Jump to content

fjädring,dämpar och höjning Bj75

Vezzlan

Recommended Posts

Hej

Jag börjar känna att det är på tiden att jag fixa lite med mina fjädra och dämpare. men jag har inte så stor koll på vad som är bra och dåligt. Har planer att åka till Island och känner att bra fjädring inte skulle vara fel. Sen när man ändå håller på kanske höja något lite om de inte sticker iväg i pris.

vilka märken är prisvärda? vad ska jag kolla efter för att få det som passar bäst?

Jonas

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig så mycket men tänkte hänga på med en ytterligare fråga då jag har samma tankar på fjädring och höjning.

Min fråga blir då angående karosshöjning. Är detta enkelt att utföra och vad bör man tänka på vid en sådan höjning, kan man göra den själv? måste man förläng/förändra något annat om man ska utföra detta?

Mvh Gustav

Jag har mycket bra erfarenhet av Tough Dog. Något dyrare än OME, men enligt min mening mycket bättre. Om du ändå planerar att byta allt är 5 cm höjning lika mycket som original längd. Se bara till att få rätt vikt. Har du inte +500kg där bak så välj inte dom tuffaste. Det kommer att kännas som du inte har någon fjädring eller dämpning alls.

Jag har ingen aning om var man köper Tough Dog i Sverige men jag är säker på att någon annan här vet.

Jag har bytt själv på mina senaste bilar utan problem. Men hu får räkna med en wheel alignment när du är färdig.

ja jag har hört en del prata om att tough dog är snäppet över ome men vad är det som skiljer på dem?

när du köpte beställde du från tyskland eller var tog du hem det ifrån? kommer det göra mycket på priset?

det är nog inga problem med att komma upp och över 500.

Tekniskt sett är skillnaden att Tough Dog är så kallade oljedämpare medan OME är nitrogen gas dämpare. Tough dog är dessutom betydligt kraftigare än OME. Det innebär att Tough dog innehåller betydligt större volym och därför håller sig kallare.

Nu har jag inte provat dom olika dämparna på samma bil, men om man kör långa sträckor på mycket dåliga vägar i varmt klimat är där stor skillnad. Tough dog fortsätter att fungera där OME för länge sedan gett upp (överhettat) och föraren fått stanna för att kyla ner dom. Jag kan också säga att komforten med full last är överlägsen med Tough Dog. Dock tror jag mig minnas att OME var bättre om man har mindre last än vad dämparna är gjorda för.

Jag köpte min sista omgång i Dubai efter som att jag bodde där. Jag har dock tidigate beställt på postorder från Australien och det har fungerat bra. Räkna dock med 2 månaders leverans tid, flygfrakt är alldeles för dyrt.