Jump to content

Tips på kvalitets dubbdäck till LC90?

cyberknutte

Recommended Posts

Jag har bestämmt mig för att skaffa en omgång riktiga vinterhjul inför denna vinter. Mina BFG AT är inte riktigt att lita på om vintrarna skall hålla på som de gjort de senaste 2 åren...

Jag vill ha dubbade Nokian eller Gislaved men vilken dimension? Jag har inbillat mig att ett par smalare däck ger bättre grepp på vintern så 225/235 kanske är lagom? Men vilken tum på fälgen och vilken profil?

Jag skall även köpa fälgar till dessa däck, tips mottages tacksammt! Priset går före utseende...

// Andreas

Jag letade länge efter bra däck i smalare dimension, men det blev Nokian Hakka i originaldimensionen 265/70-16. De gamla vinterdäcken hade dimensionen 245/75-16 men utbudet i dessa mer ovanliga dimensioner är klart begränsat. Därför blev det 265/70-16 och där är utbudet stort vilket innebär bra priser och bra däck.

Däcken skal även klara av stabilitet vid tex undanmanövrar etc. Skillnaden mellan 265 och 245 är inte dramatisk när det gäller körning i snö eller modd. Viktigare är då att köpa europeiska kvalitetsdäck - Michelin, Continental, Nokian eller Gislaved. Ljudnivå, livslängd och grepp på olika underlag är överlägsna amerikanska och asiatiska däck, även om de senare är billigare.

Tackar för infon!

Vad tror ni om Nokian Hakka LT?

http://www.nokiantyres.se/dack?id=10360776&group=3.01&name=Nokian+Hakkapeliitta+LT

De finns i dimensionen 235/85R16, kan det vara vettigt eller är det risk för att de blir vingliga? Eller kommer bilen att se ut som en LR Defender?

Enligt denna sida så blir rullomkretsen 3,7% större, det är väl ok?

// Andreas

De finns i dimensionen 235/85R16, kan det vara vettigt eller är det risk för att de blir vingliga? Eller kommer bilen att se ut som en LR Defender?

Enligt denna sida så blir rullomkretsen 3,7% större, det är väl ok?

jag har tidigare kört på denna dimensionen på en landcruiser 90. Det var absolut inte vingligt, men ser ganska smalt ut med originalfälgar, i alla fall om man har widebody skärmbreddare.

Jag valde att gå smalare eftersom jag främst åker på väg på vintern.

Valde Nokia SUV, vet inte vad de heter nu förtiden men skulle tro att det är Hakka 7 SUV.

Valde iaf 235/70 R16 visst de kanske ser lite små ut men det bryr jag mig inte om.

Har fungerat 3 vintrar nu med ruggigt resultat stannar bra på både is och snö.

Klarar sig bra i skogen också på oplogade skogsvägar, 50-70 cm snö har gått fint hittills.

Men är det mycket blötsnö minskar givetvis framkoligheten.

/Jonas

• 5 years later...

Lånar tråden. Först ska jag säga att jag är helt ny på forumet då jag precis blivit lycklig ägare till en LC90 (KZJ95)! :-D Men eftersom vinterdäcken är helt slut så måste jag skaffa nya dubbdäck, bilen kommer vintertid övervägande rulla på varierande landsvägar i Norrland och ibland översnöade grus/skogsbilvägar.

Den har redan 4 nya 265/70R17 (ca 32") sommar/terrängdäck på fälg och vinterdäcken samt en till uppsättning kassa sommardäck sitter på 16" plåtfälgar. Min första tanke var då att skaffa lite smalare vinterdäck till originalfälgarna med samma omkrets (245/80R16), för att kunna använda vinterhjul som reservhjul på sommaren och vice versa, men där blir utbudet inte så bra.

