Jump to content

Utrustning

Egirevs

Recommended Posts

Hej,

Var handlar ni utrustning?

Typ Safari snorkel etc?

Ska oxå ha fatt i en uppsättning nya däck o fälg, Blir förmodligen landcruiser orginal plåt..

Däcken ska vara lämplig storlek och mönster för allround bruk (expedition) Och det är ca 70 - 80 % asfalt , med största sannolikhet rullar bilen till Ghana i vinter.

5 st är av intresse. Vilken demision hade ni valt för detta syfte?

Visste inte hur jag skulle radera mitt inlägg så det fick bli så här..

Mvh j

Edited by Klydd
Fixat

http://www.camskill.co.uk/ är billiga & pålitliga levirerar hem till din dörr.

Lägg däcken i varukorgen & gå in i varukorgen välj i listan 4x4 tyres sweden så kan du se komplett pris inkl frakt (pundet står i 10,58).

Som däck rekomenderar jag GENIRAL GRABBER AT2

Här kan du se lite opartisk info om lite olika däck http://offroaders.com/tech/AT-MT-Tires/General-Grabber-AT-2.htm

En bra däckskalkulator så du slipper fundera http://www.dakota-truck.net/TIRECALC/tirecalc.html

285/75 16 Borde vara en lagom storlek till ditt ändamål (33 11,22 16)

5st 285/75 16 kostar på Camskill levirerat hem till dig 492,22£ dvs 5208 S/Kr (leviranstiden brukar vara ca 1vecka)

(Jag har ingen hdj80 så dom som har en kanske kan rätta om storleken är fel?)

http://www.camskill.co.uk/ är billiga & pålitliga levirerar hem till din dörr.

Lägg däcken i varukorgen & gå in i varukorgen välj i listan 4x4 tyres sweden så kan du se komplett pris inkl frakt (pundet står i 10,58).

Som däck rekomenderar jag GENIRAL GRABBER AT2

Här kan du se lite opartisk info om lite olika däck http://offroaders.com/tech/AT-MT-Tires/General-Grabber-AT-2.htm

En bra däckskalkulator så du slipper fundera http://www.dakota-truck.net/TIRECALC/tirecalc.html

285/75 16 Borde vara en lagom storlek till ditt ändamål (33 11,22 16)

5st 285/75 16 kostar på Camskill levirerat hem till dig 492,22£ dvs 5208 S/Kr (leviranstiden brukar vara ca 1vecka)

(Jag har ingen hdj80 så dom som har en kanske kan rätta om storleken är fel?)

Tjena, Tack för tipset! Ser bra ut lite konstigt att jag får fram ett annat pris bara, 578 pund för fem till Svea..

Tjena, Tack för tipset! Ser bra ut lite konstigt att jag får fram ett annat pris bara, 578 pund för fem till Svea..

Hmm jag vet inte riktigt vad du gjort men jag gissar mig fram'

1 Jag tror du kollar priset på euron?

2 Jag misstänker att du kanske valt fel land eller inte 4x4 tyres to sweden till leverans land?

Titta en gång till ska du se att det blir rätt (Nedan är kopierat från camskills varukorg)

GENERAL TYRES / 4X4 / GENERAL GRABBER AT2 AT 2 -

285/75R16LT 122Q OWL TL

Stock Available for 2-4 Working Day Dispatch (ex.Sat/Sun) if ordered before 1:00pm (Mon-Fri)

VAT Deduction

-£76.78

-£76.78

If you change any quantities, please your Shopping Basket

Total price of goods £438.72

*617.88 Euro (EUR)

Shipping & Handling (P&P)

( Sweden (SE) - VAT(MomsNr.) Company - Tyres - 4x4) £53.50

ORDER TOTAL £492.22

*589.98 Euro (EUR)

Jag köpte snorkel till 80-serie från England på OEC 4x4 International. Inte alltid dom har priser på allt i hemsidan. Jag hade istället en del mail kontakt med OEC och det funkade bra!

Däck är alltid en djungel. Finns många bra, BF Goodrich All Terrain, Pirelli Scorpion A/T samt tidigare nämnda och några till. På vår resa hade en av bilarna Continental ContiCrossContact AT. Inte ett däck som jag kände till direkt innan. Men däcket fixade en tur genom Afrika galant, dock lite mer "fin-mönstrat" än tex BFG A/T eller Cooper S/T. Men som du själv skrev så kör man till absolut största del på asfalt, så det är en prioriterings sak hur grovt mönster man eftersträvar.

På BJ75:an har vi 265/75-16, fungerade också väldigt bra. Mor och far har också kört på den storleken på sin 80-serie dom senaste åren och tyckt det har fungera väldigt bra. Ser inte riktigt lite fräckt ut som 285/75-16 men men. Funderar själv om jag ska satsa på kanske 235/85-16 nästa gång. Ganska så exakt samma diameter som tex 265/75-16.

I slutändan brukar det handla om vad man smidigt får tag i, pris och vad som ser kul ut på bilen.. Sen kan man gott väga in lite vad andra kör på för storlek. Vet man med sig att man kommer köra tillsammans med några andra bilar så se till att köra på samma storlek så man kan utnyttja varandras reserver. Alternativt vet man med sig att man är på väg ner genom Afrika kan det vara värt att kolla upp vad dom vanligaste storlekarna är där, då kan man lättare komma över rätt dimension på plats..

Lycka till

Hmm jag vet inte riktigt vad du gjort men jag gissar mig fram'

1 Jag tror du kollar priset på euron?

2 Jag misstänker att du kanske valt fel land eller inte 4x4 tyres to sweden till leverans land?

Titta en gång till ska du se att det blir rätt (Nedan är kopierat från camskills varukorg)

Kan det vara så att det är momsen som skiljer? Toyota, det ser ut som du drar av för den, eller??

Kan det vara så att det är momsen som skiljer? Toyota, det ser ut som du drar av för den, eller??

Det är röda rutan total price jag tittar på & dom 4ggr jag beställt där i från är det de priset jag fått betala.

Momsen där är väll bara på 15% ?

• 2 weeks later...