Jump to content

Markus Hilux

maaarkus

Recommended Posts

Hej alla glada fyrhjulsfantaster!

Ska under dagarna åka och hämta mig en fin Hilux -97 2.4l 4x4. Fast fin är den ju inte, den har stått still under några år och mitt mål är att kunna göra iordning den och använda den som bruksbil någon gång till våren.

Kommer inte göra några drastiska förändringar och justeringar eftersom budgeten är ganska stram. Men lite planer har jag:

- Renovera motor (läcker kylarvatten till motorn)

- Ny olja och filter

- Se över bromsar

- Renovera och svetsa frontbågen (gått av efter stöldförsök)

- Extraljusramp på taket/gallret bakom hytten

- Nya däck, Cooper Discoverer STT 31x10,5 R15

- Nya fälgar, 15" plåtisar

- Ev verktygs/förvaringslåda på flaket

- Någon billig lösning på höjning (kom gärna med förslag, gärna något hemmabygge)

Sen är det mycket småfix såklart, så vi får se var det hela landar!

Är det någon som har några förslag eller idéer så var inte rädd för att dela med er :-D

Medlemmar med erfarenhet av Hilux 2.4l-motorn får gärna klottra något här också så man kan fråga när man stöter på problem.

Kommer med bilder så fort jag hämtat den!

Hej Markus och välkommen hit.

Skall bli intressant att följa ditt bygge hoppas att du delar med dig iform av bilder och info.

Det där med - Ev verktygs/förvaringslåda på flaket skippa det, bara massa extra tyngd på fel ställe.

Förvaring har du väll ändå i en hilux.

Vad skall du använda bilen till när den är klar?

kul.

en klassiker för billig höjning är väl att lägga hockeypuckar eller motsv. som distanser vid infästningen mellan ram och kaross.. då blir den höjd, om man kan anse hockeypuckar billiga så blir det just billigt. typ.

alt. kan du förlänga shacklarna som bladfjädringen sitter i bak. fram vet jag inte vad det är för fjädring på din, men då bibehåller du inte förhållandet mellan fjädrar och stötdämpare...

En lösning som är enkel & som fungerar ganska bra är att sätta in en spiralfjäder i bladfjädern bak (Jag har både ome höjning & extra spiral i bak)

Spiralen gör att bilen blir lite högere i bak & att den går mjukare.

Fram kan du justera toritionerna tills du har ca 7cm utfjädring kvar

15tums plåtisar & nya däck.......

Jag rekomenderar 265/75-16 däck i stället då dom sitter som gjutna utan att ta i...

Jag kör med black spooke fälgar 16x8tum

Här kan du hitta billiga däck http://www.camskill.co.uk/products.php?plid=m64b0s493p0 lägg däcken i kundvangnen & kryssa i 4x4sweden i listan så får du se exakt vad det kostar att få dem till dörren

En lösning som är enkel & som fungerar ganska bra är att sätta in en spiralfjäder i bladfjädern bak (Jag har både ome höjning & extra spiral i bak)

Spiralen gör att bilen blir lite högere i bak & att den går mjukare.

Fram kan du justera toritionerna tills du har ca 7cm utfjädring kvar

15tums plåtisar & nya däck.......

Jag rekomenderar 265/75-16 däck i stället då dom sitter som gjutna utan att ta i...

Jag kör med black spooke fälgar 16x8tum

Här kan du hitta billiga däck http://www.camskill.co.uk/products.php?plid=m64b0s493p0 lägg däcken i kundvangnen & kryssa i 4x4sweden i listan så får du se exakt vad det kostar att få dem till dörren

Är inte säker på vad jag ska ha för däck än, men jag vill ha något som är lite fetare! Får väl överväga när det närmar sig

Ang höjning så verkar det ju finnas några olika sätt att lösa det för en rimlig peng :rolleyes:

UPDATE :rolleyes:

Hämtade hem bilen idag, så nu står den utanför =) Har börjat lite smått med att plocka bort det trasiga som var kvar av frontbågen. Skruvat ur fästen för detta och även ögla för bogsering. Håller på att slippa och hammarlacka dessa nu

Tänkte också se om man kanske kan tillverka en extra bogseringsögla så att man har en på varje sida. Ska även försöka få till någon ny frontbåge/vinschfäste

Vi får se vad det blir av det hela. Först och främst måste vi fokusera på att få igång motorn och få bilen rullande. Sen kan man sätta igång med allt det roliga :-P

Ni får bilder imorgon när den tinat upp lite i garaget :)

/Markus

Har hittat en utbytes som jag ska beställa imorgon, den har visserligen gått 24k mil men det ska nog funka ändå!

Jag befarar att det har smygit in lite rost i motorn eftersom den antagligen stått med kylarvatten i motorn, och dessvärre är toppen hel enligt förra ägaren som har provtryckt den två gånger :o