Jag vill helst ha Nokian Hakka 8 SUV (pga bra rykte, lovord och höga betyg) men de finns närmast i storlekarna 265/70R16 (ca 31") och 265/70R17 (Samma som sommar), men då kan jag inte använda dem som reservhjul alternativt måste jag skaffa ytterligare en uppsättning 17" fälgar..

Konsulterade med min far och han tyckte att jag egentligen inte behövde något reservhjul (iallafall på vintern), eftersom risken för punktering är så liten egentligen. Hur tycker ni att jag ska göra? :huh:

• 2 weeks later...

Sökte vidare och har upptäckte Nokian Hakka LT2 med dubb, dock verkar det vara väldigt tunt om info och tester utanför Nokians egen hemsida. Men eftersom de är extraförstärkta för pickuper och tyngre suvar, har samma sorts dubb som Hakka 8orna och verkar grövre i mönstret så kan de nog vara riktigt bra. Dessutom finns de i storleken 235/85-16 vilket blir nästan identisk diameter som mina sommardäck! :D Möjliga nackdelar jag kan se är att de verkar ha färre dubb och vara lite mindre sajpade. Är det någon som testat köra med dessa och kan ge ett utlåtande?

Övre bilden Hakka 8 SUV:

Nokian_Hakkapeliitta_8_SUV.png?c=product_image_desktop

Nedre bilden Hakka LT2:

Nokian_Hakkapeliitta_LT2.png?c=product_image_desktop

• 7 months later...

Tänkte det var värt med en liten update om någon skulle vara intresserad:

Körde i slutändan på Hakka LT2 i storleken 235/85-16 och nu efter en vinter måste jag säga att jag är mycket nöjd med valet. Storleken blev perfekt för min bil (5-dörrars, inte höjd, inte widebody) och de presterar bra.

Positivt:

+ De fyller ut hjulhusen bra men sticker inte utanför skärmkanterna och tar inte i någonstans vid fullt rattutslag eller vid flex (ej provat maxflex dock).

+ Greppet upplever jag som bra även om jag inte har så mycket att jämföra med, men det stannar då och de funkar bra i både modd, slask, lera och på is.

+ Går stabilt på vägen och de är trots den hög-smala profilen inte svajiga.

+ Låter väldigt lite för att vara vinterdäck, vet ej om det beror på de fjädrande dubbarna, men tycker de var lika tysta som de blankslitna originalstorleks-vinterdäcken som förlorat alla dubb.

+ Dubbarna verkar inte ha slitits någonting, trots många mil på asfalt pga dålig vinter (tack vare de fjädrande dubbarna?).

+ Ryms precis på reservhjulshållaren på bagageluckan, inte mer än 1 cm till godo runt om, men jag kan öppna dörren helt utan att det tar i baklampan (detta vet jag inte om det kan skilja sig från bil till bil).

+ Gick igenom besiktningen utan problem, även om besiktningsmannen påpekade att däcken såg höga ut.

Negativt:

- Ger bilen ett ganska hög-smalt utseende fram-/bakifrån.

- Höjde bränsleförbrukningen ca 1dl/mil jämfört med de slutkörda org-storleks vinterdäcken.

- Tyngre att lyfta än ett par 215/80-R16 (förståeligt).

- Den typen av grus som är ganska populärt på grusgångar/innergårdar, alltså mindre än singel, fastnar i det halvgrova mönstret. Gör inte mig någonting men värt att nämna.

- Mönstret kan eventuellt slå igen i nysnö, har inte kört i djup nysnö efter oplogad väg (max 10 cm) men de upplevdes lite sliriga även om det inte kändes som någon risk att man skulle köra fast (bättre med ännu grövre mönster om man ska köra djupsnö?).

Nu baseras omdömet endast på en vinters (ca 800 mil) körning, men tänkte ändå att det var värt att ge ett utlåtande. Kan varmt rekommendera dessa till er som vill ha så stora däck som möjligt på originalfälg utan varken höjning eller widebody. :)

• 4 weeks later...

