Jump to content

Någon som vet om Land cruiser 200 och typfel på bilen

Hilmar

Recommended Posts

Nu har jag kört bilen i 1 000 svenska mil. Det är mycket störande med den extrema förbrukningen. Jag har kört Östersund, Borlänge, Stockholm t. o. r och varit tvungen att tanka tre gånger: En gång innan resan, en gång under resan och nu ska jag tanka igen. Jag har kört i ungefär 90-100 hela tiden och långa sträcker 70 - 80 där det är fartkameror. Under den här mycket lugna resan så har bilen dragit 1, 45 liter per mil.

Nu sitter det på 35 tums däck, men enligt Artic Truck så ska det inte spela någon större roll för förbrukningen. Med 20 tums däck så hade jag samma förbrukning. Kör jag fort - 110 eller 120 så vill bilen ha minst 1,8 eller mer. Det samma om jag har takbox och kör med tung last: minst 1,8. Om jag pressar bilen det minsta, så kan förbrukningen ochså ligga på två liter milen eller mer! Kör i stadstrafik så är förbrukningen ungefär 2,5 till 3 liter milen.

Det här är löjligt min Geländewagen med en extremt fyrkantig kaross och V8 diesel drar aldrig mer än 1,2 per mil oavsett hur fort jag kör den. I stadstrafik brukar den dra 1,5. Hade jag gjort samma lugna resa: Östersund - Borlänge - Stockholm i min Geländewagen så hade förbrukningen förmodligen legat på 0.9 - 1.0

Bilen har haft ett typfel som tydligen är mycket vanligt: Den drog extremt mycket motorolja.

Efter att ha pratat med Toyota i Sverige fyra fem gånger om den extrema oljeförbrukning, minst en liter olja på 200 mil, så gav jag upp. De var överhuvudtaget inte intresserade av att reda ut problemet. Jag utbildar själv i

samtalsmetod för professionella och låt mig bara kort konstatera: Toyota Sverige följer inte sin policy när det gäller att lyssna på kunden.

På Island är den extrema oljeförbrukningen ett känt fel. Det räckte att jag berättade om problemet, sedan körde jag 170 mil, då hade bilen dragit lite mer än en liter olja, och då åkte bilen genast in på verkstad och bilen lagades. Det som är felet på årsmodell 2008 är att en oljevacumpump som sitter i framkant på motorn är felkonstruerad. Merparten av alla Land cruiser 200 har fått denna modifikation. Nu har jag kört 600 mil och bilen har inte dragit en dropp olja.

Min fråga: är det någon som känner till om det finns något generellt fel när det gäller förbrukningen och som Toyota brukar reklamera? Jag har läst att flera ägare verkar ha en extrem förbrukning, några har det inte. På vissa bilar så modifierar man elektroniken i växellådan.

Ett annat fel som inträffat är att bilens gaspedal har låst sig två gånger då jag har kört sakta och gett fullgas: I en korsning så for den i väg som en raket och jag höll på att köra på ett vägräcke. När jag bromsade hårt så släppte detta genast. Men som sagt - det höll på ske en olycka. Jag orkar inte en diskussion med Toyota Sverige utan att ha något på fötterna där jag som kund tydligen måste överbevisa för dem att det är något fel på bilen.

Är det någon som har ett tips?

Hilmar

Låter som väldigt hög förbrukning även om det är en stor och tung bil! Har du haft den som ny, och med samma förbrukning? Stora däck borde påverka, men framför allt mönstret styr hur tungrullande de är. Har du MT eller AT däck? Är utväxlingen utbytt i axlarna för att matcha däckstorleken?

Jag spånar lite nu bara, men kanske det kan väcka någon idé om vad som kan vara fel?

Har du någon uppfattning om vart bränslet "tar vägen"? Något som rullar trögt? Går motorn illa? Ryker? Stopp i luftfilter?

Växlar den konstigt (antar det är en automat)? Går lockup i på alla växlar? Växlar den upp till högsta växel?

Låter annars som en spännande bil! Det måste väl vara den enda LC200 Arctic Truck i Sverige?? Du får gärna lägga upp några bilder!

• 2 weeks later...

Bilen går fint förutom att automatlådan inte håller kvar sista växeln, den går också först in vid 122 - 130 eller mer. Alla övriga funktioner i motor och växelåda är helt OK. Toyota Island har gjort en noggrann genomgång av bilen och inte hitta något fel mekaniskt på den.

