startade på första kicken och surrade tryggt på tomgång! Rätt gott, ventilsallad hade ju med lite klantighet kunnat bli en tråkig eftersmak. Nu återstår bara att kolla att allt är tätt under drift, jag hoppas på det bästa.

Edited by solk