Gå till innehåll

Laga radioantennen

gynner

Rekommendera Poster

Hej

Idag hände det som jag har funderat på om det inte fanns en risk för.

Brukar alltid smörja upp antennen inför varje vinter, har dock inte gjort vinterservicen ännu och i morse var det -7.

Troligtvis frös något fast, för nu åker inte antennen upp eller ner samt att motorn låter lite illa, skorrar liksom.

Någon som vet hur man enklast kommer åt motorn, via hjulhuset? Eller bör man ta av skärmen?

Samt om någon haft ett liknande problem och om man kan anta att det går att fixa eller om det är en ny motor som gäller.

Antar att man får tag på en sådan på skroten enklast.

/Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag fattat verkstadsmanualen rätt så kommer man åt den via innerskärmen. För att lossa den så lossar man först "muttern" ovanpå skärmen (där antennen går in i skärmen) och sedan in via innerskärmen och där är det en kontakt att lossa, antennsladden och en mutter för att få loss hela paketet med motorn.

Det går väl alltid att ersätta den med en vanlig antenn också om man inte hittar en elektrisk.

Länk till kommentar

• 2 weeks later...

Om jag fattat verkstadsmanualen rätt så kommer man åt den via innerskärmen. För att lossa den så lossar man först "muttern" ovanpå skärmen (där antennen går in i skärmen) och sedan in via innerskärmen och där är det en kontakt att lossa, antennsladden och en mutter för att få loss hela paketet med motorn.

Det går väl alltid att ersätta den med en vanlig antenn också om man inte hittar en elektrisk.

Bytte till vinter sulor nu i veckan. Inga problem att få loss skyddet i hjulhuset och få ut motor och antenn.

Dock hade "plastremmen" som sitter i toppen av antennen gått av, så lagning är nog inte aktuellt.

Dessutom sitter antennkontakten från radion fast på befintlig antenn. Lösningen blev att koppla ut strömmen till motorn, jag får dra antennen upp och ner efter behov. Skall man byta antenn behöver man dra om eller skarva antennsladden från radion. Får se om jag kostar på mig ett inköp från någon skrot.

/Jonas

Länk till kommentar

• 2 years later...

Står inför samma dilemma. Hur löste du det? Finns det några permanenta antenner i samma storlek som är lämpliga?

Jag kör med antennen konstant uppe.

Funderar dock på att dra iväg ett samtal till skroten då jag är lite sugen på att byta stereo.

/Jonas

Länk till kommentar

• 2 weeks later...

Du kan använda vilken antenn som helst som är avsedd för bilradio.

Men varför inte byta bara sprötet till din elantenn, troligtvis så har plastkedjan eller vad nu heter som driver upp sprötet gått i bitar.

Har original nummer 86337-60110 vet inte vad den kostar.

Länk till kommentar

86337 ROD & PIPE, SEALED W/CABLE 86337-60110 1 € 65.23

Det såg ju kalrt intressant ut, var beställer man detta ifrån?

Den lokala toyota handlaren tänker jag inte stödja.

Kan inte felsöka bilen och har hutlösa prisförslag på reparationer.

Förra veckan ville de ha 10500 kr för byta av kamrem och spännrullar.

9800 kr för delarna till avgassystemet utan kat.

/Jonas

Länk till kommentar

Det såg ju kalrt intressant ut, var beställer man detta ifrån?

Den lokala toyota handlaren tänker jag inte stödja.

Kan inte felsöka bilen och har hutlösa prisförslag på reparationer.

Förra veckan ville de ha 10500 kr för byta av kamrem och spännrullar.

9800 kr för delarna till avgassystemet utan kat.

/Jonas

Det var ett dyrt kamrem's byte. Jobbet tar Max 2 timmor och så dyr är delarna inte heller .

Mvh

Jes

Länk till kommentar

• 2 weeks later...

http://www.all-american.nl

Hade delarna hemma men jag blir lite osäker på vad jag behöver, den vita plast remmen som driver antennen upp och ner är av.

Räcker det då med 86337 ROD & PIPE, SEALED W/CABLE 86337-60110.

De skulle iaf ha 60€ med frakt för den delen vilket få ses som OK antar jag.

/Jonas

Länk till kommentar