JAK Posted November 24, 2011 Report Share Posted November 24, 2011 Min vänstra backspegel har fått frispel, varje gång som jag startar bilen så viker sig backspegeln framåt. Det går inte att återställa den med knappen för infällning, för när jag fäller ut dom så passerar normalläget och ställer sig framåt. Då får jag manövrera den manuellt till normalläget. Troligtvis något fel på en lägesgivare. Så min fundering är om någon här har demonterat någon spegel,om spegelglaset bara att bryta loss osv.? JAK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gynner Posted February 23, 2012 Report Share Posted February 23, 2012 Har haft samma problem på min sedan jag köpte den. För mig kommer det och går, det är alltid värre på vintern när det är kallt ute. Har funderat på att ta isär spegeln och se om man kan "förstärka" stoppet, så den stannar i rätt läge. Dock har jag lärt mig att fippla med knappen så den stannar i rätt läge de flesta gånger. När det är varmt och skönt ute är problemet oftast borta och jag glömmer att fixa det varje sommar. Så om Du tagit isär spegeln tar jag gärna lite tips. /Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAK Posted February 24, 2012 Author Report Share Posted February 24, 2012 Har haft samma problem på min sedan jag köpte den. För mig kommer det och går, det är alltid värre på vintern när det är kallt ute. Har funderat på att ta isär spegeln och se om man kan "förstärka" stoppet, så den stannar i rätt läge. Dock har jag lärt mig att fippla med knappen så den stannar i rätt läge de flesta gånger. När det är varmt och skönt ute är problemet oftast borta och jag glömmer att fixa det varje sommar. Så om Du tagit isär spegeln tar jag gärna lite tips. /Jonas Det var intressant att läsa, det är möjligt att det är mer frekvent när det är kallt ute. I mitt fall är det så det nästan alltid händer när jag skall ha bilen , men nästan aldrig när frugan skall ha den konstigt Jag ska plocka isär den när våren har permanentat sig här, så ska jag rapportera var felet sitter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cyberknutte Posted November 11, 2012 Report Share Posted November 11, 2012 Jag har precis samma fel på min. Lyckades du lösa problemet? Jag skruvade av hela spegeln förra veckan men lyckades aldrig komma åt själva felet. Hur får man loss själva spegelglaset? // Andreas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAK Posted November 11, 2012 Author Report Share Posted November 11, 2012 Jag har precis samma fel på min. Lyckades du lösa problemet? Jag skruvade av hela spegeln förra veckan men lyckades aldrig komma åt själva felet. Hur får man loss själva spegelglaset? // Andreas Jag har försökt på alla sätt att få loss spegelglaset men inte,nästa steg är att klippa kabeln till motorn som fäller in spegeln. Om ingen har något annat förslag. JAK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cyberknutte Posted November 13, 2012 Report Share Posted November 13, 2012 Det var ju tråkigt att höra! Det kanske räcker att plocka bort en säkring istället för att klippa kablarna? Jag har inte kollat hur det ser ut, samma säkring kanske går till många saker? // Andreas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAK Posted December 7, 2012 Author Report Share Posted December 7, 2012 Nu är det fixat Grön kabel på backspegeln är nu bearbetad men en knipex avbitare och sedan isolerad med billig eltejp så nu fungerar bara eluppvärmningen i spegeln men vadå, den ställdes in när jag köpte bilen. Samt att jag kan vika in spegeln med handen om jag vill. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cyberknutte Posted January 28, 2013 Report Share Posted January 28, 2013 Nu har även jag åtgärdat min spegel. Klippte den gröna sladden och det löste problemet! Tack för tipset! Jag vet inte om jag bara har tur men jag kan i alla fall fortfarande justera spegeln. // Andreas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAK Posted January 30, 2013 Author Report Share Posted January 30, 2013 Kan vara så att min justering inte fungerar på grund av lite misshandel vid mina försök att få bort spegelglaset. Jag mätte upp funktionerna och fick då fram att det borde vara den gröna kabeln som var orsaken, så det var ju bra att din fungerar. Då var jag inte helt ute och seglade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted March 12, 2013 Report Share Posted March 12, 2013 Jag har försökt på alla sätt att få loss spegelglaset men inte,nästa steg är att klippa kabeln till motorn som fäller in spegeln. Om ingen har något annat förslag. JAK Hittade denna tråden idag där man ser bilder på innanmätet och hur man tar loss glaset http://www.landcruiserclub.net/forums/showthread.php/40346-Side-mirror-glass-removal JAK, nu väntar vi med spänning på fortsättningen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAK Posted March 15, 2013 Author Report Share Posted March 15, 2013 Hittade denna tråden idag där man ser bilder på innanmätet och hur man tar loss glaset http://www.landcruis...r-glass-removal JAK, nu väntar vi med spänning på fortsättningen Tack för den jag som var så nöjd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted March 23, 2013 Report Share Posted March 23, 2013 Tack för den jag som var så nöjd JAK, Tänk "Kaizen", ständig förbättring Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts