Gå till innehåll

Old Man Emu??

Martin

Rekommendera Poster

Jag kan se på detta men även på andra Svenska forum att så gott som alla använder ARB OME (Old Man Emu) fjädrar och dämpare. Varför är det så? Är det vad man kan få tag på i Sverige? Är dom billigast? Är dom bäst?

Jag kan inte svara på om det är det enda man kan få tag på men enligt min erfarenhet är dom varken billigast eller bäst. Jag har i och för sig inte provat nya sport serien men jag hade en momgång på min senaste 100. Där finns ju ett antal både amerikanska och australiensiska alternativ som är minst lika bra och kostar mindre. Dobinson, koni, king spring, bilstien, tough dog är några märken som är minst i samma klass. Jag har inte provat dom alla men jag har kompisar som är väldigt nöjda.

En annan sak som fått mig att lämna OME är att dom är gasfyllda. Är det verkligen det vi behöver på våra bilar? Så länge men leker i en lergrop är det inga problem, men min erfarenhet är att om man kör långa sträckor på riktigt dåliga vägar så överhettas dämparna och fungerat inte alls. Jag föredrar oljedämpare med så stor volym som möjligt. Ju mer olja som får plats, ju mindre risk är det ju att den överhettar.

Vill man spendera pengar och ha det bästa, kan man ju titta åt fox racing, ölhins eller icon. Samtliga har riktigt bra dämpare men så kostar ju därefter också…

Jag har tough dog på min bil som jag är riktigt nöjd med. Ungefär samma pris som OME men i en helt annan klass. Fram sitter ”big bore” dämpare med coil over flädrar som är 200kg styvare än original och lyfter 4cm. Bak sitter ”Ralph” som är mycket kraftigare än original och lyfter 2cm. Dom är kompletterade med fjädrar för 400kg extra vikt. Har man ingen last i bilen kan den kännas stötig, men med full last visar dom verkligen vad dom går för. Timme efter timme på riktigt dålig väg är inga problem…

Är jag ensam med denna erfarenhet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM EMU är förvisso de blligare dämpare som finns på marknaden idag. EMU har förenklat en del för vradagsbilisten då de är duktiga på att konfigurera sina dämpare för respektive bilmodell och vikt/höjd. Kunden slipper "tänka" själv.

Ett mycket bra (bättre) alternativ till EMU är ställbara Koni Raid som jag gärna rekommenderar.

För min egen del så så blandar jag en del för att komma fram till det optimala. Jag har lyckats med konststycket att inte köra sönder en enda stötdämpare eller fjäder på snart 30 år.

Min cocktail ser ut som följer:

LC 120 IFS Heavy Load.

Tough Dog Big Bore fram coil-overs med KingSpring fjädrar och AllPro smidda övre bärarmar.

Tough Dog RALF bak med KingSpring fjädrar och AllPro justerbara bärarmar och paralellstag.

FJC IFS Heavy Load.

Fox Racing fram coil-overs med KingSpring fjädrar och AllPro justerbara övre bärarmar (vilket gör att du får rätt geometri på castervinklar).

Fox Racing bak med KingSpring fjädrar och AllPro justerbara bärarmar och paralellstag.

Nu har jag gjort så att jag kan snabbt byta mellan bilarnas framfjädring och flytta över Fox Racing coilovers om jag vill tuffa till mig lite med LC120'an.

Men som Martin skriver - priset blir helt annat - men samtidigt kan jag lova att skillnaden är häpnadsväckande bra.

Ställbara Koni Raid är annars ett bra alternativ.

Eftersträva alltid att skaffa ställbara stötdämpare med externa stora reservoirer (för att undervika överhettning).

Ett stort problem är också bussningar. Spar inga pengar här.

Fördelen med AllPro bärarmar är att de saknar bussningar vilket gör en stor skillnad. Man måste dock vara noga med att smörja kullder m.m.

Länk till kommentar

Old Man Emu är långt ifrån dåliga delar. Förmodligen ett av dom mest testade paketen som finns på marknaden.

Dock så finns det bättre men också till en betydligt högre prislapp.

Att jämföra Koni Raid med en Old Man Emu dämpare är fel då Koni kostar mer än det dubbla.

Skall man jämföra Koni Raid "Series 85/92" så får dom gå en match mot OME LTR Dämpare.

ToughDog finns i lite olika serier där Ralph är den absolut grövsta som klarar extra mycket last vid hård belastning.

(inget för dom som inte lastar massor och kör långt)

De andra ToughDog modellerna är ställbara dämpare som dessutom är mycket bra och men kostar något mer än OME.

Old Man Emu duger utan tvekan till 95% av bilarna här i Sverige. Finns även massor med Overland bilar som kör på just OME bara för att det är prisvärt och bra.

De nya Sport dämparna skall vara bättre än dom gammla, tänkte själv testa en uppsättning tillsammans med mina KingSpring.

Det där med överhettning är ett problem för många som kör långt. B.la så har mina dämpare lagt av efter Marocco resan sist. Då hade jag KYB "gasdämpare" monterade. Detta kommer alldrig bli några problem om man inte kör på den typen av väg och värme.

På tvättbräde vägarnas hemland Island hade så vit jag vet inte någon som hade problem med överhettning av dämparna och då var det flera som körde Old Man Emu.

