Jump to content

Dator i bilen, bilder

Klydd

Recommended Posts

Efterlyser bilder på hur ni monterat datorn i bilen. Tänker i första hand på laptop/netbook, men självklart även intressant med andra varianter.

Någon som R.A.M's "spindel" och funderingar runt den?

Andra färdiga alternativ, eller har alla hemmasnickrade varianter?

Hur fäster ni dem i bilen?

Hur går det med vibrationer? Särskild hållare för skärmen så inte gångjärnen ger med sig på laptoppen?

Så, kom igen och lägg in lite bilder på vad ni har, eller skulle vilja ha för den delen om ni hittat något bra.

68_1218ad7aa837d84868b54437b62faae2_thumb.jpg

- Jag bytte ut min dubbel din spelare mot en vanlig.

- Jag sågade sedan till en träkloss för att fylla det tomma hålet.

- Jag använder kraftiga vinkeljärn fästa i träklossen för att hålla monitorn.

- Sågade ut ytterligare hål för kablar.

Detta är 3 generationen av samma fäste. Jag har provat att fästa i plasten samt direkt i plåten som håller bilradion, men denna lösning är oslagbart den stabilaste. Monitorn rör sig mycket lite under färd och jag kan använda tuch screen funktionen utan problem även offroad och på riktigt dåliga vägar (något som var omöjligt på mina tidigare bilar där skärmen vibrerade).

Datorn sitter numera under framsätet. Inget idealställe om man planerar att vada med bilen och riskerar att vatten rinner in. Man där är fullt bakom panelerna där bak och den fick inte plats. Samtidigt har ju datorerna blivit mindre och där finns varianter som får plats bakom instrument brädan eller i handskfacket.

Jag har en sådan här http://www.asus.se/product.aspx?P_ID=JEaDVvtKZ9hHhda2 sittande bakom min TV i vardagsrummet som media center. Jag skulle inte tveka en sekund att sätta en sådan i bilen om jag skulle bygga ny. Billig, liten, tyst, solid state disk och alla funktioner man behöver. Jag skulle säkert även få plats med den i handskfacket…

• 3 weeks later...