Jump to content

Lastbågar till taktält?

Egirevs

Recommended Posts

Hej, kollar på vanliga tackräcken (lastbågar) från thule och montblanc. Men som vanligt verkar det vara en jungel och ingen verkar ha koll.. Tänkte sätta mitt taktält på fyra

last bågar istället för att ha "expeditions" takräcket. Har rails på min bil så bågen får alltså gå över dessa.

Ett problem är att dropplisten "dyker" något vid fram dörren. Någon här som har koll kanske?

Och en annan sak har någon koll på någon vettig försäljare av KAYMAR prylar i europa?

Mvh J

Edited by Egirevs

Hej!

Delade tråden så det ska bli lättare att följa i framtiden.

Jag har mitt taktält monterat på Thule lastbågar som är monterade på original rails. Har fungerat bra tycker jag. Finns nog någon bild under min garage-tråd.

Varför fäster du inte ditt taktält direkt i dina rails? Behöver jag inte mitt takräcke, fäster jag alltid tältet direkt i mina rails. Mitt tält kom med fyra stycken 8 centimeter långa plattjärn och 8 M6 bultar. Fungerar utmärkt. Det enda jag gjort själv är att lägga till lite gummi mellan tält – rails - plattjärn för att inte skrapa färgen.

Även om jag skulle sätta tältet på bågar, varför behöver du 4? Tältet väger inte mer än 20 kilo. 2 bågar är mer än tillräcklighet. Vikten när man ligger i tältet spelar vikten ändå ingen större roll.

Dina rails är säkert tillräckliga för maxlasten på ditt tak. Jag har för mig att det är 150kg på min bil och jag skulle bli förvånad om du har mindre. När jag använder mitt stora takräcke fäster jag det i mina rails och det sticker också framåt 60 cm eller så och täcker hela taket. Mitt andra och tredje reservhjul brukar hamna där och tältet täcker resten av taket. Sandstegarna hamnar under tältet.

Jag har inga dropplister på min bil, så de enda fästpunkterna är mina rails. Jag har visst en möjlighet att bort mina rails och montera på special fästen, men jag ser ingen anledning… Mina rails är ju där av en anledning. Du kan kolla in bilder på min garagesida.

• 3 years later...

Jobbar som kvalitetskoordinator på Mont Blanc.

Har byggt special takräcke med befintliga delar som vi har.

Min HDJ80 har ingen reling. Byggde med 4 bågar för att fördela vikten på dropplisten.

Plåtfötter och 30x30 profil på laströren.

Takkorgen är byggd med vinkel-aluprofil där jag har popnitat aluprofil som gör golvet.

Runt detta har jag byggt en reling i 30x40mm stålrör som jag bultat fast.

Går väl inte till taktält, men relingen går att skuva loss.

Så gjorde jag, smaken är som baken :)

post-2283-0-42500000-1387035629_thumb.jpg

post-2283-0-13160400-1387035647_thumb.jpg

post-2283-0-24053700-1387035665_thumb.jpg

post-2283-0-02307200-1387035683_thumb.jpg