Tänkte det var värt med en liten update om någon skulle vara intresserad:

Körde i slutändan på Hakka LT2 i storleken 235/85-16 och nu efter en vinter måste jag säga att jag är mycket nöjd med valet. Storleken blev perfekt för min bil (5-dörrars, inte höjd, inte widebody) och de presterar bra.

Positivt:

+ De fyller ut hjulhusen bra men sticker inte utanför skärmkanterna och tar inte i någonstans vid fullt rattutslag eller vid flex (ej provat maxflex dock).

+ Greppet upplever jag som bra även om jag inte har så mycket att jämföra med, men det stannar då och de funkar bra i både modd, slask, lera och på is.

+ Går stabilt på vägen och de är trots den hög-smala profilen inte svajiga.

+ Låter väldigt lite för att vara vinterdäck, vet ej om det beror på de fjädrande dubbarna, men tycker de var lika tysta som de blankslitna originalstorleks-vinterdäcken som förlorat alla dubb.

+ Dubbarna verkar inte ha slitits någonting, trots många mil på asfalt pga dålig vinter (tack vare de fjädrande dubbarna?).

+ Ryms precis på reservhjulshållaren på bagageluckan, inte mer än 1 cm till godo runt om, men jag kan öppna dörren helt utan att det tar i baklampan (detta vet jag inte om det kan skilja sig från bil till bil).

+ Gick igenom besiktningen utan problem, även om besiktningsmannen påpekade att däcken såg höga ut.

Negativt:

- Ger bilen ett ganska hög-smalt utseende fram-/bakifrån.

- Höjde bränsleförbrukningen ca 1dl/mil jämfört med de slutkörda org-storleks vinterdäcken.

- Tyngre att lyfta än ett par 215/80-R16 (förståeligt).

- Den typen av grus som är ganska populärt på grusgångar/innergårdar, alltså mindre än singel, fastnar i det halvgrova mönstret. Gör inte mig någonting men värt att nämna.

- Mönstret kan eventuellt slå igen i nysnö, har inte kört i djup nysnö efter oplogad väg (max 10 cm) men de upplevdes lite sliriga även om det inte kändes som någon risk att man skulle köra fast (bättre med ännu grövre mönster om man ska köra djupsnö?).

Nu baseras omdömet endast på en vinters (ca 800 mil) körning, men tänkte ändå att det var värt att ge ett utlåtande. Kan varmt rekommendera dessa till er som vill ha så stora däck som möjligt på originalfälg utan varken höjning eller widebody. :)

Spanar själv på Nokian LT2 dubb i den dimensionen.

Upplever du bilen som märkbart "slöare" efter bytet? (större diameter)

Blev den stötigare, p.g.a. högre lastklass?

Har sneglat på dubbfritt, men håller mig nog till visdomsorden från min gamla Subaru-handlare; 4WD = Dubb.

• 2 months later...

Spanar själv på Nokian LT2 dubb i den dimensionen.

Upplever du bilen som märkbart "slöare" efter bytet? (större diameter)

Blev den stötigare, p.g.a. högre lastklass?

Har sneglat på dubbfritt, men håller mig nog till visdomsorden från min gamla Subaru-handlare; 4WD = Dubb.

Upplever ingen skillnad i prestanda, den går bara några km/h snabbare vid samma varvtal pga större diameter, men den känns precis lika accelerationssnabb (läs långsam) som tidigare.

Känns inte stötigare än de tidigare vinterdäcken, tror lufttrycket spelar mer roll där än lastklass.

Dubbfritt eller inte får var och en bestämma själv, tror själv aldrig att jag kommer att köra dubbfritt på vintern. Enda gången jag upplever att det är lika bra är på ren vinterväg eller torr/blöt asfalt, tyvärr så har väglaget de senaste vintrarna oftast skiftat mellan blixthalka, saltlake och modd på bara några mil.