Mecki Posted December 15, 2011 Report Share Posted December 15, 2011 Hade tänkt att 42:an skulle få spärrar i axlarna och har då tänkt sätta på axlar från en HJ61. Min fråga är : Har nån här erfarenhet av att byta till såna axlar på en 42:a? Går det?? Nån som vet vad en 61:a har för utväxling och vad det är för spårvidd? Eller är det bara att glömma detta och montera in en ARB? Tacksam för svar och åsikter //Mecki Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJ42 Daniel Posted December 16, 2011 Report Share Posted December 16, 2011 Axlarna är för breda!!! Köp ARB, då har Du ju även luft till däck och filter osv när Du är på "tur"! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted December 16, 2011 Author Report Share Posted December 16, 2011 Axlarna är för breda!!! Köp ARB, då har Du ju även luft till däck och filter osv när Du är på "tur"! Tack Daniel. Ok, 60-axlarna är bredare. Hur mycket ? Det hade inte skadat att få en bredare bakaxel då däcken tar i innerskärmen vid full flex. Kör med 8" breda 15"s fälgar med ET-23 det verkar ju svårt att få tag på fälgar som har större negativt offset så en bredare axel kunde ju vara bra. Nått mer som inte stämmer överens mellan 60 och 40-axlarna?? Andra åsikter ang ARB eller mekaniska spärrar? / Mecki Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jah Posted December 17, 2011 Report Share Posted December 17, 2011 (edited) Det går bra! Tänk bara på att du har annan utväxling! (61 axlarna 3.7, dina är antagligen 4.11). Och då de är bredare blir det att få på bredare skärmbreddare oxå! bilden jag la upp här är på en 40ia med 61 axel! http://toyota4x4.se/topic/3501-luftfjadring/ Edited December 17, 2011 by Jah Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jah Posted December 17, 2011 Report Share Posted December 17, 2011 -60 Seriens axlar är 70mm bredare än 40 serien. Har ingen erfarenhet av toyota original diff-locks men kan varmt rekommendera ARB, mycket tillförlitlig och snabb! ARB ligger mellan 6000-14000kr. Vet inte vad man får ge för 61 axlar men tror inte det blir billigare!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted December 17, 2011 Author Report Share Posted December 17, 2011 Tack för info och synpunkter jah. Bredden hade funkat bra då jag kan bredda 50mm på var sida där bak utan att däcken sticker utanför skärmbreddarna. Däremot skilde ju utväxlingen åt fel håll då jag tänkt att sätta på 35"are i samband med detta. Prismässigt har jag sett beg axlar från 10-15 tusen/paret + några tusenlappar för nya lager och packboxar + vad det kostar att ändra utväxlingen. Så det går väl på jämt ut om man skall sätta ARB i båda axlarna. Jag har aldrig kört nån bil med spärrar förut och 42:an tar sig fram grymt bra som den är så det kanske är overkill att ha spärr både fram och bak om man inte skall köra extrem offroad, dessutom så har jag ju en winch också. Är det inte nån som har nått att tillägga för 61 axlarnas fördel lutar det nog åt att önska sig en ARB av tomten. // Mecki Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
disco3000 Posted December 17, 2011 Report Share Posted December 17, 2011 Hej är ganska säker på att du kan flytta utväxlingen från din bil till 61 axlar. För 61ans original utväxling vill du nog inte ha om du ska sätta på större däck. Monterade ARB spärr i bak och byte samtidigt utväxling, tog från 40 axlar flytande över till 60an (byte förstås fram oxå). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted December 18, 2011 Author Report Share Posted December 18, 2011 Tackar disco3000. Får kolla upp om det går att meka ihop dom mekaniska spärrarna från 61:an i 40-axlarna. Men nu börjar det kännas som att det smartaste är att sätta in ARB spärrar i stället både för plånbok och arbetsinsats, då kan jag ju börja med att sätta in en i bakaxeln och se om det räcker. Tack alla för info och synpunkter, det känns nu som att min första ide att sätta på 61:ans axlar får ge vika för ett montage av ARB. // Mecki Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dansken Posted December 18, 2011 Report Share Posted December 18, 2011 (edited) Här har du ARB spärrar till ett bra pris. http://nl.kapaza.be/antwerpen/arb-airlockerset-met-compressor-61434625.htm Edited December 18, 2011 by dansken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted December 18, 2011 Author Report Share Posted December 18, 2011 Tack för tipset dansken, verkar ju vara ett riktigt bra pris. Det blir nog till att leta utomlands, har också fått tips om en Polsk firma som fukade bra och som även hade bra priser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJ42 Daniel Posted December 18, 2011 Report Share Posted December 18, 2011 Tackar disco3000. Får kolla upp om det går att meka ihop dom mekaniska spärrarna från 61:an i 40-axlarna. Men nu börjar det kännas som att det smartaste är att sätta in ARB spärrar i stället både för plånbok och arbetsinsats, då kan jag ju börja med att sätta in en i bakaxeln och se om det räcker. Tack alla för info och synpunkter, det känns nu som att min första ide att sätta på 61:ans axlar får ge vika för ett montage av ARB. // Mecki Om Du har en LSD diff i bak nu kan Du flytta fram den och spänna upp den lite, om Du sätter i en ARB bak! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted December 18, 2011 Author Report Share Posted December 18, 2011 Tack alla för tips, ide'er och synpunkter. Efter annandagsträffen i Borås så ställs 42:an in i verkstan för lite ompyssling och rekreation och då får jag börja med att ta isär bakdiffen så får man se vad man hittar för kul, förhoppningsvis en LSD //Mecki Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts