Jump to content

Millgards LC90


millgard

Recommended Posts

Jag hade för ett antal år sedan en LC90 TD -97, men efter drygt sex år utan LC kände jag att det var dags igen. Följde därför marknaden via http://www.blocket.se under en period och slog till när en 50' Anniversary i bra skick med hyfsat lågt miltal dök upp.

 

Min är alltså en LC90 -01 50' Anniversary. 3,4 liters bensinare med automat.

Sommardäcken är Dunlop Grandtrek, vinterdäcken är dubbade Cooper Discoverer S/T.

 

34411_431481210668_691320668_5217777_8261616_n.jpg

33926_431481340668_691320668_5217783_5993308_n.jpg

36139_431481295668_691320668_5217781_4914924_n.jpg

46283_431481245668_691320668_5217778_1403603_n.jpg

 

Det jag först tänker göra är att köpa riktiga vinterdäck, S/T må vara fina däck i Australien, men de har inga sajpningar, är sannolikt rätt hårda pga livslängden och är väldigt hala på vinterväg. Kedjor/kjetting planerar jag också att skaffa, eftersom det är det bästa som finns när man behöver ta sig fram vid sämre förhållanden.

 

Med sommarhjulen (centrumkåporna avtagna):

69850_436438235668_691320668_5313806_7199825_n.jpg

 

Med vinterhjulen:

68415_436438350668_691320668_5313808_7473098_n.jpg

 

Jag har redan haft nytta av den:

33464_436438110668_691320668_5313804_650544_n.jpg

68813_436470975668_691320668_5314413_2312584_n.jpg

68368_436491725668_691320668_5314622_2189201_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ser ut att vara en stilig bil du hittat. Får gratulera! För några år sedan var jag i samma sits som dig; Hade ägt en Landcruiser 90 och sedan kört "vanlig" bil ett tag. Efter det köpte jag oxå en Landcruiser 90 igen. Har man haft en Landcruiser så är man fast :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Köpte i vintras fyra nya Hakkapeliitta och det blev gigantisk skillnad på väggreppet.

 

Jo, man är fast i LC90-träsket när man vant sig. Bränsleförbrukningen såhär långt ligger mellan 1,1 och 1,4 liter per mil vilket är väntat och rätt OK för biltypen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Tanken är att dels kunna komma åt matlagning utan att riva ut allting, dels att fördela upp saker och ting så att det blir ordning bland sakerna.

Just nu ligger bord&stolar i mitten underst, kylskåp, köksprylar och torrvaror våningen upp i plastbackar och sladdvinda+vattendunk längst ned till vänster.

Personlig packning (varsin packpåse) på hyllan bakom ryggstödet. På golvet närmast bakre ryggstödet packas tält och under "luckan" mot hjulhusen saker man inte så ofta behöver använda, tex extrabränsle, stövlar etc.

På hyllan längst upp mot taket hamnar liggunderlag och sovsäckar - utrymmet blir ju betydligt högre en decimeter in från dörren.

 

Och det blev ju lite mer utrymme när jag lyfte ut extrastolarna.

Edited by millgard
Link to comment
Share on other sites

Fint .

Det är alltid gott när man kan skapa ordning och reda på sina saker . Det underlättar ju att alla vet var sakerna är när dom har sin egna plats.

 

/ Mecki

Link to comment
Share on other sites

Men var stoppar man in hundflocken, bössorna och bytet ?

Har du byggt en campingvagn för grillutflykter på tu man hand i likadana träningsoveraller :mrgreen:

 

Ursäkta, kunde inte hålla mig...

(jo, samma Melker som på RS men lite extra elak idag då fingrarna blöder efter att ha pillat dit en ny servoslang där händer inte får plats...)

Edited by Melker
Link to comment
Share on other sites

Haha, det här är expeditionskittet. Den skall bara användas under långresor med familjen.

 

Under jakten är det tomt därbak, eller snarare fullt med ryggsäckar och braatthagrejor. Inga hundar i bilen dock, pälsdjursallergi i familjen. :)

Link to comment
Share on other sites

Sprättade idag ur dubben ur mina Cooper Discoverer S/T 245/75-16 som jag haft liggande. Tanken är att de skall få agera expeditionsdäck i sommar. De på bilen befintliga Dunlop Grandtrek är utslitna, och varför låta bra däck bara ligga? Då de använts som vinterdäck av tidigare ägare är mönstret bra, över 10mm i alla fall.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Monterade däcken och det blev bra. Inte så mycket oljud som man kan tro med anledning av mönstret och bilen kändes riktigt stabil på vägen. Däremot så ser man ju att de inte fyller ut hjulhusen lika mycket, men det kan jag leva med tills nästa däcksbyte.

 

post-1017-0-20859600-1367063971_thumb.jpg

post-1017-0-91335400-1367063987_thumb.jpg

 

Passade även på att åka till Mekonomen och inhandla alla oljor och filter för storservice, både till min och till kamratens LC90. Tack vare 40-årsjubileum är det 20% rabatt på allt vilket gjorde att vi sparade nästan 1500 kr på den svängen.

 

Motorolja

Växellådsolja

Oljor till främre och bakre differential (LS bak)

Olja till fördelningslådan

Luftfilter

Oljefilter

Bränslefilter

 

post-1017-0-09722000-1367064081_thumb.jpg

Edited by millgard
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I helgen bytte jag alla oljor osv. Allt gick bra även om det blev uppenbart att tidigare verkstad struntat i byte av oljan i bakaxeln... fick använda mutterknack för att få loss tappskruven och oljan var inte fin... trots full servicebok fram till nyss. Men nu är det nytt och fräscht överallt. Castrol rakt igenom blev det.

 

Luftningen av kylsystemet var lite märklig: man skall fylla upp i både kylare och expansionskärl, slå på max värme i bägge värmepaketen och sedan starta och hålla motorn på 2000 varv. När tempnålen klättrar stannar den till strax under rött, det låter "glurr" och vattnet åker vidare och fyller värmepaketen... men det tar nog tio minuter innan det är klart. Kollade också anslutningen till växellådskylaren och där fanns ingen korrosion.

I övrigt är det inga problem men man undrar ju hur de kunde sätta oljefiltret så trångt till.

 

Idag gjorde jag ren skinnklädseln och smorde in med sån där balsam. Luktar gott av läder och blev mjukt och fint även om full mjukhet enligt förpackningen skulle uppnås först efter 48 timmar.

 

Ser ut, känns som och går som ny. Hur många bilar gör det efter tolv år och 20.000 mil?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Kort rapport efter snart fem års ägande.

 

Lite service har den fått efter 6.000 mil i min ägo - nu drygt 22300 mil. Slipade av dragkroken och målade med hammarlack och bytte till ny fin eldosa.

 

Sedan har jag bytt några saker också:

 

Generator Original utbytes

Stötdämpare runtom SACHS

Avgassystem från kat och bakåt.

Bromsskivor, ok, belägg bak ATE

Bromsbelägg fram ATE

 

Jag xenonkonverterade H4-orna för några år sedan. Xenonkungen. Funkar alldeles utmärkt ännu efter tre år och ger riktigt bra ljus. Sätter dit vanliga lamporna vid besiktningen.

 

Vinterhjulen blev Hakka 5 SUV och jag är mycket nöjd med dem. Bra grepp och behaglig ljudnivå. Slitaget marginellt då det oftast är riktig vinterväg häruppe.

 

Takboxen får sitta sommar som vinter, ids inte ta av den. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.