mlh Posted December 7, 2011 Report Share Posted December 7, 2011 Hej! Var i helgen som var och hämtade en Hj 60 från 1988 som jag har tänkt att fixa till. Då jag är ung, utan erfarenhet och kunskap hoppas jag ni orkar med alla mina frågor som kommer att komma. Bilen i sig ser vid en första anblick ganska fin ut, men vid en lite närmare anblick så är det ganska mycket som behöver göras. Den köptes avställd och obesiktigad. Senast godkända besiktning var 2003 . Det som jag vet är dåligt på den är bromsarna/bromsrören, avgasröret, inredningen, diverse handtag och liknande samt ett lager som viner, troligen från växellådan enligt den tidigare ägaren. Den blev uppsvetsad förra året i karossen, ramen blev slipad/skrapad och ommålad i samma veva. Dock har det redan börjat komma lite rostfläckar som jag tänkte ta tag i. Tips på en bra grund jag kan lägga på innan färgen åker på? Zinkspray? Förutsättningarna är ingen bläster utan bara roterande slipborste och sandpapper, ingen spruta utan sprayburkar. Lite bilder på skönheten Mobilen gillade inte riktigt att ta bilder i garaget.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted December 7, 2011 Report Share Posted December 7, 2011 (edited) Hej. Grattis till nyförvärvet! Den ser ju helt ok ut enligt bilerna, vad är planerna för bilen, orginalrenovera, daily driver, offroadbil eller expeditionsfordon? Själv kan jag inte så mycket om 60-serien men det finns gott om andra som kan så fråga på Mvh Mikael Ps Den har ju helt klart den snyggaste fronten med dom dubbla reltangulära lycktorna! Edited December 7, 2011 by Mecki Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mlh Posted December 7, 2011 Author Report Share Posted December 7, 2011 Hej. Grattis till nyförvärvet! Den ser ju helt ok ut enligt bilerna, vad är planerna för bilen, orginalrenovera, daily driver, offroadbil eller expeditionsfordon? Själv kan jag inte så mycket om 60-serien men det finns gott om andra som kan så fråga på Mvh Mikael Ps Den har ju helt klart den snyggaste fronten med dom dubbla reltangulära lycktorna! Ja som tur är så är den ganska fin i kaross och ram, bara en del ytrost som börjat komma. Planen är att först få den besiktigad och i bruksskick. Behöver ett baksäte då det inte följde med något, nya framstolar då förarstolen var lite sliten samt att de inte kändes så bekväma. Nytt avgas, renovera bromsarna, se över handtagen speciellt de på bakdörrarna då de inte går att öppna/stänga. Ny fjädring då den kändes otroligt stel. Den är lite sliten i allmänt också invändigt då det är en murare som har använt den som jobbil så ska se om den går att få lite fräschare invändigt. Sen en allmän service då det inte följde med någon historik överhuvudtaget. Men för var dag som går så tröttnar jag mer och mer på det tradiga svenne livet man blir en del av och jag längtar mer och mer efter en riktig långresa så på lite sikt är planen definitivt expeditionsbil. Ett par frågor är det kamrem eller kedja? Vart får man tag i en Haynes repbok eller liknande? Något särskilt jag borta kolla? Varför sitter fästena på undersidan av axlarna istället för på ovansidan? Känns som att de måste ta i när man kör i terrängen? Vet att det går att axelvända den iof. Men det känns som att en vanlig 2" höjning och 33tums hjul blir mer lagomt. Många frågor blev det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arctic fox Posted December 8, 2011 Report Share Posted December 8, 2011 Tips, grunda med Hempel light primer + 25% thinner, används till stålbåtskölar i saltvatten. När man stryker på detta så ser man hur det sugs in i porerna. /David Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mahindra Posted December 8, 2011 Report Share Posted December 8, 2011 http://www.ebay.com.au/itm/Lancruiser-Diesel-4-6-Cyl-1972-90-Factory-Shop-Man-Toyota-BJ-Hj-LJ-Max-Ellery-/130607570564?pt=AU_Non_Fiction_Books_2&hash=item1e68d15e84 Denna kan jag rekommendera. Har precis beställt den själv mycket bra information i den och den täcker många modeller. Hade den innan och den hjälpte mig bra på 42an. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mlh Posted December 8, 2011 Author Report Share Posted December 8, 2011 Tips, grunda med Hempel light primer + 25% thinner, används till stålbåtskölar i saltvatten. När man stryker på detta så ser man hur det sugs in i porerna. /David Tack för tipset, använder jag det till karossen också eller bara till ramen? Måste det vara helt plåt rent innan jag målar tex. ramen där det kan vara svårt att få bort allt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mlh Posted December 8, 2011 Author Report Share Posted December 8, 2011 http://www.ebay.com.au/itm/Lancruiser-Diesel-4-6-Cyl-1972-90-Factory-Shop-Man-Toyota-BJ-Hj-LJ-Max-Ellery-/130607570564?pt=AU_Non_Fiction_Books_2&hash=item1e68d15e84 Denna kan jag rekommendera. Har precis beställt den själv mycket bra information i den och den täcker många modeller. Hade den innan och den hjälpte mig bra på 42an. Tackar, ska kika närmare på den! