Jump to content

OnRoadTour, Lygnern runt

Klydd

Recommended Posts

Hej.

Nu på söndag 15/5 är det dags för en OnRoadTour i trakterna söder om Göteborg. Planen är närmre bestämt Lygnern runt.

Vi kommer bland annat passera Fjärås Bräcka, en av landets förnämsta lämningar från istiden. Vi kommer även göra ett besök i Äskhults by och stanna till vid Ramhultafallet.

Samling på parkeringen vid Siba, Järnbottsmotet kl.10 söndag 15 maj. Tag med fika som vanligt! ;)

Deltagarlista:

1. Klydd

2.

Hej.

Nu på söndag 15/5 är det dags för en OnRoadTour i trakterna söder om Göteborg. Planen är närmre bestämt Lygnern runt.

Vi kommer bland annat passera Fjärås Bräcka, en av landets förnämsta lämningar från istiden. Vi kommer även göra ett besök i Äskhults by och stanna till vid Ramhultafallet.

Samling på parkeringen vid Siba, Järnbottsmotet kl.10 söndag 15 maj. Tag med fika som vanligt! ;)

Deltagarlista:

1. Klydd

2. Mecki o Lukas

3.

Vill också passa på att tacka alla som var med för en trevlig dag! :) Även om det var en lite trög start och jag missade första fikan, så tycker jag nog att jag hann ikapp med fika-intaget under dagen.. :D

Rylander, snajsigt med Wikiloc. Du lyckades köra 200 meter mer än mig idag. Kanske det var din vända på IKEA parkeringen?

Mina bilder från dagen kommer i slutet av veckan.

• 2 weeks later...

Vill också passa på att tacka alla som var med för en trevlig dag! :) Även om det var en lite trög start och jag missade första fikan, så tycker jag nog att jag hann ikapp med fika-intaget under dagen.. :D

Rylander, snajsigt med Wikiloc. Du lyckades köra 200 meter mer än mig idag. Kanske det var din vända på IKEA parkeringen?

Mina bilder från dagen kommer i slutet av veckan.

Nu är det ny vecka och fortfarande inga bilder00poke.gif

Men vad jag förstår så är det fokus på att leta efter en Bj42:a. Kanske får vi se bilder på en stolt ägare av en 42: snart?

Nu är det ny vecka och fortfarande inga bilder00poke.gif

Men vad jag förstår så är det fokus på att leta efter en Bj42:a. Kanske får vi se bilder på en stolt ägare av en 42: snart?

Jaja... bra att du jagar mig, men tyvärr blev det en liten tjänsteresa till och kameran ligger hemma med bilderna. Jag får säga än en gång; återkommer i slutet av veckan :unsure:

Visst hade det varit kul med en 42:a, men först måste jag i så fall hitta lämplig lokal för ett sådant projekt. :(

Lite bilder från söndagsutflykten som utlovat.:)

Dagen började med samling på parkeringen vid SIBA.

P5151089.JPG

Därefter bar det rakt söderut och det skulle inte dröja länge innan det var dags för första fikan. Vi parkerade vid Naturum och Fjärås Bräcka som är en mäktig skapelse från istiden och skapades för 14500 år sedan.

P5151092.JPGP5151099.JPG

därefter bar det av mot Äskhult via en ringlande grusväg...

... Äskhults by är en by med riktigt gamla anor som är räddad till eftervärlden och numera ägs av en stiftelse.

En kort promenad upp till byn.

P5151102.JPG

Gamla hus

P5151103.JPGP5151120.JPGP5151131.JPGP5151132.JPG

spisen

P5151125.JPG

Inredning

P5151106.JPGP5151111.JPGP5151112.JPG

Man fick inte vara för lång för att få plats i sängen!

P5151113.JPG

Badrummet...

P5151121.JPG

Verkstaden

P5151117.JPG

lunchen...

P5151130.JPG

fortsättning följer...

Efter Äskhult bar det vidare upp mot Lygnerns nord östra spets och där var det tänkt att vi skulle grilla på stranden. Dock tyckte inte vädergudarna likadant som oss och det blåste bistert och regnet hängde i luften.

P5151136.JPG

Beslut fattades att vi skulle köra vidare och grilla senare. Väl var väl det, för vi hann inte köra många meter innan regnskuren kom.

Men, väl framme vid Ramhultafallen började solen titta fram igen.

Bilarna parkerades, och eftersom Rylander skämdes lite för sin Suzuki ställde han sig en bit bort ;)

P5151144.JPGP5151145.JPG

En kortare promenad och vi var framme vid fallen. Det var dock inget direkt överflöd på vatten vid denna säsongen :)

P5151138.JPGP5151139.JPGP5151140.JPGP5151141.JPGP5151143.JPG

När vi plaskat färdigt i vattenfallet plockade vi fram grillarna på parkeringen och åtnjöt den delikat grillning.

P5151146.JPG

Härefter bar det norrut via blandade grusvägar och några asfaltsvägar och rundturen slutade vid IKEA i Kållered ca 13 mil efter att vi startade.

Än en gång, tacka alla som var med!

Bilarna parkerades, och eftersom Rylander skämdes lite för sin Suzuki ställde han sig en bit bort ;)

post-832-019365200 1306434825_thumb.jpgpost-832-061991400 1306434827_thumb.jpg

Val av p-plats var med tanke på att ni övriga med STORA bilar skulle få plats, ni behöver ju en hel fotbollsplan för att vända på bilarna :rolleyes: .

Så här var det: startmotorn fungerade inte så man fick se till att parkera så man kunde rulla igång bilen, men nu är problemet åtgärdat B) .

Fina bilder Henrik, liite sent men dom kom till sist.