Jump to content

Första LJ70,n

Recommended Posts

Hej.

Är ny på Toyota i skogen och behöver lite första-stöd :)

Tittar på möjliga bilar lite här och var och fokuserar just nu på en 92:as LJ70 VX 2.4l turbodiesel.

Är ny på biltypen och har därför några frågor inför ett eventuellt köp:

1) Är "VX" beteckning på den svagare motorn (alltså inte 3.0l)? Står beteckningen för något mer?

2) 2.4 vs 3.0 motorn: fördelar / nackdelar?

3) Var brukar den värsta (farligaste) rosten finnas på ram och kaross?

4) Mekanik: Vad bör speciellt kollas i motor/drivlina?

5) Bilen är 60 mm förhöjd. Vad bör man tänka på att kolla för att veta att ombyggnaden är proffsig?

6) Är 33/12,5-15 FEDIMA Trialit vettiga skogsdäck för medium-tuff offroadkörning

7) Tagit hem bil från Tyskland tidigare. Är det någon skillnad på import från Finland?

Tack på förhand från stora Norrland :)

Hej och välkommen hit!

Jag fyller i vad jag tror, så kan säkert någon annan rätta mig sen :)

1) VX betecknar inte motormodell utan står för utrustningsnivå. VX tillhör toppmodellerna och vad det innebär på en LJ70 vet jag inte, men kanske lyxigare klädsel, varvräknar och klocka :)

2) 3.0 är starkare och bättre på det mesta antar jag, men också dyrare

5) Är dem fjädringshöjd (längre fjädrar) eller karosshöjd (dvs distanser mellan ram och kaross)

7) Borde inte vara någon skillnad från mellan Finland och Tyskland. Går säkert att läsa ut mer från transportstyrelsens hemsida. Notera att det kalas införsel om det är från andra EU länder och import om det är från andra länder än EU

Rekommenderar ett besök på www.nlck.no. Norska LC klubben har en mängd LJ 70 o mkt stort kunnande. Jag har själv haft en LJ 70, med 2,4 motorn, diesel. Hade dock turbo på den, finns tydligen både och. Bilen har kort hjulbas, går bra i skogen. Finns både med o utan diffbroms o diffspärr. Vanligast är nog lamelldiff. Negativt med min bil var att trots ganska blygsam effekt var den mkt törstig. Min var en 87 års modell.