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arctic fox Posted December 9, 2011 Report Share Posted December 9, 2011 Slipa bara rent och få väck smuts och fett, behöver inte blästra. Har provyta på ramen som jag varken har slipat eller rengjort och efter ett halvår så är det inget genomslag av rost, får se efter vintern... Laga, slipa, måla lightprimer, måla i vått med lackfärg för vidare vidhäftning med "vanlig lackfärg", spackla och bättringsmåla ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mlh Posted December 11, 2011 Author Report Share Posted December 11, 2011 Slipa bara rent och få väck smuts och fett, behöver inte blästra. Har provyta på ramen som jag varken har slipat eller rengjort och efter ett halvår så är det inget genomslag av rost, får se efter vintern... Laga, slipa, måla lightprimer, måla i vått med lackfärg för vidare vidhäftning med "vanlig lackfärg", spackla och bättringsmåla ... Låter ju trevligt! Ska se om jag får tag i någon sådan färg, har hört gott om någon roststoppare som de säljer på granngården också. Har inte hänt så mycket i helgen men lite grann i alla fall. Den har blivit upp pallad, kollat lite noggrannare under och den ser väldigt fin ut i ramen osv. Avgasröret såg dock inte lika fint ut det var helt av + flera hål Slitit ut lastgallret med tillhörande stålställning. Ska skaffa ett koningsverktyg och ta tag i bromsrören i veckan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mahindra Posted December 22, 2011 Report Share Posted December 22, 2011 Igår kom max ellery boken från australien hem i lådan. 215kr ink frakt. Och det tog 2 veckor. Riktigt bra bok på 400sidor om alla land cruiser dieslar mellan 72-90. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mahindra Posted December 22, 2011 Report Share Posted December 22, 2011 Igår kom max ellery boken från australien hem i lådan. 215kr ink frakt. Och det tog 2 veckor. Riktigt bra bok på 400sidor om alla land cruiser dieslar mellan 72-90. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mlh Posted December 29, 2011 Author Report Share Posted December 29, 2011 Igår kom max ellery boken från australien hem i lådan. 215kr ink frakt. Och det tog 2 veckor. Riktigt bra bok på 400sidor om alla land cruiser dieslar mellan 72-90. Låter perfekt, ska ta och beställa en sådan jag också! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mlh Posted December 29, 2011 Author Report Share Posted December 29, 2011 Ja, här händer det inte mycket. Har monterat extraljus på bruksbilen samt så har jag hunnit med och fira jul uppe på Höga Kusten. Bjuder på en bild också. Gissa vilken som är min och vilken jag skulle vela ha egentligen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
millgard Posted December 29, 2011 Report Share Posted December 29, 2011 Ja, här händer det inte mycket. Har monterat extraljus på bruksbilen samt så har jag hunnit med och fira jul uppe på Höga Kusten. Bjuder på en bild också. Gissa vilken som är min och vilken jag skulle vela ha egentligen Oavsett vilken man äger så vill man ha den andra egentligen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted December 30, 2011 Report Share Posted December 30, 2011 Men du har ju en land cruiser, så varför skulle du ens villja ha någon av de bilarna??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
disco3000 Posted January 12, 2012 Report Share Posted January 12, 2012 Kul med fler 60or här. Hur går det, blivit någon besiktning? Du har rätt i att stöddämparfästena bak lätt får ta en del stryk. Kan vara bra och kolla oljan i växellåda och fördelningslådan, det finns en packbox emellan som brukar vara sliten så att oljan pressas från fördelning till växellådan. Annars är det väl mest rost som brukar vara det tråkiga med den här modellen. Inte den piggaste motorn men rätt trevlig. Ska du ut och långköra kan det vara värt att byta fjädring, kostar en slant men gör stor skillnad. Skruvat.se säljer avgasrör om du inte ska lappa ihop befintligt. en gammal 60a fixar det mesta http://toyota4x4.se/topic/3476-travel-report-kola-peninsula-2011/page__p__24153__hl__%2Bkola+%2Breport__fromsearch__1#entry24153 Lycka till o fråga på Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mlh Posted January 30, 2012 Author Report Share Posted January 30, 2012 Kul med fler 60or här. Hur går det, blivit någon besiktning? Du har rätt i att stöddämparfästena bak lätt får ta en del stryk. Kan vara bra och kolla oljan i växellåda och fördelningslådan, det finns en packbox emellan som brukar vara sliten så att oljan pressas från fördelning till växellådan. Annars är det väl mest rost som brukar vara det tråkiga med den här modellen. Inte den piggaste motorn men rätt trevlig. Ska du ut och långköra kan det vara värt att byta fjädring, kostar en slant men gör stor skillnad. Skruvat.se säljer avgasrör om du inte ska lappa ihop befintligt. en gammal 60a fixar det mesta http://toyota4x4.se/topic/3476-travel-report-kola-peninsula-2011/page__p__24153__hl__%2Bkola+%2Breport__fromsearch__1#entry24153 Lycka till o fråga på Ingen besiktning än, har lite jobb kvar att göra med bland annat bromsarna. Har inte hänt så mycket alls