Jump to content

Bogserings-schackel

geir

Recommended Posts

Jag skall köpa in två bogseringsschacklar för att lättare kunna fästa bogseringsrep till bilen. Har någon här erfarenhet med Biltemas schacklar? Duger de? Klarar de av när man rycker loss en fastnad bil? Ser det är rätt stor skillnad på pris på rostfri och vanlig.. Bör man köpa rostfritt?

Länk till schacklarna hos biltema:

http://www.biltema.se/sv/Bat/Monterings ... ackel-rak/

Tänk på att det är brottgräns som biltema anger, dvs den last då den går sönder. Sträck-gränsen är betydligt lägre och den kroknar så fort du drar något i den och sen kan du inte lossa skruven. (har provat!)

Fungerar att bogsera med, men knappast för winsch och ryck-stropp om man frågar mig.

Rostfri behöver du väl bara om den alltid ska hänga kvar ute på bilen.

Jag körde med 12mm förut dom kroknar fort & 1st va på väg att gå av (Såg en kraftig spricka i gängändan på ett) när jag fick syn på det kastade jag alla ´Biltemas

Därimot har swedol lyft schackel som verkar hålla kvalitet som ett tipps (Har faktiskt biltemas rostfria 16mm i kofångaren i fram men jag håller koll på dem :geek: )

Jag kan verkligen rekommendera “soft shackles”. Lättare att ha och göra med och inget järn som kommer flygande om något går sönder. Jag använder själv nästan uteslutande 10 ton soft shackles. Fungerar i alla öglor. Ingen risk att man böjer pinnen. Fungerar även att lägga runt chassis delar om riktiga punkter skulle saknas.

8236_1.JPG

8357_1.JPG

Kolla in sidan 21

http://www.lirosropes.se/pdf/LIROS%20Catalogue%20swed.pdf

Jag kan verkligen rekommendera “soft shackles”. Lättare att ha och göra med och inget järn som kommer flygande om något går sönder. Jag använder själv nästan uteslutande 10 ton soft shackles. Fungerar i alla öglor. Ingen risk att man böjer pinnen. Fungerar även att lägga runt chassis delar om riktiga punkter skulle saknas.

Hmm.. De var smarta! Vad kostar nått sånt?

Den öglan skulle jag akta mig för. Den skall nog inte användas för mer an att binda fast bilen vid transport och knappast tillräcklig för att dra loss dig om du sitter fast. Den riktiga öglan är säkert borttagen för att fösta din bullbar. Så vitt jag kommer ihåg har 90 serien en kraftig ring som original.