Det ska tydligen finnas en rekalibrering av växelådan. Det här görs i Australien enligt vad jag läst på forum. Då växlar den till sista växlen, 6.an, redan i 100 km/h och håller kvar den sista växeln även vid belastning. Det jag behöver är någon form av kod, källa, eller garantinummer för denna reklamation. Är det någon som känner igen detta? Det vore inte så dumt att få detta åtgärdat, kommer precis hem efter en körning Östersund - Stockholm. Bilen har dragit 1,67 i snitt i en ganska måttlig körning. Högsta förbrukning: Ytterhogdal - Östersund 1,9 liter per mil. Hastighet: mellan 100 till 120 km/H. Så det är uppenbart något fel på bilen.

Det andra felet att bilens gaspedal låser sig och att när den gör det så drar den åt alla säkerhetsbälten i bilen hårt. Bilen accelererar mycket, mycket kraftigt, pedalen hålls kvar i botten. När jag bromsar hårt (Jag panikbromsar!) så tar det någon sekund innan gaspedalen släpper. Det här har hänt tre gånger: En gång i stadstrafik, en gång på landsvägkörning, en gång vid körning på motorväg. Det jag behöver är tydligen någon form kod, reklamation eller källa som jag kan hänvisa till: Jag vore mycket tacksam att få hjälp med detta för tydligen måste jag överbevisa Toyota om att det är något fel på bilen.

Det som bekymrar mig är att vi hade också ett elektronikfel på min frus Yaris i dec 2009. Bilen gick inte att starta, gick inte att låsa upp, eller så dog den helst plötsligt genom att funktionen på gaspedalen upphörde under körning. Bilens databox lagrade inte något fel. Ibland gick den att starta och köra igen. Ibland fick bilen bärgas.

Efter detta hänt ett flertag gånger, och jag gång på gång argumenterat för att något allvarligt elektronikfel måste finnas på bilen, så bytte Toyota mycket motvilligt startspärr, nyckelsystem i bilen. Jag krävde att de skulle göra detta: Jag sa så här till dem: Jag är inte någon bilexpert, men det är uppenbart att de upprepade fel som finns på bilen har ett samband med startspärren, nyckelfunktion och fastän ni inte ser något datafel så är det fel på bilen. Verkstaden sa att det inte skulle hjälpa, men jag krävde att detta skulle göras. Nu har bilen fungerat i åtta månader utan problem.

Det som verkligen bekymrar mig när det gäller att gaspedalen hänger sig på min Land cruiser 200 är att jag har läst tidningsartiklar om ett flertal dödsfall i Amerika med detta fel. Det är tydligen gaspedalen som hänger sig, bilens datbox lagrar heller inte att det är något fel. Kan det här vara samma fel som det är på min bil?

Hilmar

Hej Hilmar,

Jag är ledsen att jag inte haft tid att svara. Du verkar ha haft en extrem otur med din bil. Som tur är har jag inte haft några problem med min. Samtliga fel du beskriver är kända. Dock har jag inte haft med Toyota Sverige och göra så jag vet inte vad de gör åt problemen. Läs mer på det australiensiska forumet. Du kan behöva logga in för att läsa.

http://www.lcool.org/forum/viewforum.php?f=9

När det gäller förbrukning är min erfarenhet att bilen är extremt känslig på hastighet och utrusning. Jag körde min bil på litern innan jag börjat modifiera den. Men det gäller bara om man håller sig under 120km/h. Så fort du går över den hastigheten stiger siffran snabbt. Det samma gäller tillbehör. Min bullbar tillsammans med 2-3 tums höjning gjorde en deciliter ungefär. Takräcke gör också ungefär en deciliter. Men det som gjort störst skillnad för mig är mina däck. Jag har två olika uppsättningar. Med standard däck (285/65-17) kör jag på knappt 1.2 liter. Lägger jag på mina Cooper Discover STT (285/70-17) går siffran upp till 1.4 liter. Detta brukar dock även innefatta lite terräng körning. Full lastad på sand med taktält och allt snittar jag 1.7 vilken är en väldigt bra siffra och ger en överlägsen räckvidd mot de flesta andra bilar. Min bil är utrustad med en extra tank (som kommer standard i mellan östern och Australien) och på full tank, långkörning med standard däck klarar jag 100 mil med råge på en tank. Vid stadskörning blir det strax under 100.

Dina siffror låter jättehöga och jag har aldrig haft sådan förbrukning. Men jag tror att din utrustning och dina däck spelar stor roll. Det gjorde det för mig. När de säger att däck och modifiering inte gör någon skillnad menar de säkert offroad. Då håller jag med. Vindfång spelar inte så stor roll och du kär inte så fort att du använder överväxel.

Motorolje problemet är också välkänt i Australien och det verkar inte vara några problem att få det åtgärdat. Jag har som tur är även klarat mig från detta.

http://www.lcool.org/forum/viewtopic.php?t=9212

Även gaspedalsproblemet är välkänt men jag tror inte det gäller 200 serien. Däremot vet jag att problemet är diskuterat och slutsatsen har varit att det ör mattan på golvet som fått gasen att fastna.

http://www.lcool.org/forum/viewtopic.php?t=8109

Med dina däck är det inte konstigt att den inte växlar upp och håller 6:an. Så vitt jag kommer ihåg så är den programmerad att växla upp vid 118 km/h och ner igen vid 104. Med dina stora hjul undrar jag om den ens kommer i. Redan med mina 33” så går 6 inte i förrän närmare 130. Sen växlar den ner igen så fort det går uppför. Det finns en kalibrering av växel lådan men jag tror bara den finns i Australien. Jag har försökt få min uppgraderad Vid Toyota både i Förenade arabemiraten och här i Italien, men det tycks att uppgraderingen bara går att få i Australien. Där finns en kille från Österrike som drivit frågan till Toyota Europa för att få sin bill uppgraderad men utan resultat. Enligt de australienska forumen kan man spara en hel del diesel på denna uppgradering. Detta är också anledningen till att jag har två uppsättningar hjul. Växellådan växlar inte optimalt när jag har mina stora hjul på. Jag kan skicka dig verkstadsbulletinen och användaremanualen som Toyota Australien skickade ut till sina verkstäder. Det kanske hjälper om du planerar att gå till Toyota.

http://www.lcool.org/forum/viewtopic.php?t=5748

Det finns ytterligare ett typfel på tidiga modeller, oväsen från en av axlarna.

http://www.lcool.org/forum/viewtopic.php?t=3799

Jag har haft min bil i 3 år nu och jag är jättenöjd. Det finns ingen bättre kompromiss mellan personbil, långfärdsbil och expeditions fordon. Men jag har ju klarat mig från alla de problemen du beskriver.

• 1 month later...

Tack för ditt utförliga svar. Det hjälper mig verkligen för nu kan jag söka information och med fakta som utgångspunkt fortsätta min dialog med Toyota.

Jag är fortfarande mycket nöjd med bilen: Komfort och köregenskaper är extrema. Det är fortfarande den bästa bil jag har haft körmässigt. Jag är säker på att om jag är uthållig

och nöter på så ska problemen på bilen lösa sig.

Bilen har nu varit inne på åtgärd. De konstaterade att bilen har dubbla mattor= både gummimatta och vanlig matta, vilken den inte får ha.

Toytas direktiv är att alla Toyota bara får ha en sorts matta.

Bilen är nu ordentligt felsökt och provkörd utan att man har hittat något fel. Alla elektroniksystem fungerar: allt som kan vålla en extrem förbrukning är kontrollerat

Jag är nöjd med Toyota Rissne: De har tagit problemen på allvar och tydligen så har den här felsökningen och provkörning tagit två dagar att genomföra.

Tyvärr så återstår den extrema förbrukningen: Jag har kört fram och tillbaka Östersund - Sundvall: 90 - 100 hela tiden. (Det var extremt halt) 36 mil och 58 liter diesel i förbrukning. Slå det om ni kan!

Min nästa åtgärd är att köpa ett tretums system direkt från Australien: När jag har pratat med dem så säger de att bilen kan dra upp till tre deciliter mindre per mil.

Ja, sedan får jag väl montera en 160 liters extratank och hoppas att min kunder fortsätter att betala mina resekostnader mellan mina utbildningsuppdrag.

Jag återkommer och berättar hur det fungerar.

Tack för ditt utförliga svar. Det hjälper mig verkligen för nu kan jag söka information och med fakta som utgångspunkt fortsätta min dialog med Toyota.

Jag är fortfarande mycket nöjd med bilen: Komfort och köregenskaper är extrema. Det är fortfarande den bästa bil jag har haft körmässigt. Jag är säker på att om jag är uthållig

och nöter på så ska problemen på bilen lösa sig.

Bilen har nu varit inne på åtgärd. De konstaterade att bilen har dubbla mattor= både gummimatta och vanlig matta, vilken den inte får ha.

Toytas direktiv är att alla Toyota bara får ha en sorts matta.

Bilen är nu ordentligt felsökt och provkörd utan att man har hittat något fel. Alla elektroniksystem fungerar: allt som kan vålla en extrem förbrukning är kontrollerat

Jag är nöjd med Toyota Rissne: De har tagit problemen på allvar och tydligen så har den här felsökningen och provkörning tagit två dagar att genomföra.

Tyvärr så återstår den extrema förbrukningen: Jag har kört fram och tillbaka Östersund - Sundvall: 90 - 100 hela tiden. (Det var extremt halt) 36 mil och 58 liter diesel i förbrukning. Slå det om ni kan!

Min nästa åtgärd är att köpa ett tretums system direkt från Australien: När jag har pratat med dem så säger de att bilen kan dra upp till tre deciliter mindre per mil.

Jag återkommer och berättar hur det fungerar.

Edited by Hilmar