Länk till kommentar

Oljefyllda dämpare är klart att rekommendera. Om en gasdämpare läcker är det kört (gasen försvinner helt och hållet). Det är ytterst sällan att en oljedämpare far så illa att all olja försvinner - de börjar därmed "fukta" men kan behålla sin egenskap lång tid framöver. På en oljedämpare ser man om något är knas. Den gasfyllda dämparen synd inget när de börjar läcka. Med en reservoir får man större oljevolymer (= svalare olja) samt att reservoiren kyler oljan till viss del. Ju större reservoir, desto bättre.

En annan poäng med lite dyrare oljedämpare (som te.x. Fox) är att dessa går att demontera för byte av packboxar, packningr, kolv m.m. och kan göras ute på "fältet" - vilket i längden ger en billigare dämpare och högre säkerhet då de går att serva. En billigare gasdämpare är i stort sätt bara att slänga (finns några enstaka undantag där dämparen går att demontera - fast då handlar det om dyrarer gasdämpare och du måste ha en Nitrogentank med dig samt reservdelarna). En billigare gasdämpare går inte att fylla med Nitrogen igen då den har tappat trycket.

Det är riktigt att en gasdämpare också har till viss del olja (på de dyrare modellerna). Oljan är till för att bromsa returen i dämparen (den har således två kammare).

Länk till kommentar

Oljefyllda dämpare är klart att rekommendera. Om en gasdämpare läcker är det kört (gasen försvinner helt och hållet). Det är ytterst sällan att en oljedämpare far så illa att all olja försvinner - de börjar därmed "fukta" men kan behålla sin egenskap lång tid framöver. På en oljedämpare ser man om något är knas. Den gasfyllda dämparen synd inget när de börjar läcka. Med en reservoir får man större oljevolymer (= svalare olja) samt att reservoiren kyler oljan till viss del. Ju större reservoir, desto bättre.

En annan poäng med lite dyrare oljedämpare (som te.x. Fox) är att dessa går att demontera för byte av packboxar, packningr, kolv m.m. och kan göras ute på "fältet" - vilket i längden ger en billigare dämpare och högre säkerhet då de går att serva. En billigare gasdämpare är i stort sätt bara att slänga (finns några enstaka undantag där dämparen går att demontera - fast då handlar det om dyrarer gasdämpare och du måste ha en Nitrogentank med dig samt reservdelarna). En billigare gasdämpare går inte att fylla med Nitrogen igen då den har tappat trycket.

Det är riktigt att en gasdämpare också har till viss del olja (på de dyrare modellerna). Oljan är till för att bromsa returen i dämparen (den har således två kammare).

En gasdämpare är ju en trycksatt oljedämpare nu förstår jag inte hur du tänker?

Det här är ju som med dubbade friktionsdäck & friktionsdäck hur kan dubbarna göra vägreppet sämre?

Gasen i en gasdämpare är där för att oljan inte ska skumma sig nör den jobbar hårt & när en oljedämpare skummar går den lättare varm.

Dvs det går bra att köra en gasdämpare utan själva gasen för då är den en oljedämpare tills dess att oljan runnit ut den med

Nu pratar vi den typen av gasdämpare som ex ome har.

Sen finns det dämpare av typen sway avay eller vad den heter som med gastryck håller fjädringens bärkraft men då pratar vi renodlade tävlingsprodukter som ej är att nyttja på långfärd (Dock är dom hellt renoveringsbara)

Länk till kommentar

Jag hade Fox Racing 2.0 REMOTE RESERVOIR Ställbara dämpare i steg från 1-10 komforten saknades hos de dämparna totalt körde dämparna stälda i läge 1 konstant trotts det blev bilen okofortabel dvs på tok för hård för att vara en njutning...

Därimot om man saknar ryggrad & gillar att tävla så va dom perfekta då du utan minsta problem kunde hoppa med bilen osv

Dom däparna va bra till tävling värdelösa på komfort

Länk till kommentar

Låter konstigt med dina ställbara Fox-dämpare. Har kört 2 500 mil med mina (inkl en tämligen hård test på Kola-halvön).

Dämparna är mycket följsamma och mjuka när man så önskar. Beroende på inställningen så får jag dessa t.o.m. mjukare än Toyota's originaldämpare (passar utmärkt vid långsam körning på dåliga stigar och i terrängen).

Vi åkte som föråkare i Midnattssols Rallyt och hade dämparna hårt ställda på backiga och kurviga grusvägar vilket var helt outstanding.

Men som sagt vi har olika erfarenheter. Jag vet dock inte om dina dämpare var rätt inställda. På grund av slarv från min sida tappade jag en del olja vid ett tillfälle - detta gjorde dämparna stenhårda(?!) och mycket stötiga.

Foxdämparna med rätt oljenivå, nitrogentryck och inställning slår allt vad jag tidigare prövat på.

Ber om ursäkt att jag uttryckte mig luddigt beträffande gas/olja i tidigare inlägg.

Vad jag menar är att när väl dämparen börjat fukta så är oftast gasen borta. Även Fox-dämparna har Nitrogen för att stabilisera oljan. Rätt tryck är avgörande för att dämparen skall fungera optimalt.

Även på min hydraulik till båten används Nitrogen för att bibehålla ett statiskt returtryck till kolvarna vilket också en bilstötdämpare har. Utan rätt luft/nitrogentryck i dämparna försämras returen avsevärt.

Dämparens olje-bypassventil är anpassad för det mottryck nitrogenet ger. Utan detta tryck blir dämparen mycket hård och reagerar endast på oljeflödet skapat av hjulets/dämparens rörelser upp/ner vilket blir helt fel förhållande. Ett resultat blir att packboxar m.m. ger med sig.

Skall försöka hitta en skiss som beskriver förloppet.

Länk till kommentar