Jump to content

Glödning 1HD-FT

Recommended Posts

Glödningslampan startar vid tändning slocknar efter start och tänds igen efter ytterliggare 5 sekunder.

har tagit bort pluspolen från glödgallret så det är ingen fara men jag skulle gärna vilja ha reda på varför detta händer.

Mina två ideér är

1. Tempgivaren vajsing.

2. Glödrelät skumt (borde inte vara detta då den slockar och tänds som den skall vid start)

3. Vissa bilar ger felkod genom glödlampan för bränslesystemet. (finns det något sådant på 1hd-ft motorn?)

Idag har jag felsökt det hela och förmodligen hittat felet.. Först försvann det när jag fixade till en vaccum slang men det var nog bara slumpen som avgjorde för det kom tillbaka igen.

Satte multimeter på värmaren och startade motorn till min förvåning så går inte spänningen alls i fas med glöd indikatorn.

Spänningen fortsätter ca 90 sekunder efter start.

Sökte vidare och sökte runt lite på internet och hittade ett vanligt förekommande fel.

Under höger batteri låda sitter det en box som innehåller ett gäng relän och styrningen till glödningen. Tyvärr letar sig vatten in i reläna och förstör dessa. Då kan man få fenomenet att det börjar blinka ibland eller lysa hela tiden efter dessa 90 sekunder.

Verkar som toyota 2001 tog tillbaka 24V modellerna för att byta ut dessa relän mot vattentäta.

Så jag skall ta hem nya relän och byta..

• 10 months later...

Nu är det dags att kolla om man får bukt med lampan igen.

Fortfarande samma fenomen som innan att lampan slocknar efter start och sedan börjar lysa igen efter några sekunder.

Hela processen fungerar precis som det skall men det är lite irriterande att se lampan.

Ingen som har fler idéer innan jag börjar plocka isär det hela?

På WW och även andra dieselbilar har det något med motorstyrningen att göra. Skall vara ungefär som med abs lampan, har den fått en felindikation så lyser den tills man stängt av bilen men är släckt när man startar.

Exakt vad det kan vara om det är motorstyrningen vet jag inte dock.