faktiskt, har inga bilder att visa upp. Men har slängt bort avgasröret efter grenröret. Börjat lossa gamla bromsrören, lite svårt när metallen känns som plast Dock är den väldigt fin i ramen och karossen skulle jag vilja påstå vilket känns skönt. Efter bromsrören blir det till att kolla packningar och liknande, oljefäckar från vänster drivknut fram, och under växel/fördelningslådan. Sedan ska inredningen få sig en omgång, ska ju byta stolarna fram så när de ändå är urplockade så funderar jag på att slita ut hela golvet, lägga isolering och på med nytt golv, och göra lika på sidor och dörrar då den är ganska sliten i inredningen. Och så ska den få ett baksäte är det tänkt. Angående avgassystem så funderar jag på att lämna in den och få ett svetsat så att det blir bra, värt det? Samt ett par frågor om avgasrörets uppbyggnad, grenröret som går ner till under bilen verkar ok. Hur många ljuddämpare behöver man? Satt en på tidigare, framför bakaxeln. Efter det kanske man kan börja med det roliga, vilket är skaffa ett par sommardäck, ny fjädring osv. Min andra bil jag äger och min första renovering så allt tar lite längre tid än tänkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mlh Posted March 5, 2012 Author Report Share Posted March 5, 2012 I brist på bättre verktyg så fick min skruvdragare jobba lite Lite sällskap hade jag också! Här vill jag ha lite hjälp, hela bromsgrejen bak vill jag ta isär och blästra och rädda det som går och ersätt det som inte går att rädda. Hur får jag loss kåpan? Är det bara att dra ut den? Sen den som är uppmärksam ser att jag dragit av alla skruvar utom en ute på "navet" eller vad det heter, vad göra åt det? vad är bakom där? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jah Posted March 5, 2012 Report Share Posted March 5, 2012 (edited) Kolla här! Det är standard lagger och packboxar! -men finns så klart hos Toyota oxå. Jobbigt att du dragit av! -lite värme brukar hjälpa! Edited March 5, 2012 by Jah Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daniel2 Posted March 5, 2012 Report Share Posted March 5, 2012 det sitter en skruv till bromstrumman och gör det inte der så skall det bara vara och dra utden(kan behövas lite övertalning). Skruvarna ute på navet är pinbultar som håller fast drivaxlarna. sen sitter det koniska brickor runt dom kan vara tjuriga och få bort ta en huggmejsel och en liten slägga och knaka på dom försiktigt men bestämt låsar dom inte så kan du göra likadant på navet där det delar sig då borde det lösa sig för dig. pinbultar kan du köpa nya hos toyota. Lycka till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mlh Posted March 5, 2012 Author Report Share Posted March 5, 2012 det sitter en skruv till bromstrumman och gör det inte der så skall det bara vara och dra utden(kan behövas lite övertalning). Skruvarna ute på navet är pinbultar som håller fast drivaxlarna. sen sitter det koniska brickor runt dom kan vara tjuriga och få bort ta en huggmejsel och en liten slägga och knaka på dom försiktigt men bestämt låsar dom inte så kan du göra likadant på navet där det delar sig då borde det lösa sig för dig. pinbultar kan du köpa nya hos toyota. Lycka till. Tack för filmen Jah! Den där skruven vart sitter den? Har skruvat ur alla skruvar på pinnbultarna som sitter framför den stora kåpan, det som är bromstrumman? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daniel2 Posted March 6, 2012 Report Share Posted March 6, 2012 det skall sitta en stjärn skruv som håller fast bromstrumman den är ganska stor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mlh Posted March 6, 2012 Author Report Share Posted March 6, 2012 det skall sitta en stjärn skruv som håller fast bromstrumman den är ganska stor. Okay, perfekt tack, måste ha missat den får såg ingen sådan, får kika efter den i helgen när jag kommer hem! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
disco3000 Posted March 6, 2012 Report Share Posted March 6, 2012 Om bromstrumman är sliten invändigt så måste du släppa på bromsen, den spänns med parkeringsbromsen, armen på baksidan. För att släppa på bromsen använder du två mejslar i det avlånga hålet på baksidan ovanför axeln. Med den ena trycker du tillbaka spärren och med den andra vrider du på kugghjulet där inne. Det här är inte med på filmen, kolla en sprängskiss så förstår du. Det ska finnas två (M8 tror jag) håll i trumman , dra i två bultar där så ska den nog hoppa lut Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mlh Posted May 8, 2012 Author Report Share Posted May 8, 2012 Hej! Tänkte be om lite hjälp, när jag bytte bromsrören så glömde jag att kolla hur de satt i denna manick som jag inte vet vad den heter. Så om någon vet hur det ska vara får gärna säga till, bifogar en bild med hur jag har kopplat det. Nr:2 där kommer oljan ner Nr1: går till bakaxeln Nr3 går till fram axeln Är det rätt? Rent logist känns det fel, men har för mig att de satt så. Om någon enkelt kan förklara hur bromsarna är uppbyggda så vore det skoj också då jag inte har en aning om det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts