Gå till innehåll

Pipande/indikation i samband med larm

Savin

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en fråga, som jag egentilgen inte har tänkt på särskilt mycket tidigare förrän jag fick frågan av svärfar i helgen. När man låser/låser upp bilen så piper den cirka åtta gånger. Ljudet kommer inifrån instrumentpanelen strax under A-stolpen på förarens sida. När vi köpte bilen i vintras av en bilhandlare reagerade jag också på detta men fick till svar av säljaren att till skulle vara såhär och tänkte inte mer på det. Vi har tidigare haft LC90, 50th ann., och vad jag minns lät inte den bilen såhär som denna..

Jag har läst igenom instruktionsboken och ringt till Toyota-verkstaden men kan inte finna något svar på detta pipande.

Är det någon som vet vad det kan vara? Det är inget problem så det är mest att jag är nyfiken på varför den låter som den gör.

Mvh,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan mycket väl vara ett eftermonterat larm. Det piper lika många gånger när man låser den som när man öppnar den. Ska försöka komma åt och se vad det är för märke eller liknande på den apparat som ljudet kommer ifrån.

När man inte har en dörr stängd och försöker låsa piper den också, men det är inte detta ljud och som sagt, då går det inte heller att låsa som JAK skriver. Nu blir den låst och det är inga problem. Bilen har pipit såhär ända sedan vi köpte den och det har aldrig varit något problem, så jag tror inte att det är något större att oro sig för. Det borde ju visat sig nu, mer än 2000 mil senare. Det slog mig precis att säljaren hävdade när vi köpte bilen att pipandet indikerade att larmet aktiverades. Det kan ju alltid vara något sådant dock var kunskapen om bilen alltför stor heller hos firman..

Men då är det iallafall inget som ni känner till? Hade pipandet kommit från någon orginaldel i bilen så hade det nästan garanterat framgått i instruktionsboken tycker man.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser