Jump to content

Vänster backspegel

JAK

Recommended Posts

Min vänstra backspegel har fått frispel, varje gång som jag startar bilen så viker sig backspegeln framåt.

Det går inte att återställa den med knappen för infällning, för när jag fäller ut dom så passerar normalläget och ställer sig framåt.

Då får jag manövrera den manuellt till normalläget.

Troligtvis något fel på en lägesgivare.

Så min fundering är om någon här har demonterat någon spegel,om spegelglaset bara att bryta loss osv.?

JAK

• 2 months later...

Har haft samma problem på min sedan jag köpte den.

För mig kommer det och går, det är alltid värre på vintern när det är kallt ute.

Har funderat på att ta isär spegeln och se om man kan "förstärka" stoppet, så den stannar i rätt läge.

Dock har jag lärt mig att fippla med knappen så den stannar i rätt läge de flesta gånger.

När det är varmt och skönt ute är problemet oftast borta och jag glömmer att fixa det varje sommar.

Så om Du tagit isär spegeln tar jag gärna lite tips.

/Jonas

Har haft samma problem på min sedan jag köpte den.

För mig kommer det och går, det är alltid värre på vintern när det är kallt ute.

Har funderat på att ta isär spegeln och se om man kan "förstärka" stoppet, så den stannar i rätt läge.

Dock har jag lärt mig att fippla med knappen så den stannar i rätt läge de flesta gånger.

När det är varmt och skönt ute är problemet oftast borta och jag glömmer att fixa det varje sommar.

Så om Du tagit isär spegeln tar jag gärna lite tips.

/Jonas

Det var intressant att läsa, det är möjligt att det är mer frekvent när det är kallt ute.

I mitt fall är det så det nästan alltid händer när jag skall ha bilen , men nästan aldrig när frugan skall ha den konstigt :wacko:

Jag ska plocka isär den när våren har permanentat sig här, så ska jag rapportera var felet sitter.

• 8 months later...

Jag har precis samma fel på min. Lyckades du lösa problemet?

Jag skruvade av hela spegeln förra veckan men lyckades aldrig komma åt själva felet. Hur får man loss själva spegelglaset?

// Andreas

Jag har försökt på alla sätt att få loss spegelglaset men inte,nästa steg är att klippa kabeln till motorn som fäller in spegeln.

Om ingen har något annat förslag.

JAK

• 4 weeks later...

Nu är det fixat :)

Grön kabel på backspegeln är nu bearbetad men en knipex avbitare och sedan isolerad med billig eltejp så nu fungerar bara eluppvärmningen i spegeln men vadå, den ställdes in när jag köpte bilen.

Samt att jag kan vika in spegeln med handen om jag vill.

• 1 month later...

Kan vara så att min justering inte fungerar på grund av lite misshandel vid mina försök att få bort spegelglaset.

Jag mätte upp funktionerna och fick då fram att det borde vara den gröna kabeln som var orsaken,

så det var ju bra att din fungerar. Då var jag inte helt ute och seglade.

• 1 month later...

Jag har försökt på alla sätt att få loss spegelglaset men inte,nästa steg är att klippa kabeln till motorn som fäller in spegeln.

Om ingen har något annat förslag.

JAK

Hittade denna tråden idag där man ser bilder på innanmätet och hur man tar loss glaset :)

http://www.landcruiserclub.net/forums/showthread.php/40346-Side-mirror-glass-removal

JAK, nu väntar vi med spänning på fortsättningen ;)

• 2